به گزارش ایرنا، سیدعلی آقازاده روز چهارشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی در دانشگاه اراک افزود: استان مرکزی با 76 واحد دانشگاهی و 90 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و رشته های مختلف علوم پایه،علوم پزشکی، علوم انسانی، کشاورزی، فنی و مهندسی یکی از قطب های شاخص علمی و آموزشی کشور به شمار می رود.
وی اظهار کرد: توجه بیش از پیش به ظرفیت علمی استان و استفاده از مشارکت حداکثری دانشگاه ها برای ارتقای جایگاه پژوهش، عامل تقویت روند توسعه یافتگی در مقوله دانش و فناوری است.
استاندار استان مرکزی در ادامه گفت: بر اساس اطلاعات منتشره در پایگاه استنادی آی.اس.آی؛ جمهوری اسلامی ایران در بین 25 کشور برتر تولیدکننده کمیت علم دنیا، حائز رتبه نخست شده است و بر اساس اطلاعات این پایگاه، 85 درصد از علم دنیا توسط این 25 کشور، تولید می‌شود.
آقازاده افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر کمیت تولید علم در سال 2016 میلادی رتبه 17 دنیا را دارد که این رتبه برای نخستین بار در طول 6 و 7 سال گذشته کسب شده است.
وی بیان کرد: امروز ایران اسلامی با اتکا به پیشرفت‌های علمی مبتنی بر کار پژوهشی متخصصان، دانشمندان و دانش پژوهان جوان و متعهد خود توانسته است در عرصه های مختلف به الگویی اثربخش در کشورهای منطقه و جهان اسلام تبدیل شود.
استاندار استان مرکزی گفت: بر اساس گزارش نهادهای ارزیابی معتبر بین المللی، ایران از لحاظ تولید علم رتبه نخست را دارد و میزان مراجعه به مقالات ایران در سال 2016 در مقایسه با سال پیش از آن، 400 برابر شده که این میزان رشد علمی با در نظرگرفتن بودجه اختصاص یافته به پژوهش کم نظیر است.
آقازاده افزود: موفقیت و توسعه پژوهش در هر جامعه ای نیازمند گسترش رویکرد و نگاه مثبت دستگاه های ملی و استانی به تحقیق و پژوهشگران است تا بستر لازم برای بروز خلاقیت ها و به کارگیری نتایج تحقیقات در فرآیند های توسعه صنعتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراهم شود.
استاندار استان مرکزی گفت: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، تجاری ‌سازی علم و تولید ثروت از یافته‌های علمی از تکالیف مهم پژوهشگران به شمار می رود و بر این اساس هرگونه توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی، بدون بهره گیری از پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود.
مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: دانشگاه ها باید موتور توسعه کشور باشند که در غیر این صورت هموار کردن مسیر توسعه، ممکن نیست.
فریدون رحیم زاده افزود: امروز برداشت های متفاوتی از توسعه در جامعه دیده می شود و دانشگاه به عنوان متولی امر توسعه باید تعریف جامعی نسبت به این موضوع داشته باشند.
وی اظهار کرد: دانشگاه به عنوان اتاق فکر و پایگاه طرح های تحقیقاتی نقش تاثیرگذاری در موانع تولید واحدهای صنعتی برعهده دارند.
مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استفاده صحیح از ظرفیت دانشگاهی اولویت مهمی است که برنامه ریزان باید به آن توجه جدی داشته باشند.
رحیم زاده افزود: دانشگاه ها با راه اندازی اتاق فکر و هدایت آن به سمت و سوی پژوهش محوری از سکون جلوگیری کنند.
مدیر انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی نیز گفت: الگوبرداری صرف از سایر کشورها نتیجه بخش نیست بلکه باید با تکیه بر دانش و خلاقیت متخصصان ایرانی زمینه شکوفایی اقتصادی فراهم شود.
فرشید شاه محمدی افزود: سیاست های توسعه ملی کشور باید در داخل کشور تبیین شود و استفاده از الگوی خارجی بدون بهره گیری از ظرفیت های داخلی سازی، موفقیت آمیز نیست.
مدیر انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی گفت: نباید به راهبردهای ترسیم شده توسعه کشور از جمله سند چشم انداز 1404، اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی بی توجه بود چرا که این راهبردها، شالوده حرکت کشور را شامل می شوند.
مدیر انجمن تحقیق و توسعه استان مرکزی گفت: فرآیند توسعه در کشور ما با چالش هایی همراه است و در سه حوزه سرمایه انسانی، اقتصادی و اجتماعی به بازنگری اساسی نیاز داریم.
رئیس دانشگاه اراک نیز گفت: همواره هدف دولت ها در طول برنامه های چهارم، پنجم و حتی برنامه ششم تخصیص سه درصد درآمد ناخاص ملی به آموزش عالی و تحقیق بوده اما اعتبار محقق شده، تنها چهار دهم درصد است.
سعید حمیدی افزود: مراکز پژوهشی و تحقیقاتی نیاز به حمایت جدی در ابعاد مختلف از جمله تجهیز واحدهای آزمایشگاهی دارند تا به دانش روز مجهز شوند.
وی اظهار کرد: اقتصاد پایدار نیاز به پژوهش دانشگاهی دارد تا در سایه بهره مندی از دانش روز، تولیدات کیفی، قدرت رقابت پیدا کند.
رئیس دانشگاه اراک گفت: رونق صنعت به ارتباطات بین المللی با سایر کشورها و مراودات اقتصادی نیاز دارد و استفاده از سرمایه گذارخارجی الفبای پیشرفت است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر گفت: شیب ارتباط مراکز دانشگاهی با صنعت کم است و باید برای استفاده از ظرفیت علمی استان اقدام عاجل صورت گیرد.
فرهاد شبیهی افزود: در سطح کشور 75 مگاوات نیروگاه وجود دارد که از این تعدد 17 درصد نیروگاه برق آبی و یک درصد نیز اتمی را شامل می شود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای باختر گفت: اکنون 23 مگاوات از برق مورد نیاز منطقه باختر از حوزه خورشیدی تامین می شود.
در ادامه این آئین، تفاهم نامه راه اندازی مرکز تحقیقات انرژی تجدید پذیر توسط دانشگاه اراک و شرکت برق منطقه ای باختر منعقد شد.
همچنین در این همایش از جمعی از پژوهشگران برتر استان مرکزی در بخش های دانشجویی، آزاد و دستگاه های اجرایی تجلیل شد.
چهارم تا 11 آذر هفته پژوهش نامگذاری شده است.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.