محمدمهدی آرتیمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح های آبخیزداری در 9 شهرستان، 17 زیر حوزه به مساحت 29 هزار هکتار در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: این طرح شامل عملیات سازه ای برای کنترل سیل و رسوب، عملیات بیولوژیکی برای کنترل فرسایش خاک و افزایش پوشش گیاهی و عملیات مدیریتی است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان گفت: همچنین مدیریت چرا، قرق، کپه کاری، نهال کاری و بذرکاری، احداث بند رسوب گیر و کنترل سیل از دیگر اقدام های طرح آبخیزداری محسوب می شود.
آرتیمانی خاطر نشان کرد: پیش از این اعتبار اندکی برای طرح های آبخیزداری با وجود ضرورت و اهمیت پیش بینی می شد اما امسال با دستور رهبر فرزانه انقلاب از محل صندوق توسعه ملی اعتباری اختصاص یافت.
وی ادامه داد: 160 میلیارد ریال از این اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری در همدان تخصیص یافته که تاکنون 50بخشی از این اعتبار پرداخت شده است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان گفت: اجرای طرح های آبخیزداری موجب استحصال 2.4 میلیون مترمکعب آب در حوزه های منابع طبیعی شد.
آرتیمانی بیان کرد: آبشخور دام، تغذیه سفرها زیرزمینی، کشاورزی و تفویت چاه و قنوات و چشمه ها از نتایج استحصال آب بوده است.
وی اضافه کرد: وقتی روان آب پشت سازهای آبخیزداری جمع و ذخیره شد به منظور جلوگیری از تبخیر بخشی از آن توسط لوله های تعبیه شده به سمت مزارع و پایین دست هدایت می شد.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی همدان ادامه داد: منابع طبیعی وظیفه ای در زمینه حفظ آب ندارد بلکه باید با ایجاد سازه از بروز سیلاب جلوگیری کند.
وی افزود: همچنین بخشی از آب ذخیره شده در پشت آب بند ها و سازها با تاخیر وارد رودخانه و مزارع پایین دست هدیست شود تا شاهد بروز سیلاب نباشیم.
قدمت طرح های آبخیزداری در همدان به اواخر دهه 60 و اجرای طرحی در حوزه سد اکباتان بازمی گردد و در سال 71 نیز آبخیزداری دارای تشکلات منظم شد.
این حوزه ابتدا با عنوان اداره حفاظت خاک زیر مجموعه منابع طبیعی بود و از سال 71 تبدیل به معاونت آبخیزدارای در وزارت جهاد و کشاورزی شد همچنین از سال 85 این معاونت به سازمان جنگل ها منتقل شد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.