به گزارش خبرنگار ایرنا، کردستان به سبب داشتن منابع طبیعی و مراتع غنی و زنبورداران با تجربه و چیره دست یکی از استان های مطرح در تولید عسل با کیفیت و خاص در کشور است.
با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی، مراتع این استان از غنی ترین مراتع کشور هستند و در مجموع یک هزار و 830 گونه گیاهی در آن رشد می کند و زنبورداران هم به خوبی از این پتانسیل استفاده می کنند.
امسال بخت با زنبورداران کردستانی یار نبود و شرایط آب و هوایی، افت دما و بارش های شدید بویژه در اردیبهشت شرایط کار را برای آنها سخت کرد.
کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: اواخر اسفند سال گذشته به دلیل گرمای هوا شکوفه های بادام و برخی درختان دیگر باز شد و بدنبال آن کلنی های زنبور عسل از حالت خوشه خارج و در جستجوی شکوفه ها به باغات رفتند.
بهروز فوادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدنبال این شکوفه دهی دختان، دمای هوا بشدت کاهش یافت و زنبورها نیز که فعالیت خود را با دمای هوا تنظیم می کنند دوباره به مرحله خوشه در آمدند.
وی اظهار داشت: این وضعیت به علاوه رطوبت ها در اوایل بهار بویژه اردیبهشت ماه و بارش های باران باعث شد زنبورها نتوانند به خوبی از شکوفه درختان و گلزارهای استان بهره ببرند.
کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه فعالیت زنبورداران برای افزایش جمعیت در فصل بهار به سه شیوه است، تاکید کرد: 2 دسته از زنبورداران به کوچ بهاره می روند و یک دسته در استان باقی می مانند.
فوادی یادآور شد: برخی زنبورداران استان کلنی های خود را به مناطق جنوبی کشور از جمله بندرعباس و بوشهر می برند (کوچ بلند) و با گرم شدن هوا و رشد پوره ها دوباره در اوایل بهار به استان باز می گردند.
وی اضافه کرد: این زنبورداران پس از بازگشت از جنوب با هوای سرد و دارای رطوبت کردستان مواجه شدند و کلنی های زنبور عسل نتوانستند به خوبی به رشد خود ادامه دهند.
وی گفت: برخی دیگر از زنبورداران استان کلنی های خود را به مناطق نزدیکتری از جمله سرپل ذهاب و قصرشیرین (کوچ نزدیک) بردند که آنها نیز با مشکل بارش باران و کاهش دمای هوا مواجه شدند.
فوادی یادآور شد: این وضعت باعث کاهش شدید جمعیت کلنی های زنبور عسل استان شده و پیش بینی می شود تولید امسال عسل در استان در حدود 10 درصد کاهش پیدا کند.
وی در خصوص وضعیت تولید عسل در استان نیز گفت: بر اساس نتایج آمارگیری سال 96، پنج هزار و 700 نفر در استان به زنبورداری اشتغال دارند که از این تعداد حدود یک هزار و 800 نفر به صورت حرفه ای مشغول کار هستند و شهرستان سقز از نظر تعداد کلنی و تولید عسل در رتبه اول استان بود و شهرستان های سنندج، کامیاران و مریوان در رتبه های بعدی قرار دارند.
وی افزود: 197 هزار کندوی زنبور عسل در استان وجود دارد که از این تعداد، 187 هزار کندو مدرن و مابقی سنتی و سال قبل یک هزار و 323 تُن عسل از این کندوها برداشت شده است.
فوادی اظهار داشت: میزان تولید عسل از هر کندوی عسل مدرن 6 کیلوگرم و از هر کندوی سنتی یک کیلوگرم است و پیش بینی می شود امسال این مقدار در کندوهای مدرن به پنج کیلوگرم کاهش می یابد.
عسل کردستان در صورت برندسازی و فراهم شدن زمینه های صادرات می تواند به یکی از قطب های درآمدی مردم این استان تبدیل شود و طبق برآورد کارشناسان، کردستان پتانسیل حداقل سه برابر نگهداری کندو و زنبور عسل نسبت به وضع موجود را دارد.
لازم است مسئولان امر حمایت بیشتری از زنبورداران کرده و در سال هایی که آنها برای تولید با مشکل مواجه هستند با واگذاری تسهیلات و فراهم کردن نهاده های مورد نیاز، زمینه را برای گسترش فعالیت های زنبورداری فراهم کنند.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.