سید محمد حسینی روز چهارشنبه در نشست خبری طرح ضربتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای تولید و اشتغال در روستاها افزود: طرح ضربتی اشتغال و تولید در روستاها از اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید به این مهم توجه ویژه شود.
وی بیان کرد: امروز علاوه بر مسئولیت های سازمانی و اثر بخشی این مهم، سازمان میراث فرهنگی به عنوان سازمانی پیشگام در این امر وارد شده تا هرچه سریعتر نتیجه مطلوب کسب شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار کرد: کوچ جوانان از محل زندگی خود موجب سالخوردگی جمعیت روستایی می شود که برخی تنگناها از جمله کم آبی و خشکسالی نیز شرایط زندگی در روستاها را سخت تر می کند.
وی با اشاره به این امر که گردشگری روستایی به عنوان یک اقدام اثر بخش در راستای تولید ثروت است، گفت: امروز می توان از طریق صنعت گردشگری مانند بافت تاریخی، صنایع دستی، تبدیلی و سوغات در راستای حل مشکلات معیشتی و اشتغال روستاییان گام های ارزنده ای برداشت.
فرماندار اراک نیز در سخنانی افزود: از سال گذشته ستاد اقتصاد مقاومتی استان نشست های خود را از شهرستان ها به روستاها منتقل کرده که هدف از این اقدام، احیای واحدهای تولیدی و صنعتی خرد و ایجاد شغل در روستاها است.
حسین بختیاری بیان کرد: در سطح استان شناسنامه هایی با عنوان ایجاد شغل برای شهرستان ها تهیه شده که این مهم سندی برای شناسایی ظرفیت های موجود و یک بانک اطلاعاتی کاربردی در این حوزه است.
وی هدف از این اقدام را عمران، آبادانی ایجاد شغل و ماندگاری جوانان در روستا عنوان کرد.
بختیاری، بافت فرهنگی و تاریخی بکر، برگزاری جشنواره انگور، وجود صنایع تبدیلی، استقبال مردم برای ایجاد تعاونی های مرتبط و احیای آن را از جمله دلایل انتخاب روستای هزاوه به عنوان یکی از 73 روستای کشوری در این طرح ضربتی برشمرد.
کارشناس سازمان میراث فرهنگی نیز در این خصوص گفت: مرحله اول این طرح در سه ماه اجرا می شود که پس از بازدید و انجام مطالعات مربوطه اعتبارات آن نیز مشخص می شود.
وی، ثبت آثار موجود و با ارزش، طراحی و اجرای تابلوهای اجرا و راهنما، بهسازی و مرمت آبرسانی روستا مانند قنات ها، تدوین ضوابط و مقررات بافت تاریخی، نورپردازی و روشنایی معابر، حذف آسیب های بصری موجود، بازدید مجازی، معرفی مراسم آئینی، مرمت بناهای عام المنفعه برای کارگاه، نمایشگاه و اقامت گاه های صنایع دستی، تجهیز و تقویت کارگاه های تولید صنایع دستی، تجهیز و تقویت کارگاه های تولید صنایع دستی، آموزش و احیای رشته های صنایع دستی منسوخ شده و ایجاد بازارچه های صنایع دستی را از اقدامات در دست اجرا در روستاهای هدف این طرح عنوان کرد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
7114/3075/خبرنگار: شیما کریمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.