«داوود طالبی» روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در راستای اجرای طرح بیولوزیک بذرهای سکاله و آگروپایرون النگاتوم توام به منظور تامین علوفه خوش خوراک دام برای بهره برداران مرتعی کاشته شد.
وی اظهارداشت: عملیات بیولوژیک ذخیره نزولات با کپه کاری برای اصلاح و احیای مراتع و با هدف جذب نزولات آسمانی، ایجاد پوشش گیاهی مناسب، جلوگیری از بروز سیلاب های سطحی و فرسایش خاک اجرا می شود.
طالبی در خصوص اهمیت اجرای عملیات بیولوژیکی در بخش آبخیزداری عنوان کرد: کاهش میزان هدر رفت آب حاصل از بارندگی، جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و در نتیجه کمک به افزایش علوفه در منطقه از جمله مزایای اجرای عملیات بیولوژیکی در اراضی ملی و طبیعی است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات افزود: اعتبار اجرای این طرح 200 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی است.
طالبی ادامه داد: طرح های آبخیزداری و آبخوانداری امسال با تخصیص اعتبارات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی شامل کنترل سیلاب در حوزه های آبخیز، اصلاح و احیای مراتع در حوزه های آبخیز با هدف جلوگیری از هدر رفت آب، جلوگیری از خسارات سیل، افزایش پوشش گیاهی و تغذیه آبهای زیرزمینی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: طرح مکانیکی آبخیز شامل بندهای سنگ و ملات و بندهای گابیونی با حجم 2 هزار متر مکعب در حوزه آبخیز بزیجان با اعتباری بالغ بر 400 میلیون ریال از محل این صندوق با پیشرفت فیزیکی 30درصد در این شهرستان در حال اجراست .
به گفته رئیس منابع طبیعی محلات اجرای این فعالیت ها علاوه بر کنترل سیلاب و خسارات ناشی از آن باعث هدایت آب به منابع آب زیرزمینی و گسترش پوشش گیاهی می شود.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی، 186 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد که 14 هزار هکتار آن را مراتع غنی، 45 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه را مراتع فقیر شامل می شود.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.