دکتر «شهناز شهرجردی» روز یکشنبه به مناسبت هفته سلامت زنان (۱۰تا ۱۶ آبان‌ماه) در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: محوریت برنامه‌های هفته سلامت زنان در سال جاری بر لزوم اهمیت تحرک جسمانی گذاشته شده چرا که بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات ساختار قامتی در سنین میانسالی و سالمندی ناشی از کم تحرکی است.

وی توضیح داد: مرکز ثقل و نقطه تعادل بدن در زنان کمی جلوتر از جسم مهره‌ای و در نقطه ۵۵ درصد ارتفاع ایستادن است و شناخت ماهیت آن به دلیل اهمیتی که در حفظ ساختار اسکلتی دارد ضروری است.

دکترای طب ورزش استان مرکزی توضیح داد: آمار درستی از مشکلات ساختار قامتی زنان در استان مرکزی وجود ندارد اما شواهد بیانگر آن است که طیف بزرگی از زنان در سنین میانسالی و یا سالمندی به دلیل ضعف ساختار اسکلتی و اندام نامتعادل از انواع مشکلات رنج می‌برند و این مسئله اهمیت خودمراقبتی جسمانی زنان را دوچندان می‌کند.

شهرجردی یادآور شد: وقتی یک نیروی خارجی به بخشی از بدن  اضافه می‌شود یا زمانی که فرد چیزی را حمل می‌کند مرکز ثقل بدن به همان سمت منحرف می‌شود و هرچه جسم خارجی بزرگ‌تر و یادورتر از بدن باشد مرکز ثقل از مکان واقعی خود فاصله بیشتری می‌گیرد.

وی توضیح داد: وضعیت بدنی هر فرد بیانگر کیفیت سلامتی اوست و خوب راه‌رفتن، درست نشستن و وضعیت ایستادن صحیح علاوه بر اینکه حرکت فرد را زیبا می‌کند بر کارآیی بیشتر و خستگی کمتر اثر دارد چرا که حداقل مصرف انرژی عضلانی در شرایط ایده‌آل رخ می‌دهد.

دکترای طب ورزش عنوان کرد: عوامل ژنتیکی، محیطی، روانی و فیزیولوژیک بر وضعیت ساختار قامتی زنان اثر مستقیم دارد و برای مثال نواقص مادرزادی، مشکلات بینایی، نرمی مفاصل، تغذیه نامطلوب، بیماری‌ها، ضربات، شرایط آب و هوایی، اعتماد به نفس پایین، تغییر شکل بافت‌ها و ورزش نکردن از جمله رفتارهایی است که در زنان به شدت اثر منفی بر ساختار قامت می‌گذارد.

شهرجردی توضیح داد: بارداری به صورت طبیعی با افزایش وزن و بیشتر در ناحیه شکم و سینه‌ها همراه است و شل شدن رباط‌ها و بافت‌های اتصالی را سبب می‌شود و در نواحی گردن و کمر نیز ممکن است تغییر ساختار را ایجاد کند و برای پیشگیری و به حداقل رساندن  این معضلات، نیاز است که ورزش مستمر در برنامه روزانه زنان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: راستای وضعیت بدنی در زنان مسن اغلب نسبت به دختران جوان خمیده‌تر است و از سبک زندگی بی‌حرکت و فرایند سنی و گاهی ترکیبی از این دو علت نشات می‌گیرد.

دکترای طب ورزش در استان مرکزی افزود: پوکی استخوان نیز ممکن است وضعیت بدنی زنان را در سنین میانسالی و سالمندی متاثر کند و ضعف در مهره‌ها و توده‌های استخوانی آنان را در معرض شکنندگی و یا تغییر شکل قرار دهد.

شهرجردی عنوان کرد: تحقیقات بیانگر آن است که بسیاری از مشکلات کمر ناشی از استرس‌های مکانیکی است که در اثر وضعیت بدنی و استاتیک طولانی در وضعیت نشسته و خم شدن و در حین بلند کردن بارهای سنگین به‌وجود می‌آید.

وی توضیح داد: زنان در کل به‌علت عوامل زمینه‌ساز مختلف گرایش به ایجاد وضعیت بدنی نامناسب دارند و برای مثال در کارهای اداری که مستلزم نشستن طولانی روی صندلی و چشم دوختن به مانیتور است و یا انجام امور خانه که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین از زمین دارد توجه زیادی به ساختار بدنی ندارند و فشارهای نامتعارف روند تغییر وضعیت بدنی و بروز مشکلات اسکلتی را تسریع می‌کند.

دکترای طب ورزش استان مرکزی خاطرنشان کرد: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و بغل گرفتن نامناسب فرزندان در بسیاری از موارد به ایجاد ناهنجاری ساختاری دامن می‌زند.

شهرجردی عنوان کرد: شانه‌های گرد و جلو آمده، زانوهای نافرم، قوس کمر زیاد و قفسه سینه جمع شده از شایع‌ترین مشکلات ساختار اسکلتی زنان است که با افزایش سن دامنه مشکلات آن‌ها وسیع‌تر می‌شود.

وی تمرکز بر ایستادن صحیح برمبنای مرکز ثقل بدن، خوابیدن بر پهلو و استفاده از بالشت مناسب و ایجاد زاویه مناسب در زانو و ران‌ها برای برداشتن هرجسمی از زمین را از نکات کلیدی در پیشگیری از آسیب‌های ساختار قامتی دانست.

دکترای طب ورزش استان مرکزی بیان کرد: ورزش و تحرک جسمانی باید به عادت رفتاری مستمر در زندگی زنان تبدیل شود تا در کنار فواید جسمانی و اسکلتی دامنه نشاط روانی این قشر نیز فراگیرتر شود.

۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.