عضو هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کاویتاسیون و حباب های تولید شده پدیده ای است که به تشکیل حباب در مایعات به دلیل نوسانات فشاری اشاره دارد.
دکتر ابوالفضل حاجی زاده اقدم افزود: این پدیده حدود یک قرن پیش به عنوان پدیده مضر و کاهنده اثربخشی سیستم مکانیکی و هیدرولیکی مورد بحث قرار گرفت و برای نخستین بار در موتور پیش رانه کشتی ها بررسی شد و از آن زمان مورد مطالعه است.
وی گفت: حبابی که از نظر ظاهری توان تخریب برای آن متصور نمی شویم، منجر به تخریب و کاهش عملکرد یک سیستم می شود و رفتارهای مختلف آن در سطوح مختلف قابل توجه، تامل و بررسی است و در این راستا تجهیزات و دستگاه های مختلفی برای کاهش اثرات منفی پدیده و جلوگیری وقوع آن شده است.
حاجی زاده اقدم اظهار کرد: در سال های اخیر علاوه بر کاربردهای صنعتی و مهندسی مکانیک و هیدرولیک این پدیده، زمینه های نظامی همچون افزایش 2 تا سه برابری سرعت اژدرها(موشک های زیردریایی)، مهندسی شیمی، چشم پزشکی، دندانپزشک مانند انتقال نانو ذرات به ریشه های دندان، پزشکی همچون درمان انواع سرطان ها، انهدام سلول های سرطانی و تومورها بدون نیاز به جراحی باز، انتقال دارو انتقال ژن به سلول های هدف و شکاندن سنگ کلیه مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در این راستا 2 کتاب مرجع در جهان وجود دارد که در سال 2000 به تالیف و چاپ رسیده است و شالکه ای مقاله گونه دارد و نویسندگان و مولفان در آن ها به پزشکی، معادلات پایه و یا تنها تخریب و مضرات تشکیل حباب پرداخته اند.
وی توضیح داد: اما کتاب کاویتاسیون و دینامیک حباب در علوم مهندسی و پزشکی ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا، تمامی شاخص های این علم و تحقیقات خاصه در زمینه پزشکی را مورد توجه قرار داده است.
استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک گفت: تدوین و تالیف این کتاب سه سال زمان برد و حاصل یک دهه تلاش و تحقیقات است که به عنوان کتابی مرجع می توان از آن بهره برد و در این مسیر از راهنمایی پروفسور خو استاد دانشگاه ملی سنگاپور که یکی از 11 دانشگاه برتر جهان است در 6 ماه فرصت مطالعاتی بهره برده شده است.
حاجی زاده اقدم اضافه کرد: در زمان تالیف کتاب، حمایت مالی و معنوی از هیچ مرجعی برای مولف نبود و تنها بعد از چاپ دانشگاه 50 جلد آن را خریداری کرد.
دانشگاه صنعتی اراک از سال 1376 فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد و ا با بیش از یک هزار دانشجو و 90 عضو هیات مدیره تمام وقت و مدعو در رشته های تحصیلی مکانیک، برق، کامپیوتر، مهندسی عمران و مهندسی معدن در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت دارد.
دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک نیز با 12 عضو هیات علمی در گرایش های ساخت و تولید، طراحی جامدات و حرارت سیالات فعالیت دارد.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.