به گزارش ایرنا، سمن‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد که افراد به‌طور داوطلبانه در آن‌ها عضویت می‌یابند در راستای ترمیم جراحات اجتماعی و پیشبرد اهداف متنوعی در حوزه‌های فرهنگی، بهداشتی، زیست‌محیطی و پیشگیری و مهار آسیب‌های اجتماعی، گسترش آگاهی و آموزش‌های مهارتی و فکری و اصلاح رفتار فعالیت دارند و به نوعی نقش‌پذیری اجتماعی را در لایه‌های جمعیتی تقویت کرده و روابط دولت - ملت را تسهیل و تعمیق می‌کنند.
 این سازمان‌ها در حیطه قانون و به‌صورت غیرتجاری و بدون وابستگی به دولت و پایگاه‌های سیاسی و حزبی فعالیت می‌کنند و به صورت عام المنفعه و با رویکردی توسعه‌ای و نوگرا می‌کوشند جامعه را در ابعاد مختلف رشد داده و ضمن بسترسازی در جنبه‌های متنوع، پیوند دهنده داشته‌های معنوی، مهارتی و فکری و خیرخواهانه برای پیشبرد جامعه باشند.
سازمان‌های مردم‌نهاد در دنیای مدرن کارکردهای متعددی را دارند که در جایگاه خود لازمه الفبای توسعه است و هرگز نباید به آن‌ها به عنوان بازوی اقدامات دولت و یا نیروی کمکی نگریست بلکه این بخش از جامعه تکه‌ای از پازل توسعه است که اگر تقویت نشده و تکالیفش را به درستی انجام ندهد امور اجرایی و سرمایه اجتماعی دچار ضعف و کاستی است.

عملکرد برخی سمن‌ها نمره قبولی دارد اما، شماری دیگر دچار روزمرگی، موازی‌کاری، تزلزل در هویت مستقل شده و اگرچه حیات دارند اما اثربخشی لازم را ارایه نکرده و در برخی موارد تکالیف نظارتی و مطالبه‌گری خود با چالش هایی مواجه اند.

سمن‌ها برای تقویت جایگاه و رسیدن به بلوغ نیازمند «اتحاد» و پختگی در عمل هستند و این مهم همان حلقه گمشده در زنجیره تکالیفی است که باید ارایه دهند.
سازمان‌های مردم‌نهاد می‌کوشند با ماموریت‌های غیرانتفاعی و غیرسیاسی خود اهدافی چون کوچک‌سازی دولت، توانمندسازی مردم، افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی بیشتر ارکان اجرایی و تصمیم‌سازی و عملیاتی‌ شدن برنامه‌ها و مقابله با آسیب‌ها را به سرمنزل مقصود برسانند و این مهم نیازمند ورزیدگی، هم‌افزایی توان و امکانات و گفتمان سازی قدرتمند در بدنه مردمی دارد.
بیش از ۱۵۰ سازمان مردم‌نهاد در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می‌کنند که ۳۹ سمن ثبت شده با رویکرد و ماموریت‌های زیست‌محیطی، میراث فرهنگی، جامعه مجازی، پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد، مشکلات اخلاقی، پیشگیری  از معلولیت‌ها و راهبردهای سلامت‌محور در خمین فعال دارند. 
این سمن‌ها مجوز فعالیت خود را از نهادهای مادر همچون وزارت کشور، ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی، حفاظت محیط زیست دریافت کردند و به‌عنوان دیده‌بانان اجتماعی و راهبران مردمی در امور توسعه‌ای ظرفیت‌سازی مردمی را چاشنی تکالیف تعریف شده اجرایی در سطوح کلان و میانی جامعه کرده و همه تلاش آن‌ها بر هم‌راستایی مباحث توسعه‌محور در دولت و ملت متمرکز است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری استان مرکزی حضور اثربخش سمن‌های تخصصی و مداخله‌گر در کنار دولت را در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی مهم و گره‌گشا عنوان کرد و گفت سمن‌ها بخشی از جامعه هستند که حضورشان در کیفی‌سازی برنامه های دولت و حوزه خصوصی حیاتی است و بدون نقش آفرینی آن‌ها نمی‌توان انتظار داشت که جامعه به سرمنزل مقصود برسد.
سید« احمد سجادی » ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد به‌عنوان واسط میان دولت و مردم با فعالیت‌های تخصصی و ایفای نقش مطالبه‌گری و نظارتی ضریب انحراف برنامه‌ها را به حداقل ممکن رسانده و  روان‌سازری امور را به صورت شبکه ها و با همراهی مردم محقق می‌کنند.
فرماندار خمین اظهار داشت: دولت تدبیر و امید اعتقاد راسخ به نقش و جایگاه کلیدی مردم در مشارکت‌های اجتماعی دارد و تشکل‌ها و سمن ‌ها جایگاه بروز و ظهور این حرکت‌ رو به رشد است.
 «احمد طهرانی» گفت: فعالیت سمن‌ها سال‌های اخیر در عرصه‌های مختلف و به‌ویژه در عرصه تکالیف اجتماعی در خمین افزایش چشمگیری داشته و شماری از سمن‌ها توانسته‌اند ضعف ‌های موجود را بهبود بخشیده با هدف کمک به حل مشکلات جامعه و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کارنامه درخشانی از خود ارایه دهند که این مهم به‌عنوان بخشی از سرمایه‌های ارزشمند شهرستان است.
وی معتقد است: توسعه پایدار برآیندی از مشارکت‌جویی همه ارکان جامعه در قالب‌های هدفمند است فرار گرفتن اجزای دولتی، خصوصی و مردمی در کنار هم است که قطار توسعه را در ریل خود به پیش می‌برد و موفقیت‌ها را رقم می‌زند.
فرماندار خمین تاکید کرد: تغییر نگرش مردم و ایجاد این باور که هر عضو از جامعه مسئولیت‌های اجتماعی و اجرایی دارد و باید در روند تصمیم‌سازی و اجرای برنامه‌ها مداخله‌جو باشد یکی از اهداف کلان در سرمایه اجتماعی است و برای دستیابی به سلامت اجتماعی همه بخش‌ها باید با گفتمان واحد و انگیزش بالا در یک راستا حرکت کنند.
طهرانی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد با داشتن نفوذ اجتماعی و جذب اعتماد مردمی، سرمایه اجتماعی بالایی دارند و می‌توانند مستقیم و مطلوب اثربخش باشند و برای مثال آسیب‌های اجتماعی که امروز دغدغه اولویت‌دار کشور است با حضور معنادار سمن‌ها قابل پیشگیری و کنترل است.
وی تصریح کرد: برخلاف اقدامات تاثیرگذاری که سمن‌ها در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی در خمین انجام داده‌اند، اما جزیره‌ای عمل کردن و موازی‌کاری آفتی جدی در اقدامات سمن‌ها است و مهمترین آسیب‌ سازمان‌های مردم‌نهاد در خمین محسوب می‌شود.
دبیر سازمان مردم‌نهاد «آوای مهر آفتاب کمره» در خمین گفت: سمن‌ها در کشورهای اروپایی از طرف مردم و دولت پذیرفته شده‌اند و جایگاه تثبیت شده دارند اما، در ایران این رکن مهم هنوز نیاز به تقویت بیشتر دارد.
« سحر راشدی» افزود: دستگاه‌های دولتی در خمین ارتباط خوبی برای حل مشکلات با سمن‌ها ندارند و به همین علت بیشتر سازمان‌های مردم نهاد نمی‌توانند قدرتمند در اهداف مشورتی،اجرایی و نظارتی ظاهر شوند و با همه توانشان نیمه فعال هستند.
وی ادامه داد: سمن‌ها به‌منظور برگزاری برنامه یا کارگاه آموزشی باید هماهنگی با دستگاه های دولتی داشته باشند و فرآیند اداری پیچیده انرژی زیادی از این بخش می‌گیرد و سمن‌ها در این مشکلات گاه با ریزش انگیزه و توان روبه‌رو می شوند و انتظار است که ابتدا گفتکان سازی در خصوص جایگاه و همکاری اثربخش در دستگاه‌های دولتی برای حوزه مردم‌نهاد صورت بگیرد تا امور با تسهیل بیشتری پیش برود.
دبیر سازمان مردم ‌هاد آوای مهر آفتاب کمره  خمین اظهار داشت: مجوز فعالیت این سمن‌ها در زمینه ‌ای تخصصی است اما آن‌ها برای دستیابی به منابع مالی مورد نیاز در حوزه های غیر از تخصص خود فعالیت می‌کنند و نگاه به سمن‌ها در سطح دولتی کامل و جامع نیست.
راشدی، اتحاد و وحدت‌رویه را در فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را ضروری دانست و گفت: به‌دلیل نبود خانه جوان و خانه سمن‌ها در خمین، تشکل‌های غیردولتی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های همدیگر کمتر خبر دارند و ممکن است در بخشی از برنامه‌ها به ورطه موازی‌کاری و اقدامات جزیره‌ای بیفتند و انتظار است که حداقل های لازم برای نزدیک‌تر شدن سمن‌ها با تاسیس «خانه سمن» مهیا شود تا حوزه مردمی نیز بتواند عرض اندامی داشته باشد.
۹۹۳۰/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.