به گزارش ایرنا عزت اله سام آرام روز چهارشنبه در حاشیه نخستین همایش 'مددکاری اخلاق اجتماعی' در سرسرای گیت بوستان در اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آموزش و پرورش و صدا و سیما دو نهادی هستند که می توانستند در بحث کاهش آسیب های اجتماعی نقش پر رنگ و تاثیرگذاری داشته باشند ولی نتوانستند آن گونه که باید تاثیرگذار باشند.
وی افزود: صدا و سیما تاکنون هیچ برنامه ای با پیوست اجتماعی، فرهنگی و مردم شناختی نداشته و تنها به فکر راضی کردن مخاطب است.
پیشکسوت مددکاری اجتماعی کشور گفت: پرمخاطب بودن برنامه های صدا و سیما شاخص درستی برای خوب بودن یک برنامه نیست و باید گفت تاثیر منفی سریالی مانند پایتخت زیاد بوده است.
سام آرام، به تاثیر سرمایه انسانی در پیشرفت کشورها اشاره کرد و افزود: تربیت انسان ها و حفظ سرمایه انسانی بسیار مهم تر از نفت یا دیگر سرمایه های اجتماعی است.
وی یادآور شد: تغییرات 300 ساله همه جانبه اروپا، در کشور ما تنها 40 سال و به صورت فشرده اتفاق افتاد و باعث شد ارزش ها و هنجارهای حامی اخلاق و سلامت اجتماعی نتوانند خود را با تغییرات فیزیکی و مادی هماهنگ کنند و فاصله ای به نام تاخر فرهنگی به وجود آمد.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در بسیاری موارد از جمله رانندگی، فرهنگ موجود منطبق با تغییرات فیزیکی پیش نرفته، گفت: مسئولیت اجتماعی با نهادهای اجتماعی و دولت بوده که در دهه های گذشته به دلیل سیاست زدگی و ناتوانی بخش اجتماعی در نمایش خود، جامعه را درگیر آسیب های اجتماعی زیاد کرد.
وی توجه به سیاست های اقتصادی را یکی از دلایل بروز آسیب های اجتماعی عنوان کرد و افزود: برای خروج از وضعیت کنونی و کاهش آسیب ها، باید سیاست گذاری اجتماعی و فرهنگی صورت داده و صدا و سیما و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد تاثیر گذار اجتماعی، سیاست های جدید اجتماعی تدوین کنند.
سام آرام ادامه داد: نیاز است تا صدا و سیما به جای سیاسی کاری به فعالیت های اجتماعی و مردمی روی آورده و آموزش پرورش به جای گزینش غیر علمی، سیاسی کاری و طبقه ای که باعث شده بسیاری از معلمان خوب از ورود به این عرصه محروم شوند، رویکردهای نوینی اتخاذ کند.
7148/ 6037
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.