محمد رضا گرامی عصر دوشنبه در بازدید از مرکز آموزشی سربیشه گچساران به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صنایع دستی یکی از بخش‌های مهم در رونق اشتغال و درآمدزایی در کشور است که تأثیر مهمی در رفع معضل بیکاری و توسعه اقتصادی دارد.
وی برگزاری نشان ملی، برگزاری نمایشگاه مختلف، احیای برخی از صنایع دستی فراموش شده و آموزش شاغلین صنایع دستی را از مهمترین برنامه های این نهاد در سال جاری ذکر کرد.
گرامی عنوان کرد: برخی از رشته‌های صنایع دستی کشور به‌مرور زمان فراموش شده و یا در حال فراموشی است که احیای این صنایع دستی از مهمترین برنامه‌های میراث فرهنگی کشور است.
وی اظهار کرد: برخی از رشته‌های صنایع دستی ازجمله گره چینی به دلیل حمایت نکردن در حال فراموشی است.
گرامی افزود: صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد از تنوع بی نظیری در رشته‌های مختلف برخوردار است که حمایت از این صنعت می‌توانند در رفع مشکل بیکاری این استان تأثیر گذار باشد.
وی با بیان اینکه صنایع دستی ارز آورترین صنعت در کشور بشمار می‌رود گفت: بدون شک رونق بازار صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال‌زایی و صادرات غیرنفتی دارد.
گرامی اضافه کرد: آموزش شاغلان صنایع دستی در کشور در پنج منطقه برگزار و در پایان گواهینامه دوره آموزشی برای این افراد صادر خواهد شد.
وی تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی کشور بیش از یک هزار نشان مرغوبیت در سال 94 کسب کردند که از این تعداد هشت اثر مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران نیز در این بازدید گفت: براساس برآورد انجام شده 6 رشته هنرهای سنتی و دستی منسوخ شده در گچساران شناسایی شده است..
هومن عنایی ابراز کرد: سیاه چادر، سبدبافی، سفالگری، گچمه بافی، سفره بافی، جاجیم بافی، گلیم نقش برجسته، مفرش بافی، نمد مالی، توبره بافی، جاقرآنی، هور، شله بافی، آیینه بافی و خورجین بافی از مهم‌ترین صنایع دستی گچساران است.
وی اظهار کرد: ماهانه بیش از چهار متر صنایع دستی قالیچه، گلیم و جاجیم از سوی هر یک از خانوار این روستا تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
مرکز آموزشی سربیشه در زمینی با زیربنای 200 متر مربع با گنجایش 30 نفر برای هر دوره سه ماهه در سال گذشته افتتاح شد.
این کارگاه از محل اعتبارات ملی هنرهای سنتی تجهیز و راه اندازی شده است.
گلیم، جاجیم، گچمه، جاقرآنی، چرم دوزی، معرق کاری، سفال، عروسک سازی، البسه محلی، میخک و میلو از جمله محصولات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد است.
کهگیلویه و بویراحمد با 700 هزار نفر جمعیت 9 دهم درصد از جمعیت و همین میزان از مساحت ایران را دارد.
خبرنگار: مریم صیادی، حسین خدمتی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
2082
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.