سد البرز که با نام های دیگری مانند سد پاشاکلا و یا صالحی مازندرانی شناخته می شود ، تامین کننده آب بیش از 50 هزار هکتار از شهرستان های بابل ، قائمشهر و جویبار و بخشی از اراضی بابلسر و بهنمیر است .
میزان گنجایش حجم آب ذخیره در این سد 140میلیون متر مکعب است که امسال در زمان رهاسازی آب در اواخر فروردین 102میلیون متر مکعب ذخیره داشت .
بر اساس برنامه ریزی مسئولان کشاورزی و امور آب قائمشهر ، قرار بود دستکم 15 میلیون متر مکعب از آب کشاورزی این شهرستان از سد البرز تامین شود که معادل 20 درصد آب مورد نیاز این بخش است .
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر روز چهارشنبه به خبنرگاران گفت که با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی ، کشاورزان شهرستان نسبت به سهم بری و خریداری آب سد البرز استقبال اندکی داشته اند .
مجید جعفری افزود : آب سد البرز 11 روستا را در بر می گیرد که علی رغم تلاش های مجموعه جهاد کشاورزی و امور آب از 500 بهره بردار این روستاها تنها تعداد کمی نسبت به سهم بری و خریداری آب اقدام کرده اند .
شهرستان قائمشهر بیش از 8 هزار و 109 هکتار زمین شالیزاری دارد . سد البرز قرار است 550 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد.
** رهاسازی دیرهنگام ؛ علت عدم اقبال کشاورزان
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر یکی از دلایل استقبال اندک کشاورزان از سد البرز را دیرهنگام بودن زمان رهاسازی آب اعلام کرد و گفت که اگر رهاسازی آب از سد البرز زمان زودتری باشد کشاورزان نسبت به خرید سهم بری آب اقدام خواهند کرد .
امسال آب سد البرز اواخر فروردین بر روی کشاورزان باز شد در حالی که سال گذشته اواسط اردیبهشت ماه این کار انجام می شد.
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گفت که اگر زمان رهاسازی آب سد به 15 فروردین موکول شود ، کشاورزان استقبال بیشتری نشان خواهند داد .
کشت دوم برنج در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان شالیکار مازندرانی کشت اول برنج را زودتر از زمان سنتی آن انجام دهند و به همین دلیل در بعضی مناطق کشت و کار برنج از اواسط بهمن و اوایل اسفند آغاز می شود و آبگیری زمین های شالیزاری نیز به اواخر اسفند و اوایل فروردین می افتد .
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گفت : همچنین اگر کشاورزان نسبت به سهم بری آب از طریق سد البرز اقدام کنند تحول عظیمی در این شهرستان رخ خواهد داد .
** گذر از تنش آبی با کمترین خسارت
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر همچنین گفت که با اقدامات بموقع مسئولان امور آب و همکاری کشاورزان ، شالیزارهای این شهرستان با کمترین خسارت از تنش جدی آبی گذر کرده است .
وی افزود : طبق آخرین اطلاعات امور آب 6 درصد از زمین های شالیزاری این شهرستان در معرض تنش کم آبی و 10 درصد از زمین های شالیزاری در استرس کم آبی قرار دارند.
جعفری با بیان اینکه در حوزه آبخیز رودخانه تلار مشکل آب زمین شالیزاری 35 تا 40 روستای منطقه حل شده است ، گفت : همچنین 55 درصد از منابع آبی آب بندان های این شهرستان به شالیزارها اختصاص یافت .
شهرستان قائمشهر 70 قطعه آبندان دارد که با حجم آبگیری پنج میلیون متر مکعب ، آب مورد نیاز 300 هکتار ار شالیزارها را تامین می کنند .
وی با اعلام اینکه سد برجستانک 55 هکتار از اراضی این شهرستان را تحت پوشش قرار می دهد ، افزود : از سه میلیون متر مکعب آب در سد برجستانک تاکنون یک میلیون متر مکعب از منابع آبی این سد استفاده شده است .
مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر مقابله برای جلوگیری از تنش و استرس کم آبی در این شهرستان را تجهیز چهار چاه اعلام کرد و گفت که چاههایی واقع در نساجی شماره یک ، نساجی شماره 2 و پل سیاهرود آماده است تا در شرایط بحرانی به داد کشاورز برسد .
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.