«سید احمد سجادی» روز شنبه در نشست کارگروه فرهنگی،‌اجتماعی، سلامت، زنان و خانواده که با موضوع خشونت در جامعه در فرمانداری ساوه برگزار شد،‌ افزود: رویکرد غالب در توزیع اعتبارات برای مقابله به خشونت در جامعه بر تقویت سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی استوار است.

وی افزود: در این رابطه اعتبارات ویژه‌ای از سوی سازمان امور اجتماعی کشور که در وزارت کشور ایجاد شده به استان مرکزی تخصیص یافته و پارسال در همین زمینه ۱۰۵ میلیارد ریال اعتبار استان بود.

به گفته او، از ابتدای امسال تاکنون نیز ۴۰ میلیارد اعتبار برای استان در نظر گرفته شده که از این رقم حدود ۶ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

سجادی با بیان اینکه ساوه و اراک با معضل حاشیه نشینی به صورت حاد درگیر هستند،‌ ایجاد سه دفتر تسهیل‌گری در ساوه برای مناطق حاشیه‌ای را از اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: به زودی برای شهر خنداب نیز یک دفتر تسهیل‌گری ایجاد خواهد شد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی اظهار داشت: یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال اعتبار برای مقابله با خشونت‌های اجتماعی به استان مرکزی پرداخت شد که در میان دستگاه‌های مرتبط یا این معضل که از قبل برنامه‌ریزی و راهبرد داشتند، توزیع شد و یکی از شرایط هم همکاری با سازمان‌های مردم نهاد در اجرای برنامه‌ها است.

به گفته این مسئول،‌ ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز به شهرداری ساوه برای انجام تبلیغات محیطی در مورد کاهش خشونت در جامعه بر روی بدنه اتوبوس‌های درون شهری پرداخت می‌شود که با همکاری دفتر تسهیل‌گری و سمن‌ها باید هزینه شود.

سجادی در مورد اجرای برنامه‌های آموزشی نیز گفت: قراردادی سه جانبه با تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال عتبار میان دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با دانشگاه های آزاد و علوم پزشکی منعقد شده تا آموزش های لازم در مورد خشونت‌های اجتماعی به گروه‌های هدف ارائه شود.

وی اظهار داشت: برای رفع مشکلات حاشیه نشینان شهرهای ساوه و اراک نیز ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و تمرکز اصلی برنامه‌ها نیز بر حوزه فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی و کارآفرینی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: جزیره‌ای عمل کردن دستگاههای مرتبط با حوزه های اجتماعی از مشکلات استان است  و اگر بخواهیم فعالیتی موثر داشته باشیم باید به صورت فرابخشی و با مشارکت دادن سمن‌ها باشد.

سجادی افزود: در استان مرکزی همچنین مجمعی با عنوان «هیات اندیشه ورز» متشکل از جوانان نخبه تشکیل شده که فقط ساوه و زرندیه در آن نماینده ندارند و بزودی با تعیین یک جوان نخبه از این شهرستان‌ها در مورد مشکلات، نقاط قوت و ضعف حوزه جوانان بحث و رایزنی خواهیم کرد تا بتوانیم برنامه هایی راهبردی اجرا کنیم.

وی همچنین اختصاص یکی از بوستان های‌شهری برای فعالیت هنرمندانی که در خیابان به اجرای برنامه‌های خود از قبیل نقاشی،‌ موسیقی و... می پردازند را از برنامه های در دستور کار استان برشمرد و گفت:‌ وزارت کشور موضوع احداث پارک هنرمندان را ابلاغ نموده و قصد داریم در هر شهری، یکی از بوستان‌ها را برای متمرکز کردن فعالیت هنرمندان معرفی کنیم. 

به گفته سجادی، در سراهای محله ساوه نیز کانکس‌هایی شامل اقلام ورزشی مانند میز پینگ پنگ و... برای مناطق محروم شهری مستقر خواهد شد تا در نوبت صبح  برای دانش آموزان و بعدازظهر برای برای سایر جوانان محله مورد استفاده قرار گیرد.

 وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ساوه

فرماندار ساوه  و معاون استاندار مرکزی نیز گفت: این شهرستان به دلیل بافت جمعیتی کارگری و چند قومیتی دارای شرایط ویژه ای است که سبب افزایش ضریب آسیب‌های اجتماعی شده است.

«علی میرزایی» افزود: فقر اقتصادی،  پایین بودن درآمد خانوارها، نگاه مردسالارانه، حاشیه نشینی و نداشتن مهارت از سوی زنان به بروز خشونت اجتماعی در این شهرستان دامن می‌زند.

وی گفت: راهکار اصلی تقویت بنیاد خانواده است زیرا یکی از دلایل بروز آسیب ها بخصوص خشونت این است که خانواده به خوبی کارکرد خود را انجام نمی‌دهد.

میرزایی اظهار داشت: برای کاهش آسیب‌ها به خصوص در زمینه کودک آزاری باید با همکاری بین بخشی دستگاهها نسبت به ارتقای آموزش‌ها به صورت سازماندهی شده اقدام شود.

معاون استاندار مرکزی گفت: در حوزه خشونت، مشکلاتی در ساوه داریم و باید آمارها با هدف یافتن راهکار هم منعکس شود و پنهان‌کاری در این زمینه نتیجه‌ای به همراه ندارد. 

وی تاکید کرد: آستانه تاب‌آوری و تحمل دانش آموزان در ساوه کم و کنترل خشم به سختی از سوی آنها انجام می شود به همین دلیل از آموزش و پرورش می خواهیم با استفاده از روان‌شناسان و متخصصان، روش های کنترل خشم را به دانش‌آموزان آموزش دهد.

فرماندار ساوه گفت: سایر نهادها هم باید در زمینه آموزش مهارت‌های کنترل خشم در میان اقشار جامعه برنامه داشته باشند و یکی از وظایف دفاتر تسهیل‌گری نیز همین مسأله است.

هفت هزار و ۵۰۰ ساوجی زیر پوشش کمیته امداد هستند

رئیس کمیته امداد شهرستان ساوه نیز در این جلسه گفت: هفت هزار و ۵۰۰ نفر در ساوه مورد حمایت مستقیم این نهاد حمایتی قرار دارند و بیش از این رقم نیز مراجعه کننده داریم که زیر پوشش نیستند.

«عباس محمدی هزاوه» افزود: خشونت‌های درون خانوادگی از مشکلات جامعه تحت پوشش کمیته است و عامل اصلی آن نیز فقر است اما کمیته امداد با ارائه آموزش‌هایلازم تلاش کرده تا از سطح خشونت‌ها کاسته شود.

به گفته او،‌ اکنون ۱۵ مرکز نیکوکاری که مانند یک امداد محله کوچک در درون مناطق شهری فعالیت دارند، تاسیس شده و یکی از الزامات این مراکز وجود مددکار خانم است.

رئیس کمیته امداد شهرستان ساوه افزود: امسال ۵۰ شغل برای زنان بی سرپرست یا بدسرپرست مطابق تعهدات ایجاد شده است.

وی همچنین برگزاری کارگاههای خودمراقبتی ویژه زوج های جوان را از دیگر فعالیت‌های کمیته امداد ساوه برشمرد.

«محسن ناظر فخار» رئیس مرکز آموزش های فنی و حرفه ای شهرستان ساوه نیز گفت: ۲ مرکز توانمندسازی ویژه آقایان و بانوان که در زمینههایی مانند جوشکاری، صنایع چوبی، قلم‌زنی، گلیم بافی، عکاسی و... فعالیت می کنند.

وی خواستار توجه به موضوع فقر مهارتی در ساوه شد و ریشه کنی آن را عامل توسعه فضای کسب و کار دانست.

شهرستان ساوه دارای ۲۹۰ هزار نفر جمعیت با چهار شهر و ۲۳۰ روستا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.