به گزارش ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا جلالی روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت هفته قوه قضاییه در جمع خبرنگاران افزود: پرونده های قتل در شعبه 19 شورای حل اختلاف استان مرکزی پیگیری می شود و تلاش می شود تا با استفاده از افراد معتمد و مورد اعتماد عمومی شهر، پرونده ها را به صلح و سازش بیانجامد.
وی بیان کرد: با فعالیت گسترده ستاد صلح و سازش شورای حل اختلاف استان، سال گذشته 634 مجرم از ندامتگاه نجات یافته و به آغوش جامعه بازگشتند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تعداد پرونده های وارده سال 94 را 57 هزار و 265 پرونده عنوان کرد و گفت: نسبت پرونده های وارده سال 95 نسبت به سال 94 10 و 6 دهم درصد افزایش داشته است.
وی همچنین تعداد پرونده های مختومه سال 94 را 56 هزار و 406 پرونده عنوان کرد و گفت: پرونده های مختومه سال 1395 62 هزار و 183 پرونده است که در مقایسه با سال 94 بیش از 10 درصد افزایش داشته است.
حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه میزان پرونده های مختومه به صلح و سازش نیز 26 و 2 دهم درصد افزایش داشته است، بیان کرد: تعداد پرونده های منتهی به صلح و سازش از 10 هزار و 887 پرونده به 13 هزار و 621 پرونده در سال 1395 رسید.
وی همچنین تعداد پرونده های باقی مانده در سال 1394 را چهار هزار و 272 پرونده عنوان کرد و گفت: تعداد پرونده های مانده در سال 95 به پنج هزار و 426 فقره رسید که این مهم نیز افزایش 27 و یک دهم درصدی داشته است.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی تعداد پرونده های منجر به حکم در سال گذشته را 43 هزار و 392 فقره دانست و گفت: از این تعداد 38 هزار و 582 پرونده حقوقی و مابقی کیفری هستند.
وی همچنین تعداد پرونده های اعتراض شده 2را هزار و 743 پرونده و آراء نقض شده را نیز 141 فقره و تعداد آراء تایید شده را نیز یک هزار 257 پرونده عنوان کرد.
وی در ادامه سخنان خود از تجهیز تمامی مجتمع های شوراهای اسلامی شهری استان به سیستم مدیریت پرونده (cms) خبر داد گفت: تا پایان امسال شعب روستایی نیز به این مهم تجهیز می شوند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان مرکزی بیان کرد: تمام شعب شورای حل اختلاف استان با تجهیز کامل، به سیستم مدیریت پرونده متصل شده و تمام پرونده‌های وارده به شورا نیز از این پس با ثبت در این سیستم، مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی با اشاره به این که با راه‌اندازی این سامانه، روند رسیدگی سرعت یافته و امکان گزارش گیری لحظه‌ای در خصوص عملکرد کلیه شعب فراهم می‌شود، اظهار کرد: سیاست قوه قضائیه بر کیفی ‌سازی شوراهاست و با این امکان و استفاده از سیستم مدیریت پرونده ، تحقق این مسئله امکان پذیر خواهد بود.
حجت الاسلام جلالی بیان کرد: در اواخر سال 1395 و در راستای اصلاح روند به کارگیری کارکنان، کمیته جذب شورای حل اختلاف آغاز به کار کرد و در نشست های مختلف تنظیم روش ها، تبیین عملکردها و تعیین وظایف و اختیارات برای به کار گیری هر چه بیشتر نیروی انسانی این نهاد قضایی در دستور کار قرار داد.
وی اضافه کرد: در سال 1395 برنامه های فرهنگی شوراهای حل اختلاف استان با محوریت تعمیق فضای مذهبی و اخلاقی در شوراها گسترش فرهنگ صلح و سازش، ایجاد فضای همکاری و احیای روحیه انقلابی گری در قالب محافل انس با قرآن، برگزاری نمایشگاه و برنامه های مذهبی و مسابقات فرهنگی شرکت در همایش های و راهپیمایی ها برگزار شد.
حجت الاسلام جلالی در خصوص برنامه های آموزشی شوراهای حل اختلاف نیز گفت: برنامه های آموزشی این نهاد قضایی براساس نیازسنجی های کارشناسانه و از سوی دادگستری تدوین می شود.
وی ادامه داد: سال گذشته بالغ بر 153 دوره برای سه هزار و 463 نفر برگزار شد که در مجموعه عملکرد آموزش شوراها با مقیاس نفر ساعت بالغ بر 32 هزار و 279 نفر ساعت در این کلاس های شرکت کردند.
حجت الاسلام جلالی با بیان اینکه هیات بازرسی شوراها نیز به صورت دوره ای فعالیت خود را انجام می دهد، بیان کرد: عملکرد قضات، ساعات کاری کارکنان، حضور کارکنان در برنامه های آموزشی، ارجاعات، چگونگی دریافت هزینه های دادرسی، رضایت ارباب رجوع و حسن رضایت مدیر شعبه از مهمترین محورهای تیم بازرسی شوراهای حل اختلاف استان است.
137 شعبه شورای حل احتلاف در استان مرکزی به مردم خدمات دادرسی ارائه می کند که از این تعداد 86 شعبه شهری و 51 شعبه نیز روستایی است.
از تعداد 86 شعبه شورای حل اختلاف شهری در استان مرکزی تعداد 60 شعبه حکمی و 26 شعبه صلحی است .
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.