مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی گفت: امروز عرصه جنگ سایبری عرصه گسترده‌ای است و پنجمین عرصه نبرد است که در آن سرمایه‌گذاری‌های جدی شده و نیازمند یک سپر دفاعی کارآمد است.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مسعود فراهانی در سومین جلسه شورای اداری شهرستان اراک اظهار کرد: در ادوار گذشته و حال حاضر تلاش شده به منظور کاهش مخاطراتی که برای کشورها ایجاد می‌شود روش‌هایی اختراع و ابداع شود، به همین جهت نیاز است پدافند غیرعامل به عنوان یک مولفه دفاعی بسیار مهم در مقابل مخاطرات، در تمام  بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در کشور ایران به سبب شرایط جمعیتی و وسعت سرزمینی و دشمنی استکبار جهانی و تحریم‌های پی‌در‌پی و ... پدافند غیرعامل از نظر قوانین عادی و فرادستی همیشه مورد توجه بوده و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید و توجه بسیار داشته‌اند.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی در خصوص تهدیدات تصریح کرد: باید نگرش به تهدیدات نسبت به گذشته تغییر پیدا کند چراکه در گذشته تهدیدات سخت و نظامی بودند و امروز این تهدیدات تنوع زیادی پیدا کرده‌اند و امروز با یکسری تهدیدات نوین سروکار داریم. تهدیدات نوین تهدیداتی هستند که با فناوری، تکنولوژی و پیشرفت ارتباط مستقیمی دارند  و هرچه بر رشد فناوری افزوده شود این تهدیدات نیز پیچیده‌تر خواهند شد.

فراهانی بیان کرد: تهدیدات در دسته‌های مختلف سایبری، زیستی، شیمیایی، الکترونیک، الکترومغناطیسی، هوش مصنوعی و...قرار دارند که در این میان تهدیدات سایبری مورد توجه است.

وی ادامه داد: در تهدیدات سایبری با فضایی سروکار داریم که در عرصه عمومی و خصوصی جامعه و زندگی ورود پیدا کرده است. از تهدید سایبری به عنوان جنگ سایبری یاد می‌شود و در برخی کشورها بخشی از بودجه نظامی متعلق به مقابله با این تهدیدات است. تهدید سایبری تهدیدی است که در آن از شبکه‌های رایانه ای در راستای عملی کردن اقدامات مخرب یا آسیب زدن استفاده می‌شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی گفت: امروز عرصه جنگ سایبری عرصه گسترده‌ای است و پنجمین عرصه نبرد است که سرمایه‌گذاری‌های جدی در این عرصه شده و بسیاری از رژیم‌ها و دولت‌ها بویژه رژیم اشغالگر قدس سرمایه‌گذاری سنگینی در این بخش انجام داده‌اند و نیاز است که یک سپر دفاعی و تمهیداتی را در این بخش اتخاذ کنیم تا کمترین خسارات را متحمل شویم.

فراهانی تاکید کرد: تهدیدات این عرصه ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی است، عمده‌ترین بخشی که در عرصه سایبری باید مورد توجه قرار گیرد جنگ روانی است. امروز در فضای سایبر با بحثی به عنوان مهندسی افکار عمومی سروکار داریم و دشمنان قصد دارند کلیه باورها و اعتقادات مردم را با چالش‌ مواجه کنند.

وی بیان کرد: سیاست نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر بازدارندگی است، در سال 1398 در عرصه فضای مجازی عنصر بازدارندگی مورد توجه ویژه قرار گرفته و باید با جدیت به این موضوع پرداخته شود. انتخابات در سال جاری در پیش است و در عین حال در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، دشمن قصد دارد با استفاده از فضای مجازی دولت را ناکارآمد جلوه دهد تا در نهایت مشارکت مردم در انتخابات با کاهش مواجه شود.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان مرکزی تصریح کرد: به منظور مقابله با این تهدیدات ابتدا باید بر آموزش عمومی تاکید و تمرکز داشته و به منظور افزایش تاب آوری در عرصه سایبری باید از افراد زبده و متخصص و متعهد استفاده شود.

فراهانی در خصوص شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش تاب آوری و بازدارندگی و مصون سازی در مقابل تهدیدات سایبری حدود 20 سال گذشته سیاستی را در رابطه با این شبکه داشته است، شبکه ملی اطلاعات، پروژه ملی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مخابرات و ارتباطات است. شبکه ملی ارتباطات، زمینه ارتباط گیری همه کاربران و سایت‌ها و شبکه ها در یک شبکه امن است.

 

 

 

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.