به گزارش ایرنا، علی اکبر کریمی روز پنجشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان اراک افزود: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز در این خصوص مبتنی بر 2 مولفه تشویق، ترغیب برای تشکیل خانواده، تاکید بر نقش محوری خانواده به عنوان بنیان، اساس جامعه اسلامی و تلاش برای حفظ و استحکام این نهاد اجتماعی است.
وی بیان کرد: تلاش برای مبانی خانواده باید پیچیدگی های زیادی در حوزه خانواده وجود دارد و با وجود اینکه در همه عرصه های اجتماعیتلاش زیادی انجام شده اما، آماری ازدواج و طلاق رضایتب خش نیستو واکاوی ریشه ای این اسیب ها امری اولویت دار و ضروریست.
کریمی اظهار کرد: این موارد نشان دهنده این امر است که در این حوزه با چالش های زیادی رو به رو بوده و باید برای رفع این مسائل برنامه ریزی اصولی انجام پذیرد تا آمار جوانان مجرد جامعه کاهش یابد.
وی عنوان کرد: شرایط اجتماعی برای تشکیل خانواده در جامعه سخت است و فضای فرهنگی حول این موضوع نیز نشان می دهد چالش های جدی در این راستا وجود دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آموزه های دینی و فرهنگ ملی تاکید بر تشکیل نهاد خانواده و حفظ بنیان آن داردو همه باید در راستای این قواعد گام بردارند و این آموزه ها را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.
کریمی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر پدیده ای به نام خانواده های تک نفره در جامعه رو به افزایش است که این مهم در مجلس شورای اسلامی نیز مورد واقعیت قرار گرفته است.
وی، موضوع اعطای سرپرستی کودکان بی سرپرست به خانم های مجرد را نیز از دیگر موضوع های مورد پذیرش خانه ملت به عنوان یک واقعیت مهم برشمرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب درمجلس شورای اسلامی گفت: واقعیت های اجتماعی و عمق مشکلات جامعه را باید در تصمیم گیری و برنامه ریزی ها مدنظر قرار داد تا بتوان به صورت کاربردی برای حل مسائل تصمیم گرفته و مبتنی بر واقعیت ها عمل کرد.
کریمی افزود: برای تحکیم بنیان خانواده باید زمینه های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه قرار گیرد زیرا تقویت معیشت خانواده به حفظ این نهاد کمک می کند.
وی، طرح های عمل محور انجام اقدامات عملیاتی تاثیر گذار و بررسی واقعیات جامعه را از جمله راه حل های اساسی و کاربردی در زمینه فرهنگ سازی عنوان کرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تسهیل فرایند ازدواج، تامین منازل کوچک و ارزان برای جوانان متاهل و مواردی از این قبیل اقداماتی است که در افزایش تمایل جوانان به ازدواج تاثیرگذار است و دستگاه های ذی ربط و مسئول در این زمینه باید با همکاری و تعامل گام بردارند.
فرماندار اراک نیز در این نشست گفت: تحکیم خانواده و محور قرار دادن این نهاد اجتماعی در همه لایه های اجتماع از جمله مواردی است که باید مد نظر افراد قرار گیرد.
حسین بختیاری افزود: دانشگاه ها بایدنسبت به تشکیل کانون ازدواج تحت نظر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها اقدام کنند و مراکز همسریابی ساماندهی شده و در مجمع قوانین و موازین شرعی به کار خود ادامه دهند.
وی عنوان کرد: ساماندهی مکان هایی که دستگاه های دولتی به خصوص آموزش و پرورش و دانشگاه ها در اختیار دارند برای ازدواج آسان نیز از دیگر مصوبات این نشست بود.
فرماندار اراک بیان کرد: نیار است شهرداری مکانی را آماده سازی کند و در اختیار آحاد جامعه قرار دهد تا افرادی که توان مالی برای امر ازدواج ندارد این اماکن استفاده کنند.
بختیاری، تشویق دستگاه های اجرایی برای به کار گیری افراد متاهل در اشتغال و استخدام و اولویت دادن این افراد که عاملی برای استحکام بنیان خانواده این افراد و تشویق جوانانی که آمادگی ازدواج دارند را از دیگر مصوبات این نشست اجتماعی عنوان کرد.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر بیش از 591 هزار نفر جمعیت زندگی می کند‌.
7114/6013خبرنگار: شیما کریمی***انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.