در حالی که میلیون ها نفر در سراسر جهان در سال جاری میلادی پای صندوق های رای رفتند و در برخی کشورها شگفتی آفریدند، جهان در سال 2017 نیز شاهد برگزاری انتخابات هایی خواهد بود.

هلند، کره جنوبی، چین، هنگ کنگ، ایران، آلمان، فرانسه، رواندا، تایلند و سازمان بهداشت جهانی در سال آینده میلادی شاهد برگزاری انتخابات خواهند بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی آتلانتیک در گزارشی نوشت: میلیون ها نفر در سراسر جهان در سال جاری میلادی (2016) پای صندوق های رای رفتند. نتایج این انتخابات ها شگفتی های بسیاری خلق کرد. رای دهندگان انگلیسی نظرسنجی ها را به چالش کشیدند و به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند. کلمبیایی ها نیز با «نه» گفتن به توافق پیشنهادی صلح دولت خود با فارک مسیر مشابهی را طی کردند؛ هر چند رئیس جمهور کلمبیا چند ماه بعد بدون رای گیری این توافقنامه را اجرایی کرد. بزرگترین شگفتی انتخاباتی در امریکا مشاهده شد زمانی که «دونالد ترامپ» کارشناسان سیاسی را به چالش کشید و «هیلاری کلینتون» را شکست داد.

آیا 2017 هم نتایج مشابه شگفت آوری خلق کند؟ در اینجا 10 انتخابات پیش رو در سال آینده میلادی را که تنها چند روز تا آغاز آن باقی مانده، از نظر می گذرانیم:

انتخابات سراسری هلند: 15 مارس

آیا «نگزیت» (خروج هلند از اتحادیه اروپا) عملی خواهد شد؟ «گیرت ویلدرز» سیاستمدار بحث برانگیز هلندی موضوع خروج هلند از اتحادیه اروپا را در صورت پیروزی حزب راست افراطی خود موسوم به حزب «آزادی» در انتخابات ماه مارس مطرح کرده است. ویلدرز ممکن است شانس عمل به وعده خود را پیدا کند. محبوبیت حزب آزادی در نظرسنجی ها به تازگی افزایش پیدا کرده، و در حال حاضر از حزب «مارک روته» نخست وزیر کنونی هلند پیشی گرفته است.

با این حال رقابت ها همچنان شانه به شانه است. اگر حزب آزادی برتری خود را حفظ کند، دیگر احزاب هلندی به احتمال زیاد ائتلاف تشکیل خواهند داد تا در مقابل ویلدرز بایستند. این جدال ها می تواند هلند را در زمانی که اتحادیه اروپا با چالش های عمده ای مواجه است، با یک رهبری سیاسی لرزان و بی ثبات روبرو سازد.

انتخابات شورای قانونگذاری هنگ کنگ: 26 مارس

هنگ کنگ و چین در دو دهه گذشته در چارچوب «یک کشور، دو سیستم» همزیستی داشته اند. این هماهنگی به نظر می رسد از بین رفته باشد. در سال 2014، دانشجویان هنگ کنگی تظاهرات های «انقلاب چتر» را رهبری کردند؛ پس از آنکه پکن به سمت تغییر سیستم انتخاباتی این شهر پیش رفت که به این ترتیب در نحوه حکومت هنگ کنگ نیز تغییراتی اعمال شد. این شهر توسط رئیس شورای قانونگذاری هدایت می شود که قدرت بسیاری دارد. کمیته انتخاباتی متشکل از 1200 نفر که توسط پکن منصوب می شوند، تصمیم می گیرد که چه کسی این پست را برعهده بگیرد و همانطور که شما ممکن است حدس بزنید، آنها نامزدی را انتخاب می کنند که پکن ترجیح می دهد. معترضان می خواهند رای دهندگان هنگ کنگی به طور مستقیم رئیس شورای قانونگذاری را انتخاب کنند.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه: دور اول 23 آوریل، دور دوم 7 مه

آیا فرانسه، آمریکای بعدی خواهد بود؟ سه روز پس از آنکه «دونالد ترامپ» در یک سکوی ضد نخبگان و پوپولیستی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شد، «مارین لوپن» رهبر حزب جبهه ملی راست افراطی فرانسه، با افتخار گفت که او رئیس جمهور بعدی فرانسه خواهد بود. نظر سنجی ها نشان می دهد که این موضوع بعید است. با این حال، بسیاری از کارشناسان سیاسی فرانسه فکر می کنند که او یکی از دو نامزد احتمالی است که به دور دوم انتخابات راه می یابد. اگر او بتواند تا این حد پیشروی کند، هر چیزی می تواند رخ دهد.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فعلی فرانسه به 4 درصد محبوبیت خود نگاه کرد و تصمیم گرفت در همان ابتدای راه انصراف دهد. سوسیالیست های فرانسه در حال حاضر باید نامزدی برای خود بیابند. اعضای حزب جمهوری خواه نیز «فرانسوا فیون» نخست وزیر سابق را به عنوان نامزد خود انتخاب کرده اند. پیروزی لوپن سیاست فرانسه را برهم می زند و به احزاب راست افراطی در نقاط دیگر اروپا انرژی می دهد، و باعث می شود «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به عنوان تنها رهبر اروپایی باقی بماند که از اتحادیه اروپای متحد دفاع می کند. اما حتی اگر لوپن شکست هم بخورد می تواند فرانسه را در مسیری در مورد مهاجران، تروریست ها، و اتحادیه اروپا پیش ببرد، که شعار می دهد.

انتخابات مدیر کل سازمان بهداشت جهانی

انتخابات های ملی تنها دغدغه جهانی نیستند بلکه انتخابات ها در سازمان های جهانی نیز بسیار مورد توجه هستند. سازمان بهداشت جهانی را در نظر بگیرید که در نظر دارد مدیر کل جدید خود را انتخاب کند. «مارگارت چان» مدیر کل کنونی این سازمان به دلیل واکنش غیرموثر و ضعیف خود به بحران ابولا با انتقادات گسترده ای مواجه شده است. به همین دلیل این سازمان در نظر دارد با انتخاب مدیر جدید تغییر مسیر دهد.

این بار رقابت برای احراز این پست فشرده است. شش کشور برای برگزاری نخستین انتخابات برای این پست کاندیدا معرفی کرده اند. دکتر «تدروس آدنوم گابریه ‌سیس» وزیر خارجه و وزیر بهداشت سابق اتیوپی به دلیل داشتن حمایت بالای اعضای آفریقایی این سازمان، بیشترین بخت را برای پیروزی در این انتخابات دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ایران: 19 مه

آیا «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران با انتخاب خود برای دور دوم می تواند جهان را در شگفتی فرو برد؟ او اولین بار در سال 2013 با پیروزی خود در انتخابات به جهان شوک وارد کرد. او وعده داده یک منشور حقوق مدنی را پیاده کند و اقتصاد این کشور را بهبود بخشد. او با غرب مذاکره و توافق هسته ای را امضا کرد و در نتیجه موجب لغو بسیاری از تحریم های این کشور شد. اما با پیروزی دونالد ترامپ، این موفقیت در حال حاضر شکننده به نظر می رسد.

با این حال روحانی شانس پیروزی برای دومین دور را هم دارد.

انتخابات سراسری رواندا: اوت

دولت رواندا سوم و چهارم اوت 2017 را زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور تعیین کرده است.

شهروندان رواندایی مقیم خارج از این کشور 3 اوت سال آینده آراء خود را به صندوق ها خواهند انداخت و شهروندان داخل کشور نیز یک روز بعد در انتخابات شرکت خواهند کرد.

به موجب اصلاح قانون اساسی رواندا، «پل کاگامه» رئیس جمهوری این کشور می تواند بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

کاگامه از سال 1994 بر رواندا حکمرانی کرده و هر دوره ریاست جمهوری در این کشور، هفت ساله است.

رواندا کشوری مستقل در مرکز و شرق آفریقاست و یکی از کوچکترین کشورها در قاره سیاه به شمار می رود.

انتخابات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نوزدهمین کنگره ملی: اکتبر یا نوامبر

در این انتخابات 24 عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و 9 عضو کمیته پارلمانی تعیین خواهند شد. هر دو نهاد با تحولات گسترده ای مواجه خواهند شد زیرا بسیاری از اعضا به سن بازنشستگی رسیده اند.

«شی جینپینگ» رئیس جمهوری این کشور پتانسیل کاندید شدن برای دور دوم را دارد. سوال بزرگ این است که آیا کنگره ملی سنت را دنبال خواهد کرد و فردی را برخواهد گزید که وی را شکست دهد؟

انتخابات فدرال آلمان: 22 اکتبر

«آنگلا مرکل» ظاهرا دوست دارد باز هم صدراعظم آلمان شود. او اعلام کرده که برای چهارمین دور نامزد خواهد شد. او از سال 2005 این سمت را در اختیار داشته است. او در 11 سال کار خود، تمبر شخصی خود را بر روی سیاست و اقتصاد اروپا قرار داده است. او برای مقابله با بحران بدهی منطقه یورو به اقدامات ریاضت اقتصادی متوسل شده، بیش از یک میلیون پناهنده را در آلمان پذیرفته و جبهه متحد در برابر روسیه دراروپا را هدایت می کند. نظرسنجی ها می گوید که حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل برنده خواهد شد، هر چند که به احتمال زیاد کرسی هایی را در مجلس فدرال از دست خواهد داد. «زیگمار گابریل» از حزب سوسیال دموکرات در نظرسنجی های اخیر نتوانسته در میان رای دهندگان آلمانی آراء مطلوبی را کسب کند.
 کارت های وحشی در انتخابات را حزب جایگزین برای آلمان به عنوان جناح راست، ضد مهاجر، ضد اسلام، وضد اروپا در اختیار دارد. این حزب به شکل شگفت آوری در انتخابات های ایالتی و محلی آلمان خوب ظاهر شده و از حمایت 13 درصدی برخوردار است. اگر مخالفت ها با سیاست های مهاجرتی مرکل افزایش یابد، این حمایت می تواند بیشتر شود. اگر این اتفاق غیر قابل تصور رخ دهد و مرکل شکست بخورد، اتحادیه اروپا می تواند دچار مشکل بزرگی شود.

انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی: 20 دسامبر

برای بسیاری در کره جنوبی، انتخابات جدید ریاست جمهوری نمی تواند زودتر برگزار شود. مجلس ملی کره جنوبی به تازگی رای به استیضاح «پارگ گئون های» رئیس جمهور فعلی داده است. او از اکتبر به دنبال رسوایی فسادی که دوستش به مدت چهار دهه درگیر آن بود، با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شد.

پارک در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور از کار معلق شده؛ در حالی که دادگاه قانون اساسی کره جنوبی رای مجلس ملی را بررسی می کند.

حتی اگر دادگاه استیضاح را لغو کند، قانون اساسی کره جنوبی او را از انتخاب مجدد باز می دارد. جای تعجب ندارد که رسوایی انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی را به آشوب کشانده است. «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد به طور تلویحی اشاره کرده که ممکن است در انتخابات ریاست‌ جمهوری کره جنوبی شرکت کند اما محبوبیت او کاهش یافته است. در حالی که 12 ماه تا روز برگزاری انتخابات باقی مانده، انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی هنوز هم می تواند با فراز و نشیب های بیشتری مواجه شود. در همین حال، تهدید ناشی از یک کره شمالی هسته ای همچنان در حال رشد است.

انتخابات سراسری تایلند، اواخر 2017

اگر شما ابتدا موفق نشدید، سعی کنید و دوباره سعی کنید. این می تواند شعاری برای دموکراسی تایلند باشد. ارتش تایلند از سال 1932، 12 بار  دولت این کشور را سرنگون کرده است. آخرین بار این اتفاق در مه 2014 یعنی زمانی افتاد که ارتش حکومت «شیناواترا» نخست وزیر این کشوررا سرنگون کرد.

در حالی که انتخابات جدید تایلندی ممکن است ظاهرا یک دولت غیر نظامی تشکیل دهد، به احتمال زیاد مشکل بزرگ این کشور را حل نمی کند و آن، شکاف عمیق بین طبقه متوسط شهری و جمعیت زیاد روستاییان فقیر است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.