هواشناسی مازندران پیش بینی کرده است که دمای هوای استان از امروز تا روز سه شنبه 12 تیر بین 5 تا 7 درجه افزایش می یابد و در بعضی مناطق به مرز 40 درجه می رسد.
معاون جنگلداری منابع طبیعی مازندران منطقه ساری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که بر اساس پیش بینی هواشناسی مبنی بر افزایش دما در روزهای آینده ، نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان برای پیشگیری از آتش سوزی احتمالی به حالت آماده باش در آمده اند .
محمدرضا جهان آرا افزود : حدود سه هزار نیروی یگان حفاظت و سایر نیروهای طرح جنگل داری برای حفاظت از جنگل ها به خط شدند و لازم است مردم هم با رعایت نکات ایمنی ، در حفاظت از منابع طبیعی استان کمک کنند.
وی از نیروهای محلی حاشیه جنگل ها خواست تا در صورت مشاهده آتش سوزی ، مراتب را با شماره 1504 به نیروهای نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.
** خوداری از روشن کردن آتش در هوای گرم
معاون جنگلداری مازندران نسبت به روشن کردن آتش در عرصه های منابع طبیعی توسط مسافران و مجاوران برای پخت و پز هشدار داد و گفت : تاکید ما این است که در مدتی که دمای هوا بالاست و احتمال آتش سوزی وجود دارد ، مسافران و مجاروان از هرگونه برپاکردن آتش خوداری و از غذاهای آماده استفاده کنند.
وی افزود : اگر واقعا روشن کردن آتش ضروری بود ، حتما مراقبت کنند تا به سایر نقاط سرایت نکند و همچنین هنگام خروج از منطقه نسبت به خاموش کردن باقی مانده آتش اقدام و از شعله ور نشدن دوباره اطمینان حاصل کنند.
** کمبود نیرو و تجهیزات
معاون منابع طبیعی مازندران منطقه ساری کمبود نیرو و تجهیزات را مهم ترین مشکل این اداره کل برشمرد و گفت که با کمبود نیرو و تجهیزات ، اطفاء حریق با دشواری انجام می شود.
وی با اشاره به گستردگی عرصه های منابع طبیعی در مازندران خواهان تجهیز نیرو و امکانات برای کاهش آسیب های ناشی از آتش سوزی شد.
بر اساس آمارهای رسمی ، امسال تاکنون افزون بر 10 مورد آتش سوزی ناشی از خطای نیروی انسانی در عرصه منابع طبیعی مازندران رخ داد و بیش از 40 تا 50 هکتار از جنگل های این عرصه ها سوخت.
** آماده باش محیطبانان
مدیرکل محیط زیست مازندران هم اعلام کرد که نیروهای یگان حفاظت محیط زیست در تمام فصول سال برای حفاظت از این عرصه ها در آماده باش قرار دارند.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی از کمبود نیرو و تجهیزات نیز ابراز گله کرد و افزود از حدود 500 هزار هکتار عرصه محیط زیست کمتر از 250 نیرو محیطبان فعالیت دارند.
مازندران پنج پناهگاه حیات وحش و 11 منطقه حفاظت شده دارد که در سال گذشته براثر آتش سوزی مشکوک در عرصه های محیط زیست به خصوص در منطقه حفاظتی میانکاله در شرق مازندران حدود 300 هکتار از اراضی جنگلی خاکستر شد.
مازندران با 24 هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود.
از حدود هشت هزار گونه گیاهی ایران، حدود هزار و 800 گونه در جنگل های شمال وجود دارد.
از گیاهان موجود در جنگل های شمال 500 گونه، انحصاری این منطقه است که گونه های درختی شمشاد، اَنجیلی، سفید پَلَت و لَرگ از آن جمله آنها هستند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.