به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حالی که قیمت ماهی کفال دریای خزر در روزهای اخیر در هر کیلوگرم 50 تا 60 هزار ریال در بازار ماهی فروشی مازندران افزایش یافته است، برنج طارم محلی در شالیکوبی های استان با کاهش 10 هزار ریالی همراه بوده است .
بررسی های خبرنگار ایرنا از بازارهای ماهی فروشی استان نشان می دهد در حال حاضر قیمت هر کیلو ماهی کفال با وزن 600تا 700گرم 260 تا 290 هزار ریال است در حالی قیمت این گونه ماهی انحصاری دریای خزر هفته قبل 210 هزار ریال بود.
برنج طارم محلی هم که تا 2 هفته پیش به قیمت 95 تا 105 هزار ریال در هر کیلو گرم در شالیکوبی های استان خرید و فروش می شد ، اکنون علاوه بر رکود نسبی بازار ، به 85 تا 95 هزار ریال کاهش یافته است .
سبزی پلو با برنج طارم محلی و ماهیان تازه صید شده از دریای خزر مهم ترین نوع غذای محلی در منوی رستوران های استان بویژه در مناطق ساحلی و گردشگری است و بومیان نیز دستکم هفته ای دو بار سفره های خود را با این غذای پر طرفدار رنگین می کنند.
با توجه به این که فصل صید ماهیان استخوانی از جمله کفال از دریای خزر از ماه مهر آغاز می شود و تا اوایل اردیبهشت ادامه می یابد ، علاقه مندان به خوردن سبزی پلو با ماهی تازه دریائی عمدتا در دو فصل پائیز و زمستان به مازندران سفر می کنند.
علاوه بر این ، ماهیان دریائی مهم ترین سوغاتی مازندران در فصل صید این ماهیان از دریای خزر است که مشتری های ثابت خود را از اقصی نقاط کشور دارد .
هنر آشپزان مازندرانی در درست کردن سبزی پلو با برنج طارم محلی که در آن از سبزی های معطری مانند شنبلیله ، جعفری و گشنیز خرد شده استفاده می کنند و همچنین طبخ ماهیان دریائی به روش های خاص از سرخ کردن گرفته تا توپر سبب می شود تا لذت این غذای محلی همواره در کام گردشگران باقی بماند.
بر اساس بررسی میراث فرهنگی مازندران از 9 قلم غذائی که به عنوان فهرست غذاهای محلی رستوران های مازندران به مشتریان ارائه می شود ، سبزی پلو با ماهی با سفارش 70 درصدی در صدر علاقه مندی گردشگران قرار دارد .
استان مازندران 338 کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار دارد و بر اساس اعلام رسمی شیلات ایران هر ساله چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی از بیستم مهر تا اواخر فروردین سال آینده مشغول صید ماهیان استخوانی می شوند.
گونه های کفال ، سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.
همچنین بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ، سال گذشته 213 هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت انواع برنج رفت که حدود 80 درصد آن از رقم طارم محلی بود .
مازندران با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.