اردشیر علایی روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: پیش بینی می شود برای نخستین بار 200 تن محصول چغندر قند از این مزرعه در شهرستان تنگستان برداشت شود.
وی اظهار کرد: براساس بررسی ها و آزمایش هایی که در چند مرحله انجام شده این نوع محصول دارای عیار بالایی از قند است.
علایی بیان کرد: همه مراحل کاشت و داشت چغندر قند زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام شده و در دوره برداشت نیز از کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان دعوت شده تا از نزدیک در این مزرعه حضور پیدا کنند.
وی گفت: برای تشویق و ترغیب هر چه بیشتر کشاورزان به کشت این محصول دستگاه‌های کاشت، داشت و برداشت دانه چغندر قند با تسهیلات کم ‌بهره در اختیار متقاضیان قرار می‌ گیرد.
رئیس جهاد کشاورزی تنگستان اضافه کرد: محصول چغندر قند نیاز آبی کمی نسبت به سایر محصولات کشاورزی دارد و با زمین های شور نیز سازگار است که با توجه به خشکسالی های پی در پی و کم آبی حاکم بر استان بوشهر توسعه کشت این نوع محصولات ضروری است.
علایی ادامه داد: گیاه چغندر قند شوری خاک را می گیرد و از برگ آن نیز به عنوان کود سبز برای زمین و علوفه دام استفاده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی تنگستان بیان کرد: کشت این محصول توسط کارشناسان استان بوشهر و شهرستان تنگستان و با هماهنگی مؤسسه چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و پس از بررسی ‌های نهایی، زمین‌های شهرستان تنگستان مستعد کشت این محصول شناخته شدند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت محصول چغندر قند را خریداری می کند در مورد بازاریابی این محصول مشکلی وجود ندارد.
بخشدار مرکزی تنگستان گفت: طرح امکان سنجی کشت چغندر قند در روستای سمل در بخش مرکزی این شهرستان انجام شده است.
یونس غلامی زاده افزود: طرح امکان سنجی کشت چغندر قند یک طرح تحقیقاتی ترویجی است که با توجه به شرایط آب و هوایی استان و نیاز کمتر محصولات به آبیاری در نیمه دوم سال کشت پاییزه آن در سال گذشته انجام شد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.