سید«علی آقازاده» روز دوشنبه در کارگروه اجتماعی، سلامت ، زنان و خانواده استانداری مرکزی، افزود: همراهی هدفمند و حمایت فرمانداری‌ها، بهزیستی، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرداری‌ها، نیروی انتظامی و نهاد کتابخانه‌ها از دفاتر تسهیلگر و توسعه محلی مناطق حاشیه‌ای استان ضروری است.

وی اظهار داشت: دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی نیز باید با تدوین برنامه‌ریزی منسجم نظارت گسترده‌تری را در راستای همکاری دستگاه‌های اجرایی با دفاتر تسهیلگر داشته باشد.

استاندار مرکزی گفت: دفاتر تسهیلگر و توسعه محلی اهرم خوبی  برای خدمت در سکونتگاه‌های غیررسمی شهری است و ارزیابی عملکرد یک‌ساله این نهاد بیانگر خدمات ارزشمند و اثربخش در مناطق حاشیه‌ای است.

آقازاده افزود: کارنامه مطلوب خدمت از سوی این دفاتر نشان می‌دهند که ورود بخش خصوصی برای  رفع ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی سکونتگاه‌های غیررسمی کمک کننده است و باید این حرکت اثربخش با حمایت دستگاه‌های اجرایی برجسته‌تر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: حاشیه‌نشینی وصله نامناسبی در شهرها است که با خود مشکلات اجتماعی عمیق و گسترده‌ای را به همراه می‌آورد و نیاز است که مجموعه کارگزاران با راهبردهای موثر و هدفمند برای ترمیم این نقیصه در متن شهرها بگوشند و فعالیت‌های دامنه‌دار ، اصلاح‌گر و نطلوبی را با مشارکت شاکنان مناطق حاشیه‌ای دنبال کنند.

«بهروز اکرمی» افزود: در قدم اول مقابله با حاشیه‌نشینی باید رشد فیزیکی سکونتگاه‌های غیرمجاز متوقف شود و در این خصوص شهرداری‌ها و راه و شهرسازی تکالیف سنگینی را برعهده دارند.

وی اظهار داشت:  هزینه کردن اعتبارات حاشیه نشینی به‌صورت متمرکز و جامع  و منطبق بر نقشه راه هدفمند دومین گام برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: لازمه  سامان مناطق حااشیه‌ای توانمندی مهارتی و مالی ساکنان است که این مهم تنها با برگزاری کلاس‌های آموزشی مسیر نمی‌شود و در کنار آن نیز باید کوشید تا مهارت زندگی سالم، آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی در این مناطق بسط یابد.

اکرمی افزود: ساکنان مناطق حاشیه‌ای مشکلات متعددی از جمله  تحصیل، اشتغال و بهداشت دارند که با همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های متولی به سهولت قابل رفع است و قابل قبول نیست که برخی نیازهای ساکنان این مناطق در ناهماهنگی مدیران اجرایی بی‌پاسخ بماند.

فرماندار ساوه نیز در این نشست گفت: دفتر تسهیلگر این شهرستان با وجود نوپا بودن و نداشتن توان مالی اقدامات خوبی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام داده‌است.

«علی میرزایی» افزود: شهرداری ساوه برای جلوگیری از توسعه حاشیه‌نشینی زمین‌هایی که امکان رشد قارچ‌گونه سکونتگاه‌های غیررسمی را فراهم می‌کند، به فضای سبز تبدیل کرده است.

هشت و نیم درصد از وسعت شهرستان های ساوه و اراک مربوط به مناطق حاشیه نشین است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.