دکتر سید «محمد جمالیان» عصر پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۳۰۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان مرکزی بستری و زیر پوشش خدمات درمانی هستند و  تاکنون ۸۸ بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی استان ترخیص شده و ۱۸ نفر نیز بر اثر ابتلای به این بیماری جان باخته‌اند.

وی توضیح داد: ۵۲ مورد از ۸۸ بیمار کرونایی شناسایی شده در ۲۴ ساعت اخیر در استان مرکزی مربوط به شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک بوده که ۳۰ مورد مثبت بیماری در اراک، ۱۴ مورد در دلیجان، ۲ مورد شازند، ۲ مورد در کمیجان، ۲ مورد در فراهان و یک مورد در محلات و یک مورد در آشتیان بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: در شبانه روز اخیر سهم دانشکده های پزشکی ساوه و خمین از آمار موارد مثبت ابتلا به کووید ۱۹ به ترتیب ۳۰ و ۶ نفر بوده است.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: درحال حاضر ۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در استان مرکزی با قرنطینه در منزل و کنترل و مراقبت‌های خاص در حال مداوا هستند و با قول مساعد سپاه پاسداران قرار است از فردا (جمعه) مدیریت نقاهتگاه تجهیز شده بیماران کرونایی اراک در ورزشگاه پنجم مرداد به عهده گرفته شود و با فعال شدن این مجموعه بخش قابل ملاحظه‌ای از بیماران با حال مساعد از مراکز درمانی به این مکان منتقل می‌شوند تا امکانات کافی برای بیماران احتمالی بدحال وجود داشته باشد.

وی توضیح داد: غربالگری فعال برنامه‌ای است که با استفاده از سامانه سیب در استان راه‌انداری شده و بیماران پرخطر که در پرونده سلامت آنان فاکتور فشارخون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی دارند با مراجعه گروه‌ غربالگری به در منازل تست کرونا می‌شوند و اگر جواب مثبت باشد در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.