جلال ملاجعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزان لاهیجانی برای استفاده از آب های سطحی و نزولات جوی ، از بین بردن آفات موجود در خاک و غنی ساختن آن ، شخم زمستانه را در سطح 23هزار هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان آغاز کردند.
وی اظهارداشت:شخم اراضی شالیزاری در اسفندماه پایان می یابد و پس از آن شالیکاران اراضی خود را با شخم های بعدی و آب تخت کردن برای نشاکاری آماده می کنند.
وی در باره مزایای شخم زمستانه اراضی شالیزاری خاطرنشان کرد:شخم زمستانه باعث تهویه خاک ، ذخیره رطوبت و آماده سازی آسانتر زمین در بهار ، استفاده حداکثری از نزولات جوی و آب باران می شود و علاوه بر آن شخم در زمستان می تواند پناهکاه آفات را از بین ببرد و همچنین سبب کنترل آفات و بیماری های قارچی در سال بعد شده و بذر علف های هرز را از بین ببرد .
وی افزایش محصول در سال آینده در اثر جذب بهتر مواد غذایی و غنی سازی خاک و کاهش مصرف سموم کشاورزی را از دیگر فواید و مزایای شخم زمستانی دانست.
سطح زیرکشت اراضی شالیزاری شهرستان لاهیجان 23 هزار و 816 هکتار و متوسط عملکرد شلتوک آن چهارهزار و 297 کیلوگرم در هکتار است .
28 هزار خانوار بهره بردار لاهیجانی در بخش شالیکاری اشتغال دارند و این شهرستان با تولید سالیانه حدود 70هزار تن برنج 10درصد سهم تولید این محصول در گیلان را به خود اختصاص داده است .
شهرستان لاهیجان پیشگام در مکانیزاسیون کشت برنج در گیلان به شمار می رود و امسال دو هزار و 800 هکتار از اراضی شالیزاری لاهیجان در برنامه مکانیزه قرار دارند که این میزان به 10هزار هکتار سطح موجود مکانیزاسیون شالیزارهای این شهرستان افزوده می شود.
خبرنگار: نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.