به گزارش ایرنا، آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» روز پنجشنبه در آیین هفته پژوهش و گرامیداشت مقام علمی شیخ مفید در حوزه علمیه خواهران ساوه‌ اظهار داشت: باید باندبازی های سیاسی کنار گذاشته شود و همه با یکدلی و اتحاد در پی مصالح کشور و مقابله با دشمنان باشند.
وی بر لزوم قدرشناسی از مراجع و مقام معظم رهبری تاکید کرد و افزود: همه شخصیت های دینی کشور بر لزوم رفع مشکلات و گرفتاری های مردم تاکید دارند و این مسیر نقشه راه مناسبی برای همگان است که از سیاسی کاری و تفرقه بپرهیزند.
امام جمعه اراک افزود: آل سعود از اوایل انقلاب تاکنون برای نابودی انقلاب اسلامی در حال سرمایه گذاری هستند و حاضرند که صدها میلیارد تومان برای این منظور هزینه کنند اما باید بدانند که با درایت ملت و رهبری حکیمانه نظام، این آرزو را به گور می برند.
وی از همه کارگزاران و مسئولان کشور خواست که برای رشد اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی تلاش کنند.
آیت الله دری نجف آبادی افزود:همه ما امانتدار خون 6 هزار و 200 شهید استان مرکزی، راه امام و رهبری هستیم و این دیار همواره از پایگاه های بزرگ اهل بیت (ع) بوده و بسیاری از عالمان ارزشمند نیز در شهرستان ساوه رشد کرده اند بنابراین باید کاری کنیم که حوزه های علیمه استان از بزرگانی چون شیخ مفید الهام گیرند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: شناخت شخصیت های تاریخ تشیع و اسلام، کاری پر برکت و نور آفرین است.
وی ادامه داد: ستون های فقاهت دین و پایه های علم و ایمان و معرفت بر دوش این بزرگان است و خداوند متعال نعمت بزرگی را در اختیار امثال شیخ مفید، صدوقی، کلینی و طوسی قرار داده است.
امام جمعه اراک اظهار داشت: شیخ مفید در قرن چهارم هجری می ‌زیست که در این قرن فرصت جدیدی با تسلط آل بویه به مدت 130 سال برای پیشرفت تشیع به وجود آمد و این خاندان با علمای شیعه همکاری و مساعدت زیادی داشتند.
وی گفت: شیخ مفید در یک خانواده اصیل، نجیب و عاشق اهل بیت متولد شده و تربیت یافته مکتب اساتید برجسته و برگزیده ای بود که با نبوغ ذاتی اش،‌ نهایت استفاده را از محضر آن بزرگان داشت.
آیت الله دری نجف آبادی اضافه کرد: خداوند متعال استعداد و نبوغ ویژه ای به این مرد بزرگ داد و با قلمش همواره در راه مجاهدت بود و منزلش را به محلی برای مناظره در همه بحث ها به خصوص مسائل کلامی تبدیل کرد.
وی افزود: دیدگاه های اهل بیت در آثار شیخ مفید همراه با آیات قرآنی و استدلال های لازم تبیین شده است و امروز هیچ فقیهی بی نیاز از آموزه های این شیخ والامقام نیست.
به گفته نماینده ولی فقیه در استان مرکزی،‌ شیخ مفید در کتاب های گوناگون و به بهانه های مختلفی امامت حضرت ولیعصر (عج) را بیان و در برابر افترا و کج سلیقگی نسبت به این موضوع واکنش های مناسب و درخور نشان داده است.
معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور نیز بر لزوم بازگرداندن دستاوردها و حاضل زحمات علمای بزرگی چون شیخ مفید به جامعه تاکید کرد.
حجت الاسلام «علی اکبر حصاری» اظهار داشت: علمای بزرگ از جمله شیخ مفید در دوره های مختلف به سئوالات معرفتی جامعه پاسخ دادند اما به دلیل تغییراتی که در جوامع ایجاد می شد،‌ گسست هایی در فهم مسائل به وجود آمد و امروز هم باید برای از میان برداشتن این گسست به بازآفرینی علوم دینی مبادرت کرد.
وی افزود: یکی از ظایف خطیر حوزه های علمیه، پاسخگویی به نیازهای روز جامعه است هرچند که علما در گذشته به بسیاری از سئوالات پاسخ داده اند.
حجت الاسلام حصاری ادامه داد: تبلیغ، تحقیق و تدریس سه ماموریت اصلی طلاب حوزه های علمیه است و به همین دلیل تقویت غنای علمی نظام تعلیم و تربیت، بالا بردن استانداردهای علمی و تولید علوم دینی از چشم اندازهای هدفگذاری شده معاونت پژوهشی حوزه های علمیه است.
معاون پژوهشی حوزه های علمیه خواهران کشور، گفت: یک هزار و 100 کرسی آزاداندیشی در حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور فعالیت دارند.
وی همچنین از برگزاری هفتمین دوره جشنواره رشد ویژه حوزه های علمیه خواهران خبر داد و گفت: امسال یک هزار و 300 گروه پژوهشی در این جشنواره شرکت می کنند.
وی افزود: تاکنون پنج مرکز پژوهشی ویژه حوزه های علمیه خواهران در کشور راه اندازی شده و تا پایان سال آینده تلاش می شود که همه استان های کشور از این مراکز بهره مند شوند.
حجت الاسلام حصاری اظهار داشت: در حوزه علمیه خواهران به مساله پژوهش و تربیت پژوهشگر توجه ویژه ای شده و هدفگذاری امسال نیز مبتنی بر بازآفرینی آثار و نظریه های علمی گذشته است.
امام جمعه ساوه نیز گفت: شیخ مفید دین بزرگی بر گردن مذهب تشیع دارد و با تربیت شاگردان ممتاز و آثار مکتوب و ارزشمند خدمات شایانی به اسلام داشته است.
حجت الاسلام «سید ابراهیم حسینی» افزود: این شخصیت والامقام افزون بر ۲۰۰ جلد کتاب نفیس در زمان حیات خود به رشته تحریر در آورد.
وی ادامه داد: شاگردان مکتب شیخ مفید نقش موثری در ترویج اسلام آن هم در عصر غربت تفکر شیعه ایفا کردند و امروز راه و تفکر این بزرگان برای همه ما مانند یک نقشه راه است.
در پایان این همایش، مقالات پژوهشی برتر معرفی و از نویسندگان آنها نیز تجلیل شد.
9921/6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.