به گزارش خبرنگار ایرنا ، رکود خرید و فروش برنج در شالیکوبی های مازندران در حالی است که قیمت انواع مختلف این محصول راهبردی نسبت به ماههای گذشته تغییر نکرده است و در عرف برنج شناسی سنتی نیز ماندن برنج در انبار سبب افزایش کیفیت پخت آن می شود.
مازندران با داشتن یکهزار و 100 واحد شالیکوبی ، قطب تولید و عرضه برنج کشور است و بر اساس آمار اتحادیه شالیکوبی داران ، هم اکنون در هر یک از کارخانه ها به طور متوسط 20 تا 50 تن برنج سفید در انبارها وجود دارد.
برنج کاران مازندران هر ساله با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، 42 درصد نیاز کشور به این محصول راهبری را تامین می کنند.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از شالیکوبی های مازندران نشان می دهد در حال حاضر هر کیلوگرم برنج طارم محلی بین 90 تا 95 هزار ریال و برنج شیرودی 70 تا 72 هزار ریال در این اماکن عرضه می شود.
قیمت برنج مرغوب ' دونوج ' که از پرورش ساقه های باقی مانده از کشت اول به دست می آید و همچنین محصول کشت دوم که دارای مشتریان ویژه هستند ، هم اکنون هر کیلوگرم 120تا 125هزار ریال برچست خورده است .
اگرچه عرضه و تقاضای برنج داخلی در بازار وجود دارد ، اما از آنجایی که عرف ماندگاری و مصرف برنج یک ساله است ، خریداران عمده و خرد منتظر ورود برنج جدید هستند.
هر چند در سال های اخیر با بسته بندی و گسترش فرهنگ نگهداری صحیح ، آفات انباری برنج سفید کاهش چشمگیری یافت و از سویی قیمت برنج به خاطر سیاست های اتخاذی دولت به نفع شالیکاران در سطح زمان برداشت باقی می ماند ، اما هر ساله خرید و فروش در آستانه ورود محصول جدید به شالیکوبی های استان کم و یا حتی متوقف می شود.
روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء از اواسط فروردین ، از نیمه دوم تیرماه به مرحله برداشت می رسد.
در حال حاضر برخی از شالیزارهای مناطق مرکزی بویژه حوزه آبریز هراز در شهرستان های آمل ، بابل ، محمودآباد ، فریدونکنار و بابلسر به مرحله خوشه دهی رسیده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، امسال 205 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان نشاکاری شد که به دلیل مشکلات کم آبی نسبت به سال قبل حدود 13هزار هکتار کمتر است.
یکی از مدیران کارخانه شالیکوبی شهرستان بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به متوقف کم شدن خرید و فروش این محصول استراتژیک اشاره کرد و گفت : از 2 هفته پیش تاکنون داد و ستد برنج بندرت انجام می شود.
احمد قربانی افزود : همواره اصل عرضه و تقاضا در قیمت تعیین کننده است و اکنون نیز تقاضا برای اندک برنج باقی مانده سال گذشته بدون افزایش قیمت وجود دارد ، اما خرید و فروش نمی شود.
وی دلیل اصلی متوقف شدن خرید و فروش برنج در شالیکوبی ها را انتظار مشتریان برای ورود برنج جدید دانست و اظهار داشت : این که بعضی برنج های موجود دچار آفات انباری شوند ، دور از انتظار نیست و این عامل اصلی متوقف شدن تقاضا است.
این کارشناس برنج گفت : البته عرف ماندگاری برنج حدود یک سال است و این که وجود آفت انبار از جمله ' شپشک ' برنج رغبت خرید را کم کند ، امری طبیعی است ، اما برنج های موجود در شالیکوبی ها سالم هستند و موردی از آفت مشاهده نشده است .
قربانی افزود : هم اکنون برنج طارم محلی درجه یک و با کمتر از 10 درصد شکستگی از کشت اول به قیمت 95 هزار ریال به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه برنج مرغوب دونوج که دارای مشتری ویژه است ، هم اکنون هر کیلوگرم تا 125 هزار ریال به فروش می رسد، گفت : علت بالا بودن قیمت برنج دونوج در مقایسه با دیگر ارقام ، تولید آن به صورت بیولوژیکی و استفاده نکردن از سموم ، برخورداری از ارزش غذایی زیاد ، کیفیت بهتر و داشتن عطر و طعم مناسب تر است.
در سال زراعی گذشته با احتساب مجموع کشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، بیش از یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک تولید شده بود.
ارقام طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های کم محصول کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.