حمید مرد میانسالی که مشغول  خرید مواد غذایی و شوینده از یک مغازه در بازار اردبیل  است، می‌گوید:  ترس این داشتیم که افزایش بنزین به ناهنجاری قیمتی در بازار منجر شود اما چندان تغییر مهمی در نرخ‌ها ایجاد نشد و  قیمت‌ها  همچنان مثل گذشته است .

وی بیان کرد: احساس می‌شود که با نظارت جدی مسوولان برخی که مترصد فرصت برای گران کردن و یا احتکار  کالا بودند موفق به اجرای  قصد شوم خود نشده و قیمت‌ها چندان تفاوتی با گذشته ندارد.

اعظم دانشجویی که میوه و سبزی گرفته و قصد ورود به خوابگاه دانشجویی را دارد نیز گفت: برخی اجناس از جمله گوجه افزایش قیمت قابل توجهی داشته اما  فکر نکنم این مورد به افزایش قیمت بنزین مربوط باشد و بیشتر به خاطر  فصل سرما و کاهش عرضه باشد.

وی بیان کرد: در بسیاری از اقلام چندان تفاوت قیمتی نسبت به گذشته احساس نمی‌شود و همه چیز روند عادی دارد .

حسین کارگری که از تاکسی پیاده شده و پس از کار روزانه قصد عزیمت به خانه اش را دارد، می گوید: اوایل برخی از خودروهای سواری شخصی و حتی تاکسی‌ها  مبلغی بر روی قیمت‌ها کشیدند اما هم‌اکنون  این روند ادامه نداشت و افزایشی در کرایه ها دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: خوردوهای مسافریری  تحت نظارت  شهرداری و یا سازمان حمل و نقل جاده‌ای  افزایشی در کرایه خود نداده‌اند و تنها برخی از کرایه‌کش‌های خصوصی اقدام به  افزایش محدود کرایه ها کرده‌اند.

شهروندان اردبیلی می‌گویند که وضعیت قیمتی در بازار  با اینکه  آرام و همانند گذشته است اما برخی سودجویان مترصد فرصت برای افزایش قیمت‌ها بوده و می‌بایست نظارت  ارگان‌های نظارتی همچنان بادوام و دقیق باشد.

در این حال مسولان استان اردبیل نیز از همان روزهای آغاین  اجرای طرح سهمیه بندی  بنزین اقدامات حمایتی و نظارتی خود را افزایش داده و تاکید کرده‌اند که با هر گونه افزایش قیمت‌ها برخورد خواهند کرد.

استاندار اردبیل  با بیان اینکه  طرح سهمیه بندی بنزین تاثیری در بازار نداشته، گفت: قیمت اقلام ضروری مردم افزایش نیافته و نظارت بر بازار به صورت مستمر انجام می‌شود.

اکبر بهنامجو افزود: درصد بسیار اندکی  افزایش در خصوص هزینه‌های ناوگان حمل و نقل بار مشاهده شده که با اختصاص یارانه‌های سوخت و لاستیک این افزایش قیمت نیز جبران خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظارت‌ها بر قیمت  به صورت مستمر در حال  انجام است، گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ، گروه های نظارت مشترک تشکیل و نرخ ها به دقت  رصد می‌شود ضمن اینکه دستگاه قضایی هم با  متخلفان معدود که خودسرانه اقدام به افزایش قیمت می‌کنند ، برخورد می‌کند.

او  اظهار کرد: هرگونه سو استفاده در واحدهای صنفی برای افزایش قیمت‌ها باید به سرعت رسیدگی شود  چرا که گازوئیل و گاز که سوخت اصلی کامیون‌های حامل بار و نیز تولید داخلی می‌باشد، هیچ‌گونه افزایش قیمت نداشته است.

بهنامجو اظهار کرد:  6 هزار و  دستگاه ۹۰۰وسیله نقلیه به صورت شخصی و آزاد  در استان  فعالیت داشته و تحت پوشش هیچ ارگانی نبوده و تلاش می‌شود برای آن‌ها سهمیه بنزین  تخصیص یابد.

به گفته وی ، بسته‌های حمایتی به ناوگان عمومی درون شهری و بین شهری در نظر گرفته شده و هیچ گونه افزایش قیمت در کرایه کامیون‌های باری و اتوبوس های مسافربری وجود ندارد، همچنین افزایش قیمت در کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خطی دورن شهری قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با جزئیات کامل مباحث تنظیم بازار را با نظارت دقیق کنترل کنند تا افزایش قیمت بنزین خللی در زندگی روزمره مردم وارد نکند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم گفت: پس از گذشت 11 روز  از اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین هیچ‌گونه افزایش قیمتی در کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در استان مشاهده و گزارش نشده است.

رامین صادقی افزود: در این مدت  تنها شاهد افزایش نرخ کرایه توسط برخی از رانندگان سواری‌های کرایه‌کش بین روستایی استان بوده‌ایم  که با تشکیل ستاد سامانددهی سوخت و با افزایش سهمیه بنزین سورای‌های پلاک شخصی از هرگونه افزایش نرخ ها  در آنها  نیز جلوگیری می‌شود .

وی با اشاره به اینکه در راستای افزایش نظارت و کنترل قیمت کالا و خدمات تعداد بازرسان این سازمان تا ۲ برابر میزان قبلی افزایش می‌یابد، اضافه کرد: هم اکنون ۶۸ بازرس وظیفه نظارت بر اماکن تجاری و واحدهای صنفی عرضه کالا وخدمات در استان را برعهده دارند که این تعداد تا چند روزآینده به ۱۳۶ نفر افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر تشدید برخورد با گرانی در بازار اظهار داشت: فعالیت گشت‌های ویژه مقابله با گران‌فروشی افزایش یافته و با افرادی که به بهانه افزایش قیمت بنزین اقدام به گران‌فروشی ،کم فروشی و یا امتناع از عرضه خدمات به مردم می کنند برخورد می‌شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: پس از افزایش قیمت بنزین، کارگروه تنظیم بازار طی چند مرحله در مرکز استان تشکیل جلسه داده و گشت‌های نظارت بر قیمت کالاها و خوراکی‌ها افزایش یافته و در این راستا با هیات رییسه اتاق اصناف و تشکل‌های صنفی نیز جلساتی برگزار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.