به گزارش ایرنا، سید سیامک جاهد روز چهارشنبه در نشست روسای هیات مدیره، مدیران عامل و بازرسان شرکت های تعاونی دهیاری های استان مرکزی در سالن جلسات اتاق تعاون استان مرکزی در اراک، افزود: از 32 هزار و 500 دهیاری کشور، 20 هزار دهیاری عضو این شرکت های تعاونی هستند.
وی بیان کرد: سرمایه ثبتی اولیه این تعاونی ها 210 میلیارد ریال است که بخشی از آن توسط اعضا و دهیاری ها و بخشی از درآمدهای عمومی و بودجه دولت است.
کارشناس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور ادامه داد: اعضای این تعاون دهیاری ها در قبال سرمایه ها مسئول هستند و نباید اجازه دهند که این منابع مالی به هدر رود.
جاهد اظهار کرد: شرکت تعاونی های دهیاری ها از قوانین و مقررات بخش تعاون آگاهی کمی دارند و این امر مانعی برای توسعه آن ها خواهد بود.
وی تصریح کرد: شمار زیادی از تعاون دهیاری های کشور برنامه زمان بندی ندارند و این نیز نقصی بزرگ است که به منظور جلوگیری از زیان دهی و رکود این تعاونی ها باید این نقیصه در کوتاهترین زمان ممکن برطرف شود.
کارشناس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اضافه کرد: تعاون دهیاری ها باید همه تلاش خود را برای تبدیل شدن به برند های مختلف به کار گیرند و دانش خود را در خصوص قوانین و مقررات ارتقا دهند.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: 23 تعاون دهیاری در این استان وجود دارد که از این تعداد سه تعاونی دایر است و بقیه به صورت راکد مانده و فعالیت چشمگیری ندارند.
سعید فائض پور افزود: یکی از سیاست های مهم دولت برای ایجاد اشتغال استفاده از ظرفیت های روستایی است و تعاون دهیاری ها در این راستا وظیفه مهمی برعهده دارند.
وی بیان کرد: تعاون دهیاری هایی که حداقل قوانین و مقررات را انجام نمی دهند و فعالیت سودمندی از آن ها حاصل نمی شود باید مورد بازنگری قرار گرفته و در صورت نداشتن اثربخشی حذف شوند.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری مرکزی ادامه داد: تسهیلاتی که دولت برای اشتغال در روستاها در نظر گرفته بی نظیر است و یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای این امر در نظر گرفته شده است.
فائض پور عنوان کرد: دولت های گذشته تسهیلات زیادی در زمینه اشتغال پرداخت کردند اما 10 درصد آن هم منجر به اشتغال نشد و به خطا رفت و در این دوره تمامی تلاش این است که از فرصت ایجاد شده اشتغال های پایداری در روستاها خلق شود.
در این نشست در خصوص شیوه نامه بررسی عملکرد شرکت های تعاونی دهیاری بحث و تبادل نظر شد و از چهار شرکت تعاونی برتر روستایی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد.
تعاون دهیاری ها از سال 86 به منظور ساماندهی روستاها در راستای اشتغالزایی و خدمات رسانی بیشتر در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است ایجاد شده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.