«حمید رضا مرادی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ۵۳ میلیارد ریال اعتبار امسال برای اجرای عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در عرصه‌های مرتعی استان مرکزی اختصاص یافت که این اعتبارات در مدت مشابه سال گذشته ۳۲ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش اعتبارات بخش مرتعداری در برنامه چهارم و پنجم اختصاص این اعتبارات برای اجرای طرح‌های بیولوژیکی و بیومکانیک در عرصه‌های مرتعی استان و کشور در برنامه ششم توسعه روند افزایشی یافته که این مهم نشان از توجه ویژه مسئولان به این حوزه است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرای طرح چاله‌کَنی فلسی ( چاله‌هایی با عمق یک و نیم متر در مراتع است که با هدف ذخیره سازی آب و کشت بذر انجام می شود)، بذر کاری و کپه کاری از جمله اقدامات بیولوژیکی این اداره کل برای افزایش سرانه علوفه در استان بوده است.

مرادی افزود: تا کنون ۶۰ درصد طرح‌های بیولوژیک و بیومکانیک از جمله بذرپاشی و کپه کاری در مراتع استان مرکزی انجام شده و تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد این طرح‌ها اجرایی می شود.

وی افزود: پوشش گیاهی همانند سدهای کوچک در مراتع عمل کرده و علاوه بر تغذیه آب های زیر زمینی از فرسایش آبی و بادی خاک جلوگیری می کند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: تولید اکسیژن و جذب دی‌اکسیدکربن از دیگر کارکردهای پوشش گیاهی مراتع است و افزایش پوشش گیاهی این اراضی در شهرهای صنعتی کاهش آلودگی هوا را به همراه دارد.

۲ میلیون هکتار از مساحت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری استان مرکزی را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.