ابوالفضل هدایتی‌پور روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پایین بودن ماده آلی خاک از جمله مشکلات مهم و اساسی در کشاورزی است که این مهم پیامدهایی همچون فشردگی ترکیب خاک، کاهش عملکرد و افزایش مصرف آب را موجب می‌شود.

وی ادامه داد: اهمیت نابودی خاک(یا به عبارتی مرگ خاک) کمتر از معضل کم آبی نبیست و برای جلوگیری از بروز این مشکل باید اقدامات جدی انجام شود که در این راستاپژوهش‌هایی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی این استان انجام شد.

عضو هیات علمی گروه فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی از جمله اقدامات کاربردی برای جلوگیری از نابودی خاک در مزارع به شمار می‌رود که در این روش  با توجه به اینکه باید حداقل بقایای گیاهی در خاک ۳۰ درصد باشد، سه اصل حفظ بقایای گیاهی، عدم برگرداندن خاک و تناوب زراعی مدنظر است.

هدایتی‌پور گفت: عدم برگرداندن خاک به معنی خودداری از استفاده از گاوآهن برگردان‌دار در اراضی کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت خاک‌ورزی کشاورزی حفاظتی ۲ روش کم خاک‌ورزی و بدون خاک‌ورزی اعمال می‌شود و اجرا و تناوب صحیح این روش ها به‌خصوص در کنترل علف‌های هرز در بلندمدت افزایش کیفیت خاک را به همراه دارد.

عضو هیات علمی گروه فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: کم‌خاک‌ورزی در تناوب غلات و لوبیا از جمله روش های کاربردی در کشاورزی حفاظتی است که در مقایسه با روش مرسوم فاصله بین ۲ آبیاری را می‌توان تا سه روز افزایش داد و این مهم کاهش ۲ تا سه مرتبه آبیاری را سبب می‌شود.

وی ادامه داد:پژوهش‌های ایستگاه تحقیقاتی اراک بیانگر آن است که میزان آب مصرفی در روش شخم و آبیاری به روش تیپ حدود هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعب است اما در شیوه کشت کم‌خاک‌ورزی به ۶ هزار و ۲۰۰ مترمکعب کاهش می‌یابد.

عضو هیات علمی گروه فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: توصیه می‌شود بعد از برداشت گندم و یا جو به پس از گاو رو شدن زمین با استفاده از دستگاه چیزل و بدون برگرداندن خاک عملیات خاک‌ورزی در اراضی کشاورزی انجام شود.

هدایتی‌پور گفت: در فصل بهار برای نابودن کردن علف‌های هرز باید از کولتیواتور استفاده کرد و در صورت طغیان علف‌ها، مبارزه شیمیایی را پی گرفت و می‌طلبد که در بهار و اواسط خرداد اقدام به کشت لوبیا شود.

وی ادامه داد: پس از برداشت لوبیا می‌توان با یک شخم بدون برگردان دار  غلات کشت کرد و همین تناوب را در سال بعد نیز اجرا شود.

عضو هیات علمی گروه فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاوزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: اجرا و ادامه این روش افزایش ماده آلی خاک را به همراه داشته و موجب بهبود بافت خاک به صورت اسفنجی شده و با فعالیت موجودات زنده ریز کیفیت خاک افزایش یابد.

هدایتی پور ادامه داد: با توجه به کم شدن تردد ادوات در شیوه خاک‌ورزی هزینه آماده‌سازی خاک به شدت کم شده و فشردگی خاک ترمیم می‌یابد.

استان مرکزی و شهرستان خمین قطب تولید حبوبات به‌ویژه لوبیا است و استان مرکزی یکی از سه تولیدکننده برتر کشور در این محصول است.

۶۰۱۳/ ۱۹۵۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.