علیرضا عرفانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین یک اقدام کارشناسی و به سود کشور است، گفت: این طرح تاثیر چندانی بر افزایش قیمت کالا ندارد و در واقع جو روانی در جامعه موجب افزایش قیمت می‌شود.

وی، از اصلاح قیمت بنزین به عنوان نوعی جراحی اقتصادی یاد کرد و افزود: اصلاح قیمت سوخت ممکن است موجب افزایش حدود پنج درصدی  قیمت کالا به دلیل تاثیر بر بخش حمل و نقل شود، اما تاثیری در افزایش قیمت همه کالاها ندارد و مردم هستند که با خرید هیجانی و افزایش تقاضا زمینه‌ساز افزایش قیمت کالا می‌شوند.

وی یادآور شد: تقویت اعتماد اجتماعی نقشی مهم در جلوگیری از خرید هیجانی و از بین بردن نگرانی مردم بابت افزایش قیمت کالا دارد و رسانه ها نقش کمک‌کننده در اطلاع‌رسانی و روشنگری در جامعه دارند.

معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان  بیان کرد: از نگاه تئوری اقتصاد هرگونه یارانه کالا باید تحت شرایط ضروری و به صورت موقتی ارایه می‌شود و حذف تدریجی یا یکباره یارانه یا  هر چیزی که به صورت دائمی و بلندمدت باشد، جراحی اقتصادی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: از نگاه علم اقتصاد اصلاح قیمت یارانه کالا در جهان یک روند عادی است و اصلاح قیمت بنزین اقدامی ارزشمند است که منافع زیادی را برای کشور به همراه دارد.

عرفانی با بیان اینکه بنزین مدت‌ها با نرخ یکسان در کشور عرضه می‌شد، یادآور شد: اصلاح قیمت بنزین نقشی مهم در کاهش آلایندگی زیست‌محیطی، جلوگیری از خروج این کالا از کشور به صورت قاچاق و مدیریت مصرف دارد.

وی تصریح کرد: اصلاح یارانه آثار مثبت زیادی بر اقتصاد کشور دارد که کاهش قاچاق، رانت‌خواری و حفظ منابع خدادادی تنها بخشی از مزایای اصلاح قیمت بنزین است.

معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: اختلاف قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه بازار سودجویی و قاچاق را داغ کرده بود و اصلاح قیمت سوخت بازار داغ قاچاق را دچار رکود می‌کند.

براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از روز بیست و چهارم آبان ۹۸،  قیمت بنزین معمولی سهمیه ای هر لیتر ۱۵ هزار ریال، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه ای هر لیتر ۳۰ هزار ریال و بنزین سوپر هر لیتر ۳۵ هزار ریال محاسبه می شود.
بر اساس مصوبه این شورا سهمیه سوخت خودروهایی که در کارت ماشین دوگانه سوز قید شده ۳۰ لیتر درماه، خودروهای تک سوز ۶۰ لیتر درماه است و خودروهای مربوط به دستگاه‌های اجرایی بدون سهمیه و باقیمت آزاد محاسبه می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.