به گزارش ایرنا، سید «علی آقازاده» روز یکشنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک، افزود: شمار روزهای آلوده شهر اراک در سال جاری به نسبت سال 95 به نصف رسیده است.
وی بیان کرد: بارش مطلوب نزولات آسمانی در کاهش آلودگی هوای اراک تاثیرگذار بوده اما برگزاری و پیگیری های راهبردهای کارگروه کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردم، فعالان اجتماعی و تشکل های مردمی اثرگذار بوده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: وضعیت آلودگی هوای اراک نسبت به سایر شهرهای آلوده بهتر است و اقدام های اثربخشی در حوزه صنایع آلوده صورت گرفته و نواقص بخش حمل و نقل باید هرچه سریعتر جبران شود.
آقازاده اظهار داشت: ضعف در سیستم حمل و نقل عمومی تنها مشکل اراک نیست و کشور با آن درگیر است و یکی از علل آن قیمت ارزان بنزین است.
وی عنوان کرد: فرهنگ سازی در زمینه پیاده روی و دوچرخه سواری در کلانشهر اراک امری ضروری است اما در این راستا مردم نیز باید مشارکت جدی داشته باشند، فرهنگ دوچرخه سواری از 100 سال گذشته در مردم اصفهان رواج داشته و اراکی ها کمتر با آن عجین هستند.
آقازاده بیان کرد: هفت کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در شهر اراک ایجاد شده ولی استقبال مردمی از آن ها در حد انتظار نیست.
وی گفت: بنزین یورو چهار از دی ماه پارسال تاکنون در تمام شهرستان های استان مرکزی توزیع می شود و سوخت نیروگاه شازند از مازوت به گاز تبدیل شده است.
استاندار مرکزی اضافه کرد: برای راه اندازی شهرک خودرو به شهرداری اراک تذکر جدی داده می شود و باید مشاغل مزاحم خودرویی اراک تا پایان سال جاری با اختیار و یا اجبار به این شهرک منتقل شود.
آقازاده تصریح کرد: انتقال این صنوف باید در اردیبهشت امسال انجام می شد و برای ایجاد این شهرک اعتبار میلیاردی هزینه شده است.
وی بیان کرد: وجود مشاغل مزاحم در خیابان های مرکزی شهر موجب افزایش آلودگی تصویری و صوتی و گله مندی مردم شده است و شورای شهر باید در این راستا فشار مضاعفی بر شهرداری وارد کند.
استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آزمایش های پزشکی و معاینات میدانی کارکنان ایرالکو اراک توسط دانشگاه علوم پزشکی مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا است که باید اجرا شود و هزینه اجرای آن نیز برعهده شرکت ایرالکو است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت:طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک مصوبه هیات وزیران است و هیچ مصوبه ای پس از آن برای لغو یا اصلاح آن صورت نگرفته است.
«مهدی زندیه وکیلی» افزود: این مصوبه نتیجه مطالعات گذشته است که اقدام هایی را برای کاهش آلودگی هوای اراک در آن مشخص کرده و روند تحقق آن و بند به بند برنامه های مشخص شده باید رصد و پیگیری شود.
وی بیان کرد: برخی اقدام ها در خصوص طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک تاکنون انجام شده، برخی از پیشرفت کمی برخوردار است و برخی مانند مترو اجرایی نشده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: پس از تصویب مترو برای شهر اراک در قانون سامانه حمل و نقل عمومی مصوب شد این امر تنها برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت لحاظ می شود اما بر اساس مصوبه ای از هیات وزیران در خصوص آلودگی هوای اراک شهر در فهرست شهرهای نیازمند به مترو گنجانده شد.
زندیه وکیلی تصریح کرد: پس از آن مقرر شد طرح جامع حمل نقل در اراک تهیه تا مشخص شود به چه نوع سامانه حمل و نقل شهری نیاز است و مشاوری در این راستا به کار گرفته شد و مطالعه لازم صورت گرفت اما در نشست شورای عالی ترافیک سال های گذشته از آن به خوبی دفاع نشد.
وی عنوان کرد: بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک اراک در دستور کار قرار گفت که شهرداری آن را انجام داده و موضوع نیاز به ترانوا در این طرح لحاظ شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: در بخش صنایع آلاینده اراک نیز اقدام های خوبی صورت گرفته، خطوط قدیمی ایرالکو از مدار خارج شده و سوخت نیروگاه شازند از حدود هفت ماه مصرف مازوت به تنها چند روز مصرف مازوت رسیده و فعالیت آن با سوخت گاز است.
وی اظهار داشت: آلاینده های مسئول هوای شهر اراک در سال های گذشته گازهای سمی بود اما در 2 سال گذشته آلاینده مسئول ذرات معلق و گرد و غبار است و این مهم می تواند حداقل موفقیت برای کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک باشدهر چند ریزگردها پیامدهای مخرب خود را دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: کلانشهر اراک در بحث حمل و نقل عمومی خیلی موفق نبوده و 50 دستگاه اتوبوس جدید از حدود 2 سال گذشته خریداری شده اما تنها تعدادی از آن ها وارد سیستم حمل و نقل شده و بقیه به دلیل ضعف مدیریتی مسکوت است.
زندیه وکیلی عنوان کرد: طرح عمرانی 58 متری مصوب هیات وزیران است و در مطالعه صورت گرفته مشخص شده اجرای آن در کاهش آلودگی هوای اراک موثر است اما در راستای این طرح نیز اقدام مطلوبی صورت نگرفته است.
وی گفت: یکی از زیرساخت های ایجاد پیاده راه و دوچرخه در اراک اجرای طرح58 متری است زیرا بخش زیادی از شهر اراک شبکه دسترسی ندارد، امکان اجرای محدودیت ترافیکی در این شهر وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی اضافه کرد: انتقال مشاغل مزاحم از دیگر مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است که مورد توجه قرار نگرفته است.
زندیه وکیلی بیان کرد: 2 قطعه زمین یکی برای مشاغل خودرویی و دیگری برای سایر مشاغل آلاینده در نظر گرفته شد که زمین سایر مشاغل آلاینده از سال های گذشته آماده است تا شهرداری تحویل بگیرد اما کاری نشده است.
وی تصریح کرد: در خصوص زمین برای مشاغل خودوریی نیز شهرداری اقدام مثبتی انجام نداد و بخش خصوصی وارد عمل شد و لازم است با جدیت ویژه مشاغل خودرویی به این شهرک منتقل شود.
دادستان اراک هم در ادامه این نشست گفت: در بحث کاهش آلودگی هوای اراک اقدام هایی از سوی استانداری، شهرداری و محیط زیست صورت گرفته اما آنچه مشخص است خروجی مطلوبی دیده نمی شود.
«عباس قاسمی» افزود: چه کسی حاضر است در شهر اراک 10 دقیقه پیاده روی کند، هیچ پیاده رویی در این شهر برای یک کیلومتر پیاده روی وجود ندارد، خدمات خودرویی، مکانیک، تراشکار، صافکار و نقاش ترافیک ایجاد کرده و نمایشگاه های خودرو پیاده روها را برای خود گرفته اند.
وی بیان کرد: پیاده روی باید به فرهنگ تبدیل شود اما کجا و در چه مکانی باید پیاده روی صورت گیرد.
دادستان اراک ادامه داد: شهرک خودرو در اراک ایجاد شد اما خروجی آن با نارضایتی همراه است، طرح شهرک خودرو به انحراف 100 درصد رسیده است.
قاسمی عنوان کرد: مقرر شده بود شهرک خودرو به تملک شهرداری درآید و مشاغل مزاحم خودرویی به این مکان منتقل شود ولی محقق نشده است.
دادستان اراک افزود: هدایت، حمایت و نظارت باید در شهر اراک مورد توجه جدی قرار گیرد و در این حوزه ضعف های جدی وجود دارد.
قاسمی اظهار داشت: شهرداری و محیط زیست باید در بسیاری از مسایل با جدیت وارد شوند، هنوز مشکل 2 واحد الکل سازی در اراک با سابقه چند ساله حل نشده است.
وی عنوان کرد: گزارش های متعدد از بوی نامطبوع کارخانه های ذوب فلزات در اراک شده و فعالان این بخش خواستار زمینی خارج از شعاع 30 کیلومتری شهر هستند و باید این کار صورت گیرد اما این امر نباید به گونه ای باشد که مانند شهرک خودرو دردسرساز شود.
دادستان اراک ادامه داد: شهرداری در اراک پیاده رو ایجاد کرده اما مشاغل مختلف مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده اند، این پیاده روها از عوارض مردم ایجاد شده و شهرداری متولی اموال عمومی است، چرا اقدامی در این راستا انجام نشده است.
قاسمی اظهار داشت: خودروهای دودزا در اراک به راحتی تردد می کنند و کسی مانع آن ها نمی شود، انتظار است پلیس راهور با جدیت بیشتری در این راستا وارد شود.
وی گفت: نشست های بی حاصل دردی از اراک حل نمی کند و مدیران و مسئولان ارشد و اجرایی باید برای مهار آلاینده ها به میدان عمل بیابند.
و راهبردها ضمانت اجرایی و نظارت اصولی شود.
دادستان اراک اضافه کرد: این مرجع قضایی آمادگی کافی برای رسیدگی به مسایل محیط زیستی اراک را دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در این نشست گفت: اراک در برنامه های دوم، سوم و چهارم توسعه در زمره هشت شهر آلوده کشور قرار داشت و در سال 86 مقرر شد طرح مطالعاتی در زمینه کاهش آلودگی هوای این شهر تهیه و به تصویب هیات دولت برسد.
«رقیه یادگاری» افزود: بر اساس بخشنامه دولت در سال 86 طرح کاهش آلودگی هوای اراک توسط دانشگاه اصفهان تهیه و در این طرح سهم صنایع آلاینده ثابت و متحرک مشخص شد.
وی بیان کرد: تصمیم هایی بر اساس این مطالعات صورت گرفت و بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 86 مبلغ 2 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اراک در نظر گرفته شده که یکهزار و 800 میلیارد ریال آن از بودجه عمومی دولت و بقیه در قابل تسهیلات و اجرای طرح های شهرداری تعیین شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی ادامه داد: حدود 670 میلیارد ریال از سال های 87 تاکنون در راستای اجرای این طرح تزریق شده است.
یادگاری بیان کرد: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از سال 94مورد توجه بوده که این مهم در کمیته فنی تشکیل و چارچوب کار و شرح خدمات آن ارایه شد و اجرای آن به فراخوان گذاشته که ابتدا با دانشگاه اصفهان قرارداد منعقدشد اما بنا به دلایلی این قرارداد حذف و با پژوهشکده محیط زیست انعقاد قرارداد صورت گرفت.
وی گفت: گزارش پژوهشکده محیط زیست سال جاری در نشست کمیته فنی بررسی شده اما مورد تایید قرار نگرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی افزود: در روند بررسی این طرح مشخص شد محیط زیست کشور در حال تهیه طرح کلی تری است که اراک نیز در دل آن قرار دارد.
یادگاری بیان کرد: دراستای تهیه این سیاه انتشار برای شهر اراک قراردادی با دانشگاه امیرکبیر اراک منعقد شده است و قراراست که پایگاه داده از اطلاعات مربوط به منابع آلاینده و اعتبار در آن دیده شود و باید تا تیرماه سال 98 تکمیل شود.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: کشور و این استان در 12 سال اخیر دست به گریبان خشکسالی بوده است.
«آرش بهاروند» افزود: بارش های سال زارعی استان مرکزی مطلوب است و تاکنون 70 درصد از بارش های مورد انتظار به تحقق رسیده است.
وی بیان کرد: استان مرکزی چهارمین استان کشور به لحاظ میزان دریافت بارش ها در سال زراعی جاری است و میزان بارش های آن 81 و چهار دهم درصد نسبت به بلند مدت افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: شمار روزهای برفی این استان در 20 سال گذشته کاهش داشته اما امید است این روزهای باقی تاپایان سال جبران شود.
بهاروند تصریح کرد: میزان بارش های استان مرکزی در سال زراعی جاری (اول مهرماه امسال) تاکنونم بیشتر از حد نرمال بوده اما بر اساس پیش بینی های صورت گرفته بارش های بعدی در حد نرمال است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون 239 روز سالم، 21 روز پاک، 44 روز ناسالم برای گروه های سنی حساس و یک روز ناسالم برای تمام گروه های سنی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
«رضا میرزایی» افزود: مسئول آلاینده هوای اراک در این مدت متعلق به ذرات کمتر از 2 و نیم میکرون بوده است و بیشترین روزهای آلوده با 10 روز در شهریورماه و کمترین روزهای ناسالم با 2 روز در اردیبشهت ماه امسال بوده است.
وی بیان کرد: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک تا پایان دی ماه سال 95 به 94 روز، در سال 96 به 57 روز و در سال جاری به 45 روز کاهش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: تعداد روزهای ناسالم شهر اراک در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل 21 درصد کاهش یافته است.
میرزایی تصریح کرد: آیین نامه اجرای ماده هشت قانون هوای پاک مهرماه امسال ابلاغ شده و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: پلیس راهور استان مرکزی و شهرستان اراک باید بحث اعمال قانون با خودروهای فرسوده را مورد توجه جدی قرار گیرد.
استان مرکزی با دارا بودن 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.