به گزارش ایرنا الهام نظری شنبه شب در نشست صحن علنی پارلمان محلی قزوین با ارایه گزارشی مقدماتی از ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح احیا و بازآفرینی این میدان افزود: دفتر تسهیل گری توسعه طرح بازآفرینی سبزه میدان از 2 ماه گذشته در حوزه میدان مستقر شد و به منظور شناسایی وضع موجود در 2 بعد موقعیتی و ساختاری میدان پیمایش های لازم را انجام داد.
وی اضافه کرد: در ضلع جنوبی سبزه میدان با توزیع بروشور و تراکت و یا از طریق مراجعه حضوری شهروندان در خصوص وضع موجود و اهداف بازآفرینی میدان به مردم توضیح داده می شود.
این مسئول با آسیب شناسی این میدان اضافه کرد: یکی از مهمترین این آسیب ها فضای کاملا مردانه آن است که خود تبعات دیگری چون خانوادگی نبودن، کاهش امنیت و تبدیل شدن به پاتوق مشاغل کاذب را به دنبال دارد.
نظری ادامه داد: در سبزه میدان به خاطر قواعد ناشناخته ای، مرزهای اجتماعی به میدان کشیده شده و آن را به محل امنی برای برخی اقشار از جمله سالمندان مرد متعلق به محلات دیگر تبدیل کرده است.
وی گفت: در روند بازآفرینی این میدان باید نیازهای سالمندان و سایر ذی نفعان برآورده شود و در کنار آن زمینه تردد زنان و سایر اقشار نیز فراهم شود.
این کارشناس ارشد علوم اجتماعی خاطرنشان کرد: سبزه میدان از ابتدا مکانی برای اوقات فراغت مردم بوده که یکی از ویژگی های منحصر به فرد آن است اما به مرور زمان این ویژگی را از دست داده و به محلی برای ایستگاه های سواره تبدیل شده است.
به گفته وی این میدان از نظر شبکه خدمات نیز کاربری های زیادی چون واحدهای تجاری دارد که تیم شهرسازی طرح به طرح با آنها وارد گفت و گو شده و نیازهای آنها را سنجیده است.
وی افزود: در صورت تحقق تمام اهداف این طرح، نتایج مختلفی از جمله کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه اوقات فراغت خانواده ها، از بین رفتن تبعیض در بهره برداری و افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را شاهد خواهیم بود.
این مسئول اضافه کرد: همچنین با ورود جمعیتی از گروه های مختلف جامعه، امنیت شبانه روزی میدان هم تامین شده و گسترش کسب و کار در پیرامون آن نیز اتفاق می افتد.
نظری افزود: در بخش حمل و نقل نیز با محدودسازی رفت و آمدها و تغییر الگوی حمل و نقل عمومی به طور قطع کاهش حجم ترافیک را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: در صورت تحقق یکپارچه این ابعاد با پذیرش اجتماعی و استقبال شهروندان مواجه خواهیم شد و مدیریت شهری و شهروندان در یک خط مستقیم از فعالیت های اجتماعی قرار خواهند گرفت.

*** هدف طرح احیای سبزه میدان اعتمادسازی است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری قزوین نیز گفت: رویکرد طرح احیای سبزه میدان، اجتماعی بوده و با لحاظ مسایل فرهنگی و پیاده محور طراحی شده است.
آرش رشوند آوه افزود: هدف اصلی این طرح اعتمادسازی، افزایش مشارکت اجتماعی و تحقق مطالبات و خواسته های مردمی است.
وی اضافه کرد: دفتر تسهیل گری مطالعات اجتماعی این پروژه از بین 20 دفتر انتخاب شده و تلاش می کند ضمن رعایت بازه زمانی، طرح را به صورت ادامه دار، پویا و پایا اجرا کند.
رشوند ادامه داد: در این طرح که از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 بوده از تجربیات طرح خیابان سپه نیز استفاده شده است.
7388* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.