براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه از روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز با هدف اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت و حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر آغاز شد.

در ۲ سال اخیر بارها زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین چه به صورت شایعه در بستر شبکه‌های مجازی و یا برخی اظهار نظرها شنیده شد که هر بار تبی از تغییر قیمت‌ها را با خود داشت اما با طرح اخیر دولت و نظارت‌های مستمر بر بازار، اثرات ناشی از اجرای این طرح در بازار تاکنون در حداقل مانده است که این نقطه قوتی محسوب می‌شود.

تقریبا تمام کارشناسان با سهمیه‌بندی بنزین (از طریق استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت که بیش از۱۰ سال از راه‌اندازی آن می‌گذرد) موافق هستند اقدامی که تا حدودی توانست به خوبی مصرف بنزین و قاچاق سوخت در کشور را مدیریت و کنترل کند.

دولت با آغاز اجرای طرح مدیریت سوخت برنامه‌ریزی منسجمی را در دستور کار قرار دارد تا با نظارت و رصد بازار مصرف از تاثیر افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها جلوگیری کند که این مهم با دقت و وسواس بازرسان در فروشگاه ها، بازار، واحدهای تولیدی و توزیعی، فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای استان مرکزی شکل جدی و منسجمی یافته‌است.

مسوولان و مقامات ذیربط با حوزه بازار  استان مرکزی نیز با حضور در برخی واحدهای صنفی نظارت بازرسان و احکام تعزیرات حکومتی را مورد پایش قرار می‌دهند و به جامعه این امید را تزریق می‌کنند که به عنوان مجری حقوق مصرف‌کننده در کنار آنان و در مقابل سودجویان ایستاده‌اند.

همراهی مردم مانع موج گرانی شده است

رییس اتحادیه پروتئین اراک معتقد است: افزایش قیمت بنزین تاکنون تاثیری بر گرانی موادپروتئینی در کلانشهر اراک نداشته است و این مهم می‌تواند نتیجه همراهی مردم و نظارت بازرسان اصناف باشد.

«قدرت‌الله مهاجرانی» افزود: مردم با تاسی به مقام معظم رهبری و رعایت شرایط اقتصادی با دولت همکاری دارند تا از این گردنه اقتصادی به آرامی و با بهترین کیفیت عبور شود.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی تامین مواد پروتئینی از سوی مسوولان مربوطه و سهمیه سوخت راه را برهرگونه افزایش قیمت کالاها بسته است.

رئیس اتحادیه پروتئین اراک گفت: این مجموعه آماده همکاری با اتاق اصناف استان است و هرگونه تخلف را گزارش و با سودجویان برخورد قانونی می‌شود.

مهاجرانی افزود: ۴۷۰ واحد صنفی پروتئین در اراک فعال هستند و با اتاق اصناف استان برای جلوگیری از افزایش قیمت همکاری دارند و در این راستا آماده هرگونه همکاری با حلقه مدیریت ارشد اجرایی استان هستند.

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان اراک نیز گفت: اجرای طرح مدیریت سوخت بر قیمت کالاهای این مجموعه بی‌تاثیر بوده و اختلاف قیمت خاصی با قبل از اجرای طرح مشاهده نمی‌شود.

«محمدمهدی ملکی» افزود: افزایش هزینه حمل و نقل بر قیمت کالا در بازار تاثیر نمی‌گذارد زیرا حمل و نقل کالاها بیشتر با خودروهای گازوئیلی انجام می‌شود بنابراین کالایی در بازار گران نشده و انتظاری بر افزایش آن نیست.

وی اظهار داشت: سهمیه بنزین هم برای وانت‌بارهایی که توزیع کالا را انجام می‌دهند تخصیص یافته و نگرانی مربوط به افزایش قیمت کالا از این طریق هم رفع شده است.

رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان اراک با یادآوری اینکه طرح ویژه نظارتی روزانه با حضور بازرسان اصناف و اتحادیه‌های صنفی و همکاری تعزیرات حکومتی اجرا می‌شود، افزود: با هرگونه افزایش خودسرانه قیمت کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین برخورد می‌شود.

ملکی افزود: ۴۰۰ واحد صنفی اغذیه‌فروشی در اراک آماده همکاری با بازرسان با هدف تامین اقلام مورد نیاز مصرف کننده بدون تاثیر افزایش قیمت بنزین است.

تعیین سهمیه ناوگان حمل و نقل سدی در برابر افزایش قیمت

رییس اتحادیه خواروبار اراک گفت: دولت با مدیریت سوخت و تعیین سهمیه برای ناوگان حمل و نقل مانعی برای افزایش قیمت کالاها ایجاد کرده و راه هرگونه بهانه را بر سودجویان و اخلالگران در بازار بسته است.

«حسین عباسی» افزود: از تمامی صاحبان واحدهای صنفی استان انتظار می‌رود با رعایت قوانین و مقررات صنفی در ایجاد آرامش بیشتر در سطح بازار کمک کنند.

 وی اظهار داشت: نمی‌توان گفت که افزایش قیمت بنزین تاثیری بر افزایش قیمت کالا ندارد اما اثرات آن دامنه وسیع ندارد ضمن اینکه حمل و نقل کالا با سوخت گازوئیل انجام‌ می‌شود و قیمت گازوئیل هم افزایشی نداشته است.

عباسی بیان داشت: با گشت سه جانبه سازمان تعزیرات، سازمان صمت و اتاق اصناف با هرگونه گران‌فروشی ناشی از افزایش قیمت بنزین برخورد می‌شود و در این راستا از کوچکترین تخلف نیز چشم‌پوشی نمی‌شود.

 رییس اتحادیه خواروبار اراک با تاکید بر اینکه مردم نگران تامین کالا نباشند، افزود: با تدبیر به‌موقع دولت اکنون کالا به‌اندازه کافی وجود دارد و هر کس به قصد گران‌فروشی احتکار کند متضرر خواهد شد چرا که کالا در انبارها موجود است و در صورت احساس کمبود هر رقم به سرعت تامین می‌شود.

وی گفت: مدیریت نظارت مستمر که اکنون اعمال شده می‌تواند تا حدودی اوضاع را سامان دهد و از تورم و ایجاد مشکل برای مردم در تامین کالاهای اساسی جلوگیری کند.

۲۰۷ مورد نظارت و بازرسی تنها در یک روز 

رییس اتاق اصناف استان مرکزی نیز گفت: ۲۰۷ مورد بازرسی ۲۹ آبان ماه جاری از سوی ۹ گشت مشترک اتاق اصناف استان انجام شد و در این راستا  و ۱۴ مورد پرونده تخلف تشکیل شده‌ است.

«جمشید زند» افزود: بیشترین دغدغه‌ای‌که از سوی سامانه ۳۸۲۰ اتاق اصناف استان مرکزی از مردم دریافت شده است در خصوص تاکسی‌ها و آژانس‌ها است که این دغدغه‌ها به دستگاه‌های مربوطه منتقل‌شده و تدابیر لازم برای ایجاد حریم حفاظتی به نفع مردم در دست انجام است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کرایه آژانس‌ها مربوط به افزایش قیمت بنزین نیست بلکه سهمی از افزایش قیمت برای این صنف قبل از اجرای طرح اصلاح نرخ بنزین انجام شده‌است.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی افزایش قیمت میوه و لوازم خانگی را از دیگر دغدغه‌های مردم استان عنوان کرد و گفت: بخشی از افزایش قیمت گوجه فرنگی و میوه مربوط به تغییر فصل است اما بخش اندکی از آن نیز متاثر از افزایش قیمت بنزین برآورد می‌شود.

زند افزود: مرکز رسیدگی به شکایات مردم از هفته گذشته در خیابان محسنی اراک راه‌اندازی شده و تمامی اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها از آمادگی کامل برای رسیدگی به شکایات مردم برخوردار هستند.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه اتاق اصناف استان مرکزی در زمینه افزایش قیمت برای هفته‌های آتی بود که در این راستا راهبردهای متعددی در دست پیگیری است.

رییس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: کمبودی در کالاهای اساسی برای استان وجود ندارد و بیشترین مشکل مربوط به گروه دوم کالاهایی است که تامین آن‌ها وابسته به تخصیص ارز است.

«جمشید زند» افزود: بیشتر شکایت‌های دریافتی اصناف مربوط به نبود ثبات قیمت، تحویل ندادن به موقع کالا و شرایط متنوع فروش آن‌ها است.

زند تصریح کرد: اصناف هرکز تولیدکننده گرانی نیستند و از مرحله تولید تا توزیع کالا حلقه‌ای وجود دارد که هرگونه نقص در آن می‌تواند منجر به گرانی شودو باید نظارت در تمام بخش‌ها افزایش یافته و دست دلال ان از بازار قطع شود.

رییس اتاق اصناف مرکزی گفت: همانطور که دولت فهرست واردکنندگان با ارز رسمی را منتشر کرد باید فهرستی از تولیدکنندگانی که این ارز را گرفتند نیز منتشر شود تا همه چیز شفاف بوده و زمینه‌ای برای سوءاستفاده نباشد.

رییس هیات امنای بازار اراک نیز گفت: پوشاک، کیف و کفش از جمله اجناس فصلی هستند که در بازار اراک عرضه می‌شود و کسبه آن‌ها را از قبل خریده‌اند.

«علی عسگری» افزود: عرضه کنندگان کالا آخرین زنجیره اقتصادی به شمار می‌روند و اگر قرار است نظارت و بازرسی انجام شود باید پخش کنندگان کلی و بنکداران در اولویت قرار گیرند.

با وجود همه اظهارنظرها بازار استان مرکزی با نشاط و تعادل در قیمت‌ها فعال است و به نظر می‌رسد برای تداوم این رویه نیاز است تا ضمن حفظ و افزایش حساسیت دولتمردان در نظارت بازار، مردم نیز چشم بینا در این عرصه باشند و هرگونه عامل مزاحم و اخلال در بازار را قبل از آنکه شرایط حاد پیدا کند با مسوولان در میان گذاشته تا راهکار موثر در مدیریت مشکل اعمال شود.

بیش از ۶۵ هزار کسبه به صورت سازمان‌یافته زیر نظر ۳۹ اتحادیه صنفی در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.