خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز همانند دوره‌های گذشته کاندیداهای انتخابات در کشور در یک بازه زمانی تعیین شده تا پیش از روز رأی گیری در حال انجام کارهای تبلیغاتی هستند و چیزی تا پایان روز تبلیغات باقی نمانده است به طوری که حتی کوچک‌ترین فرصت را غنیمت شمرده و به فعالیت‌های انتخاباتی می‌پردازند.

کاندیداها بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور از ۲۴ بهمن ماه تبلیغات خود را آغاز کرده اند که به مدت یک هفته یعنی تا ساعت ۲۴ روز ۳۰ بهمن ۹۸ ادامه خواهد داشت. در این بازه زمانی افراد می‌توانند در چارچوب قوانین تبلیغاتی به برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها و چاپ و توزیع فعالیت‌ها و ارائه برنامه‌های خود بپردازند.

در این بین تبلیغات عجیب برخی از کاندیداها بحث این روزهای کاربران فضای مجازی و مردم شده است که خطر سلب اعتماد عمومی را نسبت به این شیوه‌های تبلیغی گوشزد می‌کند. خبرنگار مهر پیرامون این موضوع به بررسی این مساله در شهر اراک پرداخته است.

با عبور از میدان شهدا در مرکز اراک با صحنه‌ای پرازدحام از انواع تبلیغات نامزدها مواجه شدم. البته این تصاویر در فضای مجازی نیز در حال دست به دست شدن است. یکی از عابرین پیاده در گفت و گو اظهار داشت: مردم چطور بر مبنای این تبلیغات رأی دهند؟ اصلاً مگر با یک عکس می‌توان به کسی رأی داد؟ چهره شهر را با این کارها زشت و کثیف می‌کنند.

جعفری گفت: هر چیزی قاعده خود را دارد، دیگر زمانی که مردم با عکس بخواهند به کسی رأی بدهند تمام شده، بلکه باید با عملکرد و روحیه کاری کاندیدا آشنا شد و وی را برای خدمت به مردم راهی مجلس کرد.

از دیگر روش‌های تبلیغات عجیب، چسباندن تبلیغات روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی و حتی تابلوهای دوربین ثبت تخلف سطح شهر بود که در این باره نیز یکی از شهروندان اراکی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: این کار خیلی غیر اخلاقی است و نباید برای رسیدن به یک هدف، تمام قوانین را زیر پا گذاشت این نوع نحوه تبلیغ، خود عین تخلف است و در کار یک سازمان و اداره و مردم اختلال ایجاد می‌کند.

براساس گزارش مهر، کافی است در این برهه اندکی به جایگاه‌هایی که از سوی شهرداری برای تبلیغات کاندیداها در سطح شهر پیشنهاد شده است، سری بزنیم در آن موقع است که با حجم وسیعی از عکس‌های نمایندگان مواجه می‌شویم. عکس‌هایی که به هم چسبیده قرار گرفته اند اما نه برای اینکه بیشتر دیده شوند، بلکه روی عکس دیگر کاندیداها چسبانده شده اند که نوعی نادیده گرفتن حق نامزد دیگر است.

از دیگر موارد شیوه‌های تبلیغی حضور در دانشگاه‌ها و راه اندازی مناظره بین دو کاندیدا است که در برخی موارد از مسیر درست خود خارج می‌شود و با طرح مباحث غیرکارشناسی و غیرمرتبط، نتیجه‌ای جز تحریک و تخریب ذهن دانشجویان و جوانان نسبت به کاندیداها را به دنبال ندارد.

اضافه شدن افراد در گروه‌های مختلف تلگرامی تبلیغاتی کاندیداها از دیگر شگردهای ربات‌هایی با عنوان مبصر گروه است که توسط اعضای ستاد و کاندیداهای انتخابات انجام می‌شود تا با این کار جمعیت طرفدار نماینده خود را افزایش دهند و حرفی برای خود زده باشند و جالب اینجا است که مخاطب هرچه ترک گروه می‌کند، باز بعد از لحظه‌ای بدون خواست و انتخاب خود، وارد گروه می‌شود.

حضور در روستاها و ارائه وعده‌های غذایی و ریخت و پاش ها و صرف هزینه‌های کلان برای این مدل از تبلیغات، از دیگر کارهایی است که انجام می‌شود که قضاوت در مورد اینگونه تبلیغ را به مخاطب آگاه واگذار می‌کنیم.

استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ کاندیداها در این دوره شدت گرفته است، تهیه کلیپ‌هایی از کودکان و گفتن جملاتی از زبان کودکان که یک کاندیدا را تبلیغ می‌کند اقدام تأمل برانگیز دیگری است که معلوم نیست برای مخاطب چقدر اقناع کننده خواهد بود. حمایت اصناف مختلف در این روزها نیز با چسباندن عکس کاندیداها پشت ویترین مغازه‌ها به چشم می‌خورد.

روش جالب توجه دیگر نسبت دادن بعضی اشعار یا آوردن نام کاندیدا در یک شعر است که به یک شیوه برای تبلیغ تبدیل شده است و کافی است در این باره کانال‌های منتسب به کاندیداها را دنبال کرد. شاید بهتر است به جای شعر و شعار، کاندیداها به ارائه طرح و برنامه خود در حوزه وظایف یک نماینده بپردازند.

همراه کردن شعارهای انتخاباتی با تصاویری از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری حوزه انتخابیه در نوع خود اقدام دیگری است که بعدها مشخص می‌شود فرد نماینده تا چه اندازه پیگیر مسائل و کمبودهای این جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خواهد بود. چاپ تبلیغات روی ادعیه نیز روشی بسیار قدیمی است که رهاسازی آن در پیاده‌رو به جز بی احترامی به ادعیه به دلیل افتادن زیر دست و پا، چیزی به دنبال ندارد.

با توجه به اینکه سلامت و شفافیت برگزاری انتخابات در هر کشوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، قانونگذار برای افرایش ضریب این مهم قوانینی را وضع کرده که با اجرای آن بروز تخلفات به سمت صفر میل می‌کند. از جمله این قوانین می‌توان به قانون جدید شفافیت هزینه‌ها و تبلیغات انتخاباتی مصوب ششم بهمن ماه ۹۸ اشاره کرد که در راستای ابلاغ آن در روز ۲۰ بهمن ماه ۹۸ از سوی ستاد انتخابات کشور به تمامی ستادها، انتظار می‌رود انتخابات یازدهمین دوره مجلس نسبت به دوره‌های گذشته از سلامت بیشتر برخوردار باشد.

طبق ماده ۷ این قانون، نامزدها باید تا پیش از آغاز فرصت قانونی تبلیغات انتخاباتی یعنی ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۸ حسابی نزد یکی از بانک‌های دارای مجوز از بانک مرکزی، افتتاح و مشخصات آن حساب را به فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه اعلام می‌کردند.

همچنین طبق ماده ۸ همین قانون نامزدها موظف بودند فردی را به عنوان نماینده مالی خود تعیین و مشخصات وی را تا پیش از شروع زمان تبلیغات به فرمانداری‌ها اعلام می‌کردند. طبق ماده ۳ این قانون امکانات و منابع قانونی تأمین مالی تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات، اعم از نقدی و غیرنقدی و مستقیم و غیرمستقیم منحصراً شامل؛ اموال و دارایی شخصی نامزد؛ کمک‌های احزاب و گروه‌های سیاسی و کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی است.

برخی از کاندیداها نیز برای اینکه از حریف خود عقب نمانند در اقدامی لیست دارایی‌های خود را منتشر کرده اند که خلوص نیت خود و صداقتشان را نشان دهند، البته با توجه به برخی لیست‌های اموال ارائه شده، این سوال بزرگ برای مخاطب پیش می‌آید که فردی با این بضاعت ناچیز چگونه وارد چنین کارزاری که به هر حال پرهزینه می‌باشد، شده و ریسک کرده است.

مباحثی همچون تهمت، توهین و افترای مستقیم و غیرمستقیم نیز این روزها نقل مباحث تبلیغاتی به ویژه در فضاهای مجازی است که با وجود تمام تأکیدات و نظارت‌های قانونی، متأسفانه باز هم به چشم می‌خورد.

بر اساس گزارش مهر، کسی که برای کاندیداتوری مجلس ثبت نام کرده و صلاحیتش برای ورود به مجلس شورای اسلامی تأیید شده، باید از حدود، اختیارات و وظایف یک نماینده مجلس خبر داشته باشد و اگر خبر دارد خود را به بی خبری نزند. اینگونه کارها علاوه بر اینکه موجب سلب اعتماد عمومی می‌شود، مانع حضور حداکثری مردم و خیانت به آرمان‌های امام و انقلاب و شهدا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.