«حمیدرضا مرادی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به تغییر اقلیم کشور و استان، کاشت نهال در پانزدهم اسفندماه شرایط مناسبی برای رشد نهال‌ها ندارد و از سوی دیگر نهال‌ها پس از کشت باید ۲ تا سه بار آبیاری شوند و استفاده از فرصت بارشی آذر ماه می‌تواند در کاهش مصرف آب هم اثربخش باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی استان در اسفندماه اغلب گیاهان جوانه می‌زنند و کشت نهال در چنین موقعیتی سازگاری کامل گیاه با محیط جدید را نمی‌تواند فراهم کند و احتمال خشک شدن گیاه وجود دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: سردی هوا در آذرماه کاهش فعالیت حشرات و آفات را موجب می‌شود بنابراین نهال‌هایی که در این ایام کشت می‌شوند  آفات و بیماری‌های کمتری خواهند داشت.

مرادی ادامه داد: کشت نهال‌ در آذرماه به‌دلیل خواب گیاه، نسبت به اسفند از فرصت بیشتری برای تطبیق با محیط اطراف برخوردار است که این افزایش بهره‌وری و کاهش خشکیدگی در نهال‌ها را رقم می‌زند.

وی بیان کرد: نهال‌هایی که چهاردهم آذرماه کاشته می‌شوند از نوع گلدانی هستندو می توان این آن‌ها را در تمامی فصول سال کشت کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: باتوجه به آلودگی هوا در کلانشهر اراک و کشور نیاز است با همکاری مسوولان و تامین اعتبار مورد نیاز این طرح، آیین نهال‌کاری همگانی برای ایرانی سرسبز چند دوره در طول سال برگزار شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.