ویروس کرونا مهمان ناخوانده و شومی بود که از روزهای پایانی بهمن‌ماه سال گذشته وارد کشور شد و تبعات آن روز به روز در جامعه افزایش پیدا کرد.
با گزارش نخستین مورد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ کادر درمانی به خاطر لزوم ارائه خدمات درمانی به مبتلایان به کرونا در کشور و شرایط خاص رسیدگی به این گونه بیماران و همین‌طور احتمال بالای انتقال بیماری ناچارشدند به مدت طولانی و دور از خانواده و نزدیکان خود، در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حضور داشته و با کرونا مقابله کنند.
در مبارزه با ویروس کرونا و دفاع از سلامت مردم تاکنون چند نفر از  پرستاران و پزشکان در این راه پر خطر شهید شدند. 
رهبر معظم انقلاب اسلامی درهمان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در پیامی به جامعه پزشکی و پرستاری با تشکر صمیمانه از وزارت بهداشت و همکاران وزیر، پزشکان، پرستاران و کادرهای درمانی و مجموعه دست اندرکاران پزشکی کشور در مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کردند: این زحمات بسیار با ارزش، جایگاه جامعه پزشکی و پرستاری را در جامعه بالا می‌برد که برده است و اجر و ثواب الهی را به دنبال خواهد داشت. 
بیمارستان امام خمینی(ره) خمین با شیوع بیماری درکشور، به خط مقدم مقابله با کرونا ویروس تبدیل شد و کادر درمانی این بیمارستان، جانانه و با از خود گذشتگی کامل،  برای بهبود بیماران مبتلا به کرونا تلاش می کنند.

۱۵۰ هزار پرستار در خط مقدم جبهه سلامت
به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت بیش از ۱۵۰ هزار پرستار در خط مقدم مقابله و مهار ویروس کرونا، شبانه روز در مراکز درمانی کشور از سلامت مردم مراقبت می کنند.
بنا بر اعلام «مریم حضرتی»، پرستاران و کادر درمانی کشور این روزها خالصانه در دفاع از سلامت مردم جانفشانی می کنند و در این مسیر تعدادی از عزیزان پرستار و پزشک و سایر گروه های درمانی جان خود را فدا کرده و به فیض شهادت نایل آمده اند که برای جامعه بهداشت و درمان کشور مایه افتخار است.
وی به مشکلات کمبود پرستار در کشور اشاره کرد و افزود: این مشکل در شرایط فعلی که در بحران کرونا هستیم، دوچندان شده و فشار کار پرستاران در مراکز درمانی دو چندان شده و ما قدردان این عزیران هستیم.

۱۴۵ پرستار و کادر درمانی جانانه در خدمت شهروندان خمینی


رییس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: این دانشکده از تمام امکانات برای مقابله با شیوع کرونا استفاده می کند و شهروندان با پرهیز از نگرانی درباره کرونا فقط توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از ابتلا به این  بیماری در امان باشند. 
دکتر « مجتبی دیده دار » افزود: ۱۴۵ پرستار در بخش‌های مختلف به بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان خدمات ارایه می دهند.
وی بیان کرد: کادر درمانی تنها بیمارستان خمین ایثارگونه ساعات بسیاری را در بیمارستان و در مواجهه با بیماران و برای بهبود مبتلایان به کووید ۱۹ سپری می‌کنند.
رییس دانشکده علوم پزشکی خمین ادامه داد: با وجود محدودیت‌ها و تنگناهایی که در خصوص تجهیزات پزشکی و لباس حفاظت شخصی برای پرسنل درمانی وجود داشت اما با جان و دل، در مسیر سخت و البته با ارزشی که گام نهاده اند، با ارائه اقدامات مراقبتی و تزریق امید نقش بسزایی در بهبودی بیماران برعهده دارند.
دیده دار گفت: تا کنون ۴۴ نفر در خمین به  ویروس کرونا مبتلا شدند و ۳۴ نفر از این بیماران با تلاش کادر درمانی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.
رییس دانشکده علوم پزشکی خمین یادآور شد: پرستاران از زمانی که وارد این رشته می شوند این مسئولیت و این نقش را پذیرفته اند که باید در هر شرایطی از بیماران مراقبت کنند و با توجه به دانش گسترده ای که دارند می توانند نقش های دیگری نظیر آموزش را  در مدیریت بحران کرونا ایفا کنند
وی تاکید کرد: ماندن در خانه و پرهیز از سفر مهمترین اقدام شهروندان در قدردانی از تلاشهای پرستاران و پزشکانی که برای درمان بیماران مبتلا به کرونا به طور شبانه روزی در بیمارستان حضور دارند، است.
رییس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: تردد شهروندان در سطح شهر و رفتن به سفر زمان ماندگاری ویروس کرونا در شهرستان را افزایش می دهد و کادر درمان را مجبور به ماندن در بیمارستان و دوری از خانواده می کند.

مدال ایثار بر گردن مدافعان سلامت


امام جمعه خمین گفت: ایثار جامعه پزشکان و پرستاران به عنوان مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا قابل ستایش است..
حجت الاسلام سید  «علی حسینی پور» افزود: این افراد فداکارانه در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا در حال خدمت به مردم هستند.
وی اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در کشور سبب نگرانی شده است و در این شرایط مدیریت روانی جامعه ضروری است. 
امام جمعه خمین اسلام را مکتب پیشگیری دانست و ادامه داد: توصیه های اسلام برای رعایت بهداشت فردی به منظور حفظ سلامت افراد جامعه است.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی(ره) خمین گفت: پرستاران بخش عفونی این بیمارستان همواره دعا می‌کنند که آزمایش هیچ‌یک از بیماران بستری شده مثبت نشود و با انتقال این خبر به بیماران و خانواده‌های آنها خنده را لب آنها بنشاند.
« حمیدرضا صادقی » افزود: در شرایط سخت کاری قرار داریم و به نوعی در چنین شرایط بحرانی، تنها دغدغه ما بهبودی بیماران و حفظ آرامش مردم است.
وی با اشاره به اینکه شهروندان با مشاهده علایم ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند، ادامه داد:  چنانچه پزشک متخصص تشخیص به بستری بدهد، در آن زمان بیماران در بیمارستان بستری می‌شوند در غیر این صورت افراد می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه مناسب در منزل بهبود یابند.
مدیر خدمات پرستاری بیمارستان امام خمینی(ره) خمین گفت: پرسنل همانند روزهای گذشته و حتی بیشتر و سخت‌کوش‌تر از آن وظایف خود را با دقت انجام می‌دهند، آرامش خود را حفظ کرده و نگرانی و استرس را از خود دور نگاه داشته و تنها به فکر انجام وظیفه خود و بهبودی بیماران مشکوک هستند.
وی با قدردانی مقام معظم رهبری و مردم نسبت به پرسنل بهداشت و درمان را باعث خوشحالی و دلگرمی خود دانست و افزود: این قدردانی و توجه مقام معظم رهبری و مردم نسبت به پزشکان و پرستاران، خستگی را از تن ما درآورده و باعث دلگرمی ما در ادامه خدمات‌رسانی به بیماران شده است.
صادقی، ماندن در خانه و سفر نرفتن ، توجه و رعایت توصیه های بهداشتی  را بهترین هدیه مردم به پرستاران و کادر درمانی در بحران شیوع ویروس کرونا بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: سفر رفتن و به بیرون از منزل آمدن‌های غیرضروری و بی توجهی به توصیه های بهداشتی در این روزها ظلم در حق پرستاران و پزشکانی است که شبانه روزی در خط مقدم نبرد با کرونا هستند.

ارزیابی سلامت ۵۸ هزار نفر از جمعیت خمین


سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به تلاش شبانه روزی مراقبان سلامت در این شهرستان گفت: حدود ۵۸ هزار نفر از جمعیت خمین در ارزیابی سلامت شدند.
دکتر « محمدعلی عروجی» افزود: تاکنون پنج هزار و ۸۰۹ نفر در خمین در سامانه ارزیابی کرونا به آدرس salamat.gov.ir ثبت نام کردند.
وی با اشاره به پیگیری های بعد از ثبت نام در این سامانه ادامه داد: همکاران در دانشگاه علوم پزشکی ضمن رصد و پایش اطلاعات ارسالی از سوی مردم، پیگیری های بعدی برای راهنمایی و یا مراقبت لازم را انجام می دهند.
عروجی اظهار داشت: شهروندان برای شرکت در طرح ارزیابی کرونا باید به سایت salamat.gov.ir مراجعه کرده و به سوالات درباره علائم بیماری کرونا شامل تب، لرز، سرفه و تنگی نفس پاسخ دهند تا وضعیت آنان درباره بیماری کرونا مشخص شود. 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: با ثبت نام در این سایت اگر افراد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شوند، پیگیری و مراقبت آنها از طریق واحدهای بهداشتی تحت مجموعه وزارت بهداشت انجام و اقدامات درمانی به موقع ارائه می شود. 
عروجی افزود: شهروندان با ثبت نام در این سامانه خودارزیابی، نظام سلامت را در پیشگیری، شناسایی و مراقبت افراد جامعه در مقابل بیماری کرونا یاری می کنند. 
مسوول روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به وظیفه سنگین روابط عمومی در انعکاس اطلاعات و آمار دقیق به مردم گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور روابط عمومی این دانشکده اطلاعات دقیق درباره پیگشیری از ابتلا به این ویروس را در فضای مجازی منتشر کرد.
« هادی محمدی » افزود: روزانه بیش از ۲۰ کلیپ، مصاحبه و عکس نوشته هایی با موضوع در خانه ماندن و رعایت موارد بهداشت فردی در فضای مجازی این شهرستان منتشر می شود.
وی با اشاره به انتشار شایعات در فضای مجازی ادامه داد: شهروندان جدیدترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و وضعیت خمین را از طریق شبکه های رسمی در فضای مجازی و روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی شهرستان پیگری کنند. 

کرونا، ویروس شایعی است که با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.
نخستین مورد مثبت به ویروس کرونا در استان مرکزی پس از استان قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد و تاکنون شمار مبتلایان به این ویروس در این استان به ۹۰۶ نفر رسیده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.