به گزارش ایرنا، «سعید فرخی» روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه افزود: پارسال بیش از 236 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی ایجاد شد که بیش از 225 میلیون ریال بدون استفاده از قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی و مابقی با استفاده از این قانون در استان مرکزی سرمایه گذاری شد.
وی ادامه داد: استان مرکزی در سال گذشته از استان های موفق کشور در سرمایه گذاری های خارجی و داخلی بود و در تمامی شاخص های سرمایه گذاری از قبیل صدور و بهره برداری از پروانه ها نسبت به سال 1396 رشد قابل توجهی داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اظهار داشت: سال گذشته 342 پروانه بهره برداری در این استان صادر شد که نسبت به سال 96 بیش از 28 درصد رشد داشته است.
فرخی اضافه کرد: شرایط تولیدی در واحدهای صنعتی استان نسبت به دیگر نقاط کشور مطلوب است و کمتر از 30 درصد از واحدهای صنمعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مرکزی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: استانداری مرکزی با استفاده از تمامی ابزارهای قانونی در راستای ایجاد تعامل با بانک ها و بخش خصوصی تلاش می کند و سال گذشته بسیاری از این واحدها به خصوص تولیدکنندگان شمش آلومینیوم نه تنها از رکود نسبی خارج شدند بلکه به حداکثر تولید و صادرات نیز رسیدند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: حفظ اشتغال موجود اولویت اصلی استانداری و دیگر نهادهای مرتبط است و در این راستا این استان همچنان با نرخ هشت و چهار دهم درصد استان سوم کشور در بیکاری است که این مهم نوید بخش بالندگی صنایع استان است.
فرخی با تاکید بر اینکه بحران بیکاری به هیچ عنوان در استان مرکزی وجود ندارد، ادامه داد: متوسط نرخ بیکاری در کشور 12 درصد است اما این استان توانسته با اختلاف یک دهم درصدی نسبت به استان همدان جایگاه سومی خود را در کشور حفظ کند.
وی افزود: سال گذشته با وجود تمامی مشکلات و مسائل اقتصادی بیش از یک میلیارد دلار انواع کالای غیر نفتی از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد و برای سال جاری؛ صادرات یک میلیارد و 200 میلیون دلار هدفگذاری شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در خصوص نحوه توزیع عادلانه اقلام اساسی نیز گفت: این مهم تنها در صورت شناسایی گروه های هدف و سهمیه بندی محقق می شود و در غیر این صورت توزیع کالا به خصوص کالاهای اساسی با مشکل مواجه خواهد بود که چگونگی این مهم در ستاد تنظیم بازار استان در دست بررسی و مطالعه است.
فرخی گفت: 30 طرح اقتصاد مقاومتی برای تحول شرایط اقتصادی و تقویت بنیه اقتصادی مردم در استان تدوین شده که برنامه ریزی های لازم برای تامین منابع موجود زیرساخت های آن انجام شده است.
وی در خصوص شرایط هپکو اراک نیز گفت: فرآیند تولید هر چند با کندی در این واحد تولیدی جریان دارد اما انتقال و واگذاری این واحد به یک سرمایه گذار با اهلیت و توانمند از لحاظ شرایط اقتصادی در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی تاکید کرد: تعیین تکلیف هپکو اراک از لحاظ انتخاب سرمایه گذار و همچنین بازاریابی محصولات این واحد تولیدی از برنامه های اصلی استانداری است که تا کنون نامه نگاری ها و رایزنی های بسیاری در سطح کشور انجام شده است.
فرخی تاکید کرد: به دنبال شرایطی هستیم تا بتوانیم از محل تبصره 18 قانون بودجه اعتباراتی را برای حفظ تولید در شرکت هپکو اختصاص دهیم.
وی در خصوص تسهیلات رونق تولید در استان نیز گفت: از سال 1395 تا کنون حدود 30 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به صنایع مختلف پرداخت شده که بر اساس راستی آزمایی نهادهای ذیربط، تمامی این تسهیلات در جای خود هزینه شده و پرداخت این تسهیلات گام مهمی در راستای حفظ و حتی ایجاد اشتغال جدید در استان بوده است.

***سه هزار و 950 فقره ثبت سفارش مواد اولیه در استان مرکزی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: سال گذشته سه هزار و 950 ثبت سفارش مواد اولیه در این استان به ثبت رسید که از این تعداد سه هزار و 720 مورد تعیین تکلیف شد و مابقی نیز در دست بررسی و رسیدگی است.
«محمدرضا حاجی پور» افزود: سال گذشته 230 طرح صنعتی بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان مرکزی با اعتباری بالغ بر 26 هزار و 910 میلیارد ریال به بهره برداری رسید که این مهم بیش از 11 هزار فرصت شغلی جدید را به دنبال داشت.
وی اظهار داشت: علاوه بر تسهیلات رونق تولید، تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه نیز فرصتی برای ارائه خدمات به واحدهای تولیدی است و متقاضیان با نام نویسی در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند از این امکان نیز برخوردار شوند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدگی به مشکلات حوزه نساجی و لوازم خانگی است که فعالان این عرصه در استان شناسایی و مشکلات آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.
حاجی پور بیان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای حمایت از تولید داخلی، مدیریت واردات را در دستور کار خود قرار داده و از واردات کالاهایی که امکان تولید آنها هم به لحاظ کمیت و هم به لحاظ کیفیت در کشور وجود دارد، جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: در بخش معدن نیز 562 پروانه بهره برداری با 36 ماده معدنی صادر شده که در صورت تحقق این مهم فرصت های شغلی بسیاری در این بخش ایجاد می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به اینکه صنایع پیشرفته، شرکت های دانش بنیان و تولیدات صادرات محور از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی است، توجه به این مهم در دستور کار این سازمان قرار دارد و بر هیمن اساس سال گذشته برای اولین بار صادرات کالاهای غیر نفتی استان از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد.
حاجی پور در خصوص حضور موفق 51 شرکت نفت و گاز استان در نمایشگاه تهران نیز گفت: بر اساس اظهارات مدیران تمامی این شرکت ها، ظرفیت های امسال آنها نیز تکمیل و با تمام قوا به مقوله تولید می پردازند.
وی یادآوری کرد: اگر چه حمایت از صنایع و تولیدکنندگان اولویت اصلی مدیریت ارشد استان و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت است اما هر محصولی عمر مشخصی دارد و باید نوآوری در دستور کار باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی در سال 1394 در زمینه آر اند دی رتبه 28 کشور را داشت اما در سال 1395 به رتبه سوم کشور در این خصوص رسید و در سال گذشته برای بهتر شدن شرایط استان در این بخش 110 مدیر واحدهای صنعتی به دوره های آموزشی اعزام شدند.
حاجی پور گفت: مقابله با احتکار کالاهای اساسی نیز یکی دیگر از اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت است که در این راستا سامانه جامع انبارهای استان فعال است و اقلام تولیدی واحدهای استان مرکزی در انبارهایی که در سامانه ثبت شده اند انبار می شود.
وی بیان کرد: سال گذشته بیش از 40 هزار مورد بازرسی در استان مرکزی انجام شد که از این تعداد 2 هزار 352 پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: 603 مورد گشت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی و اصناف و همکاری بسیج از دیگر اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در راستای مقابله با احتکار و توزیع عادلانه اقلام اساسی به دست مردم در سال گذشته است.

***10 تا 11 هزار تن مصرف گندم در استان مرکزی
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: ماهانه 10 تا 11 هزار تن گندم در این استان مصرف می شود.
«محمود نعمتی» افزود: گندم به قیمت 17 هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود اما به قیمت 6 هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد، بنابراین 11 هزار ریال یارانه گندم در هر کیلوگرم است و تامین اعتبارات موجود برای این کار نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های مدون است.
وی اظهار داشت: شرایط متفاوت و روابط خارجی ویژه در سال های اخیر تاثیر بسیاری در مسائل اقتصادی کشور گذاشته که این مهم باید از سوی دولت در کشور مدیریت شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این دفتر این است که تا آنجا که امکان دارد قیمت اقلام اساسی ثابت شود اما با توجه به اینکه تامین بسیاری از این اقلام وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد ثبات قیمت ها کار دشواری است.
نعمتی افزود: براساس آمارهای مرکز آمار کشور، شاخص قیمت ها در استان مرکزی نسبت به کشور در 11 ماه نخست سال گذشته پایین تر از کشور بوده اما در اسفندماه همان سال شاخص قیمت های استان بیشتر از میانگین کشوری بوده است.

*** کنترل نرخ بیکاری استان مرکزی در سال گذشته
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی نیز گفت: اطمیان از حفظ توان تولیدی بنگاه های اقتصادی به خصوص بخش تولیدی و صیانت از اشتغال موجود در بنگاه های اقتصادی از راه های کنترل نرخ بیکاری است که در استان برنامه ریزی ودر حال اجرا است.
«مجید نیکی ملکی» افزود: فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری های جدید در زمینه تامین زیرساخت ها با تکیه بر منابع داخلی و حداقل تکیه بر منابع ملی و اعتبارات تملک و دارایی نیز از راه های ایجاد اشتغال و همچنین حفظ اشتغال موجود است که این مهم نیز یکی از اهداف کلی دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری مرکزی است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی بیان کرد: طرح حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در سال جاری نیز با جدیت دنبال می شود چرا که این طرح می تواند یک گام این دفتر را برای دست یابی به اهداف عالی خود نزدیکرت کند.
نیکی ملکی بیان کرد: طرح حمایت از اشتغال پایدار روستایی و عشایری با هدف ایجاد فرصت های شغلی در این مناطق سال گذشته در استان مرکزی کلید خورد و سه هزار و 126 میلیارد ریال در استان مرکزی برای تحقق این مهم اختصاص یافت که تا کنون یک هزار و 700 میلیارد ریال از آن منجر به عقد قرارداد یک هزار و 500 میلیارد ریال نیز جذب شده و مابقی نیز در سال جاری پرداخت می شود.
وی ادامه داد: استفاده از تبصره 18 قانون بودجه در راستای تولید و اشتغال در قالب تفاهم نامه هایی که بین سازمان برنامه و بودجه با وزارتخانه های مختلف نیز یکی دیگر از اهداف این دفتر است که امسال محقق می شود.
نیکی ملکی اظهار داشت: 11 هزار و 350 میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید در سال جاری هدفگذاری شده که نیمی از آن از محل صندوق توسعه ملی و نیمی دیگر نیز از محل منابع داخلی بانک ها پرداخت می شود.
وی بیان کرد: علاوه بر این حدود 440 میلیارد ریال در یک مرحله و 510 میلیارد ریال دیگر نیز در مرحله دیگر در قالب کمک های دولتی به متقاضیان پرداخت می شود و 640 میلیارد ریال نیز در قالب کمک های بلاعوض به مقوله اشتغال پرداخت می شود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی افزود: در مجموع بیش از 13 هزار میلیارد ریال منابع در سال جاری برای تولید و اشتغال اختصاص یافته که در صورت جذب این اعتبارات و تسهیلات می توان گام مهمی در راستای ایجاد اشتغال پایدار، صیانت از اشتغال موجود و توسعه صنعت استان برداشت.
نیکی ملکی بیان کرد: در سال 1396 سیستم بانکی 158 هزار میلیارد ریال منابع قالب تجهیز داشته و مانده مطالبات معوق بانک ها حدود پنج هزار و 400 میلیارد ریال بوده یعنی سه و چهار دهم منابع قابل تجهیز استان در قالب معوقات دچار مشکل شده است.
وی ادامه داد: سال 1397 از 200 هزار میلیارد ریال 6 هزار میلیارد ریال به میزان سه و یک دهم درصد مطالبات معوق بوده است.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی بیان کرد: شاخص مطالبات معوق در سطح ملی 6 درصد است یعنی اگر 6 درصدمنابع بانکی درگیر مطالبات معوق بشود این سیستم به شکل نرمال عمل کرده بنابراین مطالبات معوق استان مرکزی در سطح ایده آلی ارزیابی می شود.
نیکی ملکی افزود: بر اساس ارزیابی مراودات بانکی استان تسهیلات بانکی در استان مرکزی به صورت هدفمند پرداخت شده و بازگشت تسهیلات نیز از میانگین کشور مطلوبتر بوده است.
وی ادامه داد: تسهیلات رونق تولید و اشتغال روستایی نیز در داستان مرکزی به صورت هدفمند پرداخت شده به طوری که سال گذشته بیش از 140 طرح سرمایه گذاری روستایی استان مورد بازرسی قرار گرفته و بر اساس گزارشات موجود میزان انحراف هزینه کرد تسهیلات در طرح های اشغال روستایی بسیار ناچیز است و اگر بر همین روال حرکت کرد شرایط اشتغال روستایی در سال جاری هم مطلوب خواهد بود.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استان مرکزی افزود: ابلاغیه تسهیلات رونق تولید سال 95 حدود چهار هزار و 430 میلیارد ریال بود که بر اساس ارزیابی ها و راستی آزمایی های دستگاه های مسئول تمامی این تسهیلات در راستای راه اندازی واحدهای تعطیل، سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی عوامل تولید هزینه شده و کوچکترین انحرافی در این خصوص گزارش نشده است.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.