محسن چقایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح ها شامل 732 هکتار عرصه زیرکشت باریجه در شهرستان تفرش، 20 هکتار کتیرا در شهرستان خنداب و 100 هکتار زول(بوقناق) در شهرستان دلیجان است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح ها 662 کیلوگرم شیرآبه باریجه، 55 کیلوگرم کتیرا و 200 کیلوگرم زول (بوقناق) تولید می شود و 515 نفر روز زمینه شغلی نیز در استان مرکزی فراهم شده است.
مسئول بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: بر اساس قوانین و سیاست های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان بهره برداری از 37 طرح برداشت کتیرا و باریجه از سال 72 در سطح 102 هزار و 785 هکتار از اراضی منابع طبیعی این استان در حال انجام است که 21 طرح آن با سطح کشت 53 هزار و 858 هکتار مربوط به باریجه و 16 طرح با سطح 48 هزار و 927 هکتار در زمینه برداشت کتیرا اجرا می شود.
چقایی گفت: باریجه یکی از گیاهان دارویی ارزشمند در کشور و استان است که به دلیل نبود امکانات فراوری، شیره این گیاه دارویی به صورت مستقیم به کشور فرانسه صادر می شود.
وی گفت: یک هزار و 200 گونه گیاهی در استان مرکزی شناسایی و جمع آوری شده است که بیش از 227 گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است و علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر به سزایی در افزایش صادرات غیر نفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.
وی ادامه داد: تنوع اقلیمی و گیاهی بالای استان مرکزی و توسعه چشمگیر استان در دهه های اخیر، به ویژه توسعه شهری و صنعتی در شهرستان های اراک، ساوه و شازند، تغییرات کاربری اراضی مرتعی و نبود تعادل بین دام و مرتع، خطر کاهش تنوع زیستی و انقراض برخی گونه های گیاهی در استان را افزایش داده است.
مسئول بهره برداری گیاهان دارویی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: این استان با 29 هزار و 126 کیلومتر مربع یک و 82 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که قرار گرفتن آن در زاویه برخورد 2 رشته کوه البرز و زاگرس شرایط آب و هوایی متنوع با تنوع گیاهی بالا را برای استان به وجود آورده است.
استان مرکزی با 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
227 گونه گیاهی دارویی در استان مرکزی شناسایی شده است.
ایران به عنوان یکی از ده خاستگاه مهم گونه زایی گیاهی در جهان مطرح است و 167 خانواده از گیاهان آوندی شامل یک هزار و 215 جنس و حدود هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه است.
ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم و از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم قرار دارد.
1955/6013/خبرنگار: مهدی عظیمی**انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.