مهدی مقدسی روز پنجشنبه در سومین نشست کارگروه اشتغال استان مرکزی، افزود: 124 مورد از اشتغال ایجاد شده امسال در اراک بوده است.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های استان مرکزی و اراک نیاز است سرعت اشتغالزایی افزایش یابد و مواردی که کندی در فرایندها ایجاد می کند شناسایی و حذف شود.
وی، تامین منابع خارجی را رمز ایجاد اشتغال و برون رفت از مشکلات اقتصادی در استان و کشور دانست و ادامه داد: بر اساس قانون، سالانه 65 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم و فاینانس باید در کشور جذب شود که با توجه به عدم افزایش قیمت نفت و فراهم نبودن زمینه افزایش دریافت مالیات ها، می طلبد مدیران استانی جذب سرمایه گذاری خارجی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.
مقدسی گفت: پنج میلیون ایرانی در سایر کشور های جهان حضور دارند که 95 درصد آنان علاقه مند به سرمایه گذاری در کشور هستند.
وی ادامه داد: نیاز است دولت با اصلاح ساختار و ایجاد تضمین های لازم زمینه جذب و سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را در صنایع و کارخانه های تولیدی داخلی فراهم کند.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: وزیر امور خارجه با اصلاح ساختار و ایجاد معاونت دیپلماسی اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا نیاز است تا تغییر لازم در رویه سفارتخانه ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی و ایجاد اشتغال ایجاد شود.
مقدسی با اشاره به سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان برای رسیدگی به مسایل هپکو و آذر آب گفت: مجمع نمایندگان استان مرکزی از تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید انتظار دارند مشکلات این شرکت ها را به صورت ریشه ای برطرف کنند و زمینه تولید و اشتغال را به بهترین شکل در این واحدها تثبیت کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر شرکت هپکو نتواند به تعهدات خود عمل کند باید سکان هدایت این مجموعه را واگذار کند.
مقدسی در بخش دیگری از سخنانش تحقق عدالت در حقوق مناطق مختلف استان مرکزی را از خواسته مجمع نمایندگان استان دانست.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: کارنامه دولت در زمینه ایجاد اشتغال استان در نیمه نخست سالی که با نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال لقب گرفته درحدانتظار نیست و امید است در نیمه دوم امسال تلاش مضاعفی در این خصوص انجام شود.
ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست ایجاد اشتغال از طریق طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید دانست و افزود: با توجه به ظرفیت های استان مرکزی حضور چهار هزار نفر در طرح کارورزی استان بسیار کم است و می طلبد مسئولان زمینه حضور پررنگ تر دانش آموختگان را فراهم کنند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سه هزار و 635 نفر برای گذراندن طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی در این استان ثبت نام کرده اند که یکهزار و 883 نفر معادل 52 درصد آنان زن و یک هزار و 752 نفر معادل 48 درصد مردهستند.
محمدی تقی آبایی هزاوه افزود: 377 نفر از مجموع ثبت نام شدگان این طرح در استان در مقطع کاردانی، 2 هزار و 393 نفر در دوره کارشناسی و 718 نفر در دوره دکتری و بقیه در سایر مقاطع هستند.
وی ادامه داد: 110 واحد تا کنون در طرح کارورزی دانش آموختگان استان مرکزی ثبت نام کرده اند که 47 واحد انان نوع شغل را مشخص کرده و 63 واحد تا کنون نوع شغل مشخص نشده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی سهمیه استان در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را سه هزار و 915 نفر عنوان کرد و افزود: از مجموع دانش آموختگان استان که در این طرح ثبت نام کرده اند یک هزار و 36 نفر واجد شرایط گذراندن این طرح را دارند.
آبایی خاطر نشان کرد: دانش آموختگان در این طرح چهار تا 6 ماه تحت آموزش کارورزی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: طرح کارورزی دانش آموختگان یک دوره آموزشی علمی و کاربردی است که هیچگونه تعهد استخدامی برای پذیرنده این افراد ایجاد نمی کند.
استان مرکزی با بهره مندی از 2 هزار و 900 واحد صنعتی به عنوان چهارمین قطب صنعت کشور شناخته می شود.
1955/6013/خبرنگار:مهدی عظیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.