به گزارش ایرنا، دکتر«عبدالرحمان رستمیان» روز یکشنبه در دومین همایش مجمع خیرین سلامت خمین افزود: سازمان های مردم نهاد نمادی از مشارکت اجتماعی هستند و چنانچه ظرفیت این بخش به درستی به کار گرفته شوند می‌توان حجم دولت را کوچک کرد و خواسته‌های اجتماعی منطقی را پیش برد.
وی ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه پیشگیری سلامت اثربخشی بالایی دارند و استفاده از توان آن ها می تواند روند رو به رشد عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را مهار کرده و سبک زندگی مردم را اصلاح کند.
معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: هدف از ایجاد معاونت اجتماعی در دانشکده های علوم پزشکی اجتماعی سازی سلامت است و دانشگاه‌ها باید بر مبنای مسئولیتی که دارند در امور پیشگیری از بیماری ها فعالانه تر عمل کنند.
دکتر رستمیان گفت: خود مراقبتی یک سطح جلوتر از پیشگیری است و با افزایش سواد سلامت خانواده ها می توان مهارت‌های لازم خودمراقبتی را به سطوح جامعه منتقل کرد.
وی با بیان اینکه تامین سلامت جامعه نیازمند همکاری بین بخشی است، افزود: برای تامین سلامت روانی، جسمی، فردی و اجتماعی باید همکاری بین بخشی بین نهادها و سازمان‌های مختلف وجود داشته باشد.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: سازمان‌ها باید برای سلامت کارکنانشان برنامه داشته باشند و تغذیه سالم، فعالیت بدنی و کاهش مصرف سیگار را موردتوجه قرار دهند.
دکتر رستمیان گفت: اگر مشارکت مردمی و همکاری‌های بین بخشی وجود نداشته باشد و کار فقط به وزارت بهداشت واگذار شود شاخص‌های حوزه سلامت ضعیف می شود و این وظیفه وزارتخانه است که با راهکارهای مناسب، همکاری مردم و ظرفیت دیگر سازمان ها را طبق سیاست های ابلاغی سلامت، برای سلامت مردم به کار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای هر عضو هیات علمی که کار اجتماعی، خیرخواهانه و خدمتی به مردم ارایه دهد امتیاز در نظر گرفته‌ شده،اظهار داشت: هدف از اعطای این امتیاز تشکر از اعضای هیات علمی برای توسعه فعالیت‌های اجتماعی و پیام ‌آور ارزشمند بودن فعالیت‌های اجتماعی اعضای هیات علمی است.
معاون اجتماعی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: رسالت دانشگاه ها تنها تربیت نیروی متخصص نیست بلکه در زمینه پیشگیری از بیماری ها و در عرصه سلامت نیز باید نقش‌آفرینی شود.
دکتر رستمیان افزود: آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در جامعه گسترش یافته و دانشگاه باید تلاش کند بر اساس راهبردهای برنامه ششم این آسیب‌ها را با کمک همکاران دانشگاهی وغیر‌دانشگاهی کم کند و این امر باید با مشارکت مردم همراه باشد.
وی با تاکید برضرورت کار فرهنگی یادآور شد: شیوع بیماری های غیر واگیر محصول سبک زندگی اشتباه مردم است و با مراقبت های آگاهانه از سن کودکی می توان این بیماری ها را پیشگیری و هزینه درمان را کمتر کرد.
معاون اجتماعی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کانون های سلامت به ساختارمند شدن سلامت اجتماعی کمک می کند و برنامه های جامع سلامت با هدف شناسایی و بهبود شاخص های اولویت دار، اجرای مداخله موثر به منظور بهبود وضعیت با توانمندسازی وبهبود مهارت های مردم در عرصه سلامت صورت می گیرد.
امام جمعه خمین نیز در این همایش گفت: امنیت و سلامت دو نعمت مهم برای هر جامعه است و امنیت کشور با تلاش و ایثار نیروهای امنیتی تامین شده است و سلامت باید با بسط آگاهی ها و تغییر رفتار حاصل آید.
حجت الاسلام سید« علی حسینی پور » افزود: آسیب های اجتماعی معضلی جدی است که باید سطوح پیشگیری از آن ها تقویت شود.
فرماندار خمین نیز در این همایش گفت: نقش سلامت در افزایش شاخص های توسعه انسانی انکار ناپذیر است و مبارزه با عواملی که سبب نابرابری در سلامت می شود از مهمترین وظایف دولتمردان است.
«احمد طهرانی» افزود: برنامه تحول نظام سلامت از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است و در آن بهبود وضعیت فیزیکی اماکن درمانی، کاهش پرداخت هزینه توسط بیمار و بالا رفتن وضعیت معیشت پزشکان و پرستاران مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: حفظ و افزایش سلامتی و حذف اثر مخرب برخی از عوامل اجتماعی بر سلامت، مسئولیت فردی و اجتماعی اقشار مختلف جامعه و دولت است.
فرماندار خمین تاکید کرد: دانشکده علوم پزشکی این شهرستان سند راهبردی پنج ساله سلامت شهرستان را به شکل برنامه مدون، علمی و قابل اجرا تهیه کند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین نیز در این همایش گفت: اجتماعی شدن سلامت چهار دهه دیرتر در کشور اجرا شد اما در مدت کوتاه توانست اقدامات مهمی را در حوزه سلامت انجام دهد.
دکتر «جواد جواهری» افزود: مشارکت اجتماعی با حضور فعال تشکل های مدنی، سازمان های غیر دولتی و مردم نهاد و موسسه های خیریه با افزایش آگاهی عمومی درزمینه سلامت تحقق می یابد.
وی ادامه داد: فقط 25 درصد از امور سلامت در اختیار نظام سلامت است و 75 درصد دیگر با مشارکت وهمکاری های بین بخش در سطوح گوناگون روی می دهد.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به نقش کانون های سلامت در اجتماعی شدن سلامت ،گفت: این کانون ها زمینه ای مناسب برای توانمندسازی و تاثیرگذاری مستقیم مردم در سلامت خود و دیگر افراد جامعه فراهم می کنند.
دکتر جواهری تاکید کرد: عدالت در سلامت به معنای ساخت مرکز درمانی و تجهیزات نیست بلکه فراهم کردن زیرساخت هایی نظیر آب سالم، تغذیه درست و مسکن عدالت در سلامت را تامین می کند.
وی گفت: جامعه ای که زیر ساخت سلامت ندارد هزینه های بی شماری در حوزه درمان باید بپردازد و مردم در این جامعه فقیرتر و بیمارتر می شوند.
سرپرست دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: دانشگاه های نسل اول و دوم در دنیا کارایی ندارند و دانشگاه نسل سوم به عنوان مرکز تولید علم و دانشگاه نسل چهارم مرکز فن آوری و دانش های نوبنیاد شاخص توسعه کشورها است.
وی تصریح کرد: تربیت نیروی متخصص که بتواند به خود و جامعه کمک کند و فارغ التحصیل بیکار نباشد از مهمترین اهداف دانشگاه نسل چهارم است.
در این همایش از 30 خیر سلامت، سازمان مردم نهاد حوزه سلامت و دستگاه دولتی موفق در حوزه سلامت تقدیر شد.
شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی با 105 هزار نفر جمعیت یک بیمارستان با خدمات درمانی و بستری و 14 کانون سلامت محله دارد.
9930/7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.