حمیدرضا عبدوس عصر دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: عرصه های منابع طبیعی در شهرستان های گرمسار، سرخه، دامغان و بخش بیارجمند شاهرود کانون آلودگی آفت ملخ است.
وی ادامه داد: در عرصه های منابع طبیعی استان سمنان مشاهده 2 نوع ملخ گزارش شده که یکی از این گونه ها ملخ بومی است که در مراتع ییلاقی مشاهده می شود و گونه دیگر ملخ کوهان دار تاغ است که به تاغزارها حمله می کند.
وی ابراز داشت: امسال به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب رفتار ملخ ها به شدت سال گذشته طغیانی نیست و کارشناسان منابع طبیعی رفتار این حشرات را تحت نظر دارند و هنوز اقدام خاصی برای مقابله انجام نشده است.
عبدوس تصریح کرد: زمانی که جمعیت این آفت ها بحرانی شود سمپاشی انجام می شود، اما اکنون شرایط بحرانی نیست و هیچ گونه سمپاشی برای مقابله با آفت ضرورت ندارد.
وی یادآور شد: به دلیل شرایط زیست محیطی و قرارگرفتن در زمان چرای دام ها از مراتع سمپاشی محدودیت دارد و در صورت انجام سمپاشی با نصب پرچم و روش های دیگر به دامداران اطلاع رسانی می شود، ولی اکنون جمعیت آفت کم است و نیاز به سمپاشی نیست.
وی اضافه کرد: کانون های آلوده به آفت ملخ از اسفند 97 تحت پایش و کنترل کارشناسان قرار دارد و هرگونه تغییر رفتار و افزایش جمعیت ملخ ها بررسی می شود.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: ملخ کوهان دار تاغ تنها به درختان تاغ آسیب می زند و در منطقه های بیابانی که رویشگاه تاغ است تخم گذاری و نمو دارد.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
7342/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.