دکتر علیرضا امانی روز پنجشنبه در آستانه روز جهانی مقابله با پوکی استخوان در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل نبود نظام مراقبتی آمار مشخصی از پوکی استخوان در استان مرکزی وجود ندارد اما مراجعات بالینی بیانگر آن است که وضعیت عمومی در خصوص این بیماری خاموش مطلوب نیست.
وی توضیح داد: پوکی استخوان به معنای کاهش تراکم بافت استخوانی است که به تدریج پیشرفت می کند و به طور معمول بیشترین مصادیق آن در ناحیه ستون فقرات، لگن، مچ و دنده ه ها مشاهده شده است و در مراحل پیشرفته سستی و شکنندگی را سبب می شود.
این پزشک متخصص ارتوپدی اظهار کرد: زمان مطلوب در تراکم پذیری استخوان سنین 18 تا 35 سالگی است و هر فرد باید در این سنین با رژیم تغذیه صحیح و ورزش مستمر بکوشد سهم بالاتری از ذخیره کلسیم و تراکم را در بافت استخوانی بدن ایجاد کند.
دکتر امانی توضیح داد: گرچه علایم پوکی استخوان بیشتر در سنین 50 سال به بالا بروز می کند اما، ورزش و الگوی تغذیه موثر در سنین بالا تنها در حفظ شرایط موجود بدن اثر دارد و نمی تواند در ترمیم تراکم استخوانی نقش آفرینی کند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود از هر چهار زن یکی و از هر هشت مرد یک نفر به عارضه پوکی استخوان مبتلا می شوند و نیاز است که الگوی زیستی و غذایی درست در سنین جوانی اعمال شود تا در بزرگسالی و پیری، ضمن مهیا بودن کیفیت زندگی، جراحی و هزینه های سربار سنگین ناشی از شکستگی ها به حداقل برسد.
این پزشک متخصص ارتوپدی عنوان کرد: ترکیب استخوانی در مراحل تشخیصی در شرایط نرمال، نرمی استخوان و پوکی استخوان رده بندی می شود و در بسیاری از موارد فرد مبتلا به نرمی استخوان با درمان بهنگام در زمان مناسب می تواند به شرایط معمول برگشته و از پوکی استخوان پیشگیری شود.
دکتر امانی توضیح داد: کمبود و فقر ویتامین دی معضل جدی در کشور و استان مرکزی است که پیامدهای متعدد برای سلامت دارد اما یکی از عوارض جدی آن این است که فرآیند جذب کلسیم در بدن را مختل کرده و فرد اگر مکمل های دارویی و تغذیه سرشار از کلسیم هم داشته باشد به دلیل کمبود ویتامین دی، کلسیم از بدن دفع می شود.
وی اظهار کرد: ممکن است کلسیم موجود در آزمایش بیمار مبتلا به کمبود ویتامین دی متناسب باشد که این مهم سرآغاز پوکی استخوان است چرا که نشان می دهد کلسیم بدن از ذخیره استخوانی گرفته شده و در دراز مدت بافت استخوان شکننده می شود.
این متخصص ارتوپدی یادآور شد: هر فرد باید روزانه یکهزار و 200 میلی گرم کلسیم مصرف کند که این نیاز در زنان باردار و شیرده، زنان یائسه و افراد سالمند بیش از این میزان است.
دکتر امانی اظهار کرد: اعتیاد به سیگار و الکل، کمبود پروتئین، کلسیم و ویتامین دی و مصرف داروهای حاوی کورتن از مهمترین عوامل بروز پوکی استخوان و کاهش توده های استخوانی دانست.
وی ادامه داد: اغلب مردم به ویژه زنان اطلاعات جامعی از رژیم غذایی مناسب و تاثیر ورزش مستمر در جلوگیری از پوکی استخوان ندارند لذا به نظر می رسد باید نهضت اطلاع رسانی در خصوص این بیماری در استان مرکزی شکل گیرد.
این متخصص ارتوپدی در اراک خاطرنشان کرد: 20 درصد از شکستگی های لگنی ناشی از پوکی استخوان منجر به مرگ می شود و درصد معلولیت ها و هزینه های درمانی در این حوزه بسیار بالا است بنابراین سرمایه گذاری در رفتارهای خودمراقبتی و اصلاح الگوی زیستی در مهار این معضل سلامت الزامیست.
6013/3075/ خبرنگار:مژگان حیدری***انتشاردهنده:حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.