به گزارش خبرنگاران ایرنا ، فوتبال دوستان مازندرانی دوشنبه شب را با نشستن دستجمعی پای تلویزیون و تماشای دیدار تیم ملی با پرتغال به بامداد سه شنبه پیوند زدند و دقایقی پس از سوت پایان بازی برای ابراز خوشحالی و قدردانی از بازیکنان دوست داشتنی خود به خیابان ها ریختند.
جوانان و نوجوانان با فریاد ' بچه ها متچکریم ' ، ' یوزهای ایرانی غم نبینید که ما را خوشحال کردید ' ، ' کریم پا طلایی - غم نبینی الهی ' و همخوانی سرود ' ای ایران ' شادی و پایکوبی کردند .
خیابان های مرکزی تمامی شهرهای مازندران دقایقی پس از پایان بازی با پرتغال به اشغال خودروهایی در آمد که سرنشینان آنها با بیرون آوردن سرشان از شیشه و تکان دادن پرچم ایران ، شادمانی می کردند .
ترافیک سنگینی نیز بر بیشتر خیابان های شهرهای استان حاکم شد و جوانان با پخش سرودهای مختلف حماسی در وصف رشادت های قهرمانان میهن و به صدا در آوردن بوق خودروهای خود ، خوشحالیشان را از نتایج به دست آمده در بازی برابر قهرمان اروپا به نمایش گذاشتند .
** پیوند تاریخ و فوتبال
مازندرانی ها همچنین از آغاز بازی میان تیم ملی ایران و پرتغال ، تاریخ کشورمان را هم ورق زدند تا برای جوانان و نوجوانانی که از پیشینه تاریخی کشور و مبارزه قهرمانان وطن با استعمارگران از جمله استعمار پرتغال اطلاعی نداشتند ، روایت های تاریخی نقل کنند.
کتابخوانان مازنی امشب ' امامقلی خان ' قهرمان ملی در مبارزه با پرتغالی ها را از صفحات کتاب تاریخ بیرون آورده و همنشین دورهمی های خانوادگی و دوستانه کردند ، قهرمانی که بندر ' گمبرون ' (بندرعباس) و جزایر هرمز و قشم را در عصر شاه‌عباس از اشغال پرتغال خلاص کرد.
البته ' کارلوس کی روش ' سرمربی تیم ملی فوتبال هم در این روایت تاریخی جای خود را داشت تا جوانان و نوجوانان ایرانی به این تحلیل برسند که ملت ایران ملتی دانا و خردپیشه است و این ظرفیت را دارد که گذشته ها را پشت سر گذاشته و یک پرتغالی را به عنوان سرمربی تیم ملی اش انتخاب کند تا بتواند با تاکتیک های یک پرتغالی ، تیم ملی پرتغال را در جام جهانی 2018 به زانو در آورد.
** از تحلیل و پیش بینی تا نظرسنجی
مازنی ها احتمالا مانند همه ایرانی ها نیمه اول بازی میان تیم ملی کشورمان و پرتغال را در سکوت همراه با تحلیل در جمع های خانوادگی و دوستانه به تماشا نشستند و چنان تیزبینی از خود نشان می دادند که گویی قرار است تصمیم گیرنده نهایی برای جام جهانی باشند.
تغییر در ترکیب تیم ملی برابر پرتغال نخستین موضوعی بود که بیش از همه در نیمه اول مسابقه تحلیل مازنی ها را رنگی کرد و پس از چند حرکت تماشایی بازیکنان ایرانی ، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز کار خود را برای به اوج رساندن هیجان تماشای فوتبال آغاز کردند .
' جام جهانی لایی های ایران ' عنوانی بود که پس از لایی احسان حاج صفی به سیلوای پرتغالی در میان فوتبال دوستانی مازنی دهن به دهن گشت تا در کنار یادآوری لایی وحید امیری به پیکه اسپانیایی ، لحظات شادی را برای همه خلق کند.
رصد بازی مراکش و اسپانیا به صورت لحظه ای از طریق شبکه های اجتماعی یا رد و بدل کردن پرسش و پاسخ شفاهی نیز از نگاه مازنی ها دور نماند و در حالی که چشمشان را به بازی ایران و پرتغال داده بودند ، گوششان به نتیجه بازی تیم های این دو کشور بود تا بهتر بتوانند وضعیت تیم ملی فوتبال کشورمان را تحلیل کنند .
شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها با نظرسنجی در باره احتمال برد ایران و پرتغال هم در فضای مجازی بازار تماشای فوتبال را گرم کردند. جالب این که در این کانال ها و گروهها احتمال برد ایران بیش از 70 درصد و شانس پرتغال کمتر از 20 درصد برآورد می شد تا نشان دهد که مازنی ها تا چه حد تمایل قلبی به برد برابر پرتغال دارند .
بعضی از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها هم تاریخ تقابل تیم ایران و پرتغال را مرور کردند تا هر چه بیشتر بر اطلاعات مخاطبانشان اضافه کنند .
** انفجار شادی
نیمه دوم دیدار ایران و پرتغال اما تب تماشاگران مازنی را با مهار پنالتی پرتغال در دقایق اولیه دو چندان کرد و سکوت حاکم بر فضای شهرها و روستاهای استان را شکست .
از این هنگام به بعد بود که بوق خودروها و دیگر وسایل نقلیه در خیابان ها به صدا در آمد و آپارتمان نشینان هم در این لحظه لرزشی در حد زلزله بالای پنج ریشتری را تجربه کردند .
' چطوری کریس ؟ ' و ' مرحبا بیرانوند ' کپشن هایی بود که در فضای مجازی مازندران برای توصیف ' شاهکار ' بیرانوند همراه با کلیپ و عکس به چرخش درآمد.
گل تساوی ایران از نقطه پنالتی گرمای فوتبالی را در جمع های خانوادگی و دوستانه به نقطه جوش رساند و یک ارزش افزوده جدید برای تحلیل و ابراز غرور ملی اضافه کرد . مقایسه پنالی بی ثمر رونالدو با پنالتی گل شده انصاری فرد اشک شوق را از دیدگان مازنی ها جاری ساخت .
گل مساوی ایران همچنین فرصتی در اختیار فوتبال دوستان نوجوان مازنی گذاشت تا ترقه های آماده شده از قبل را به نشانه شادی و پیروزی به صدا در بیاورند و به همگان اعلام کنند که امشب ، شب جشن است و پایکوبی .
فشار یوزهای ایرانی به دروازه پرتغال پس از گل تساوی ، صدای نبض فوتبال دوستان مازنی را بلند تر کرد و با هر حمله بازیکنان به سمت دروازه حریف ، یکصدا فریاد ' گل ' ، ' گل ' سر می دادند و پایکوبی می کردند .
مازنی ها در عین حال این فرصت را از دست ندادند تا بازی هم استانی ها خود را هم تحلیل کرده و به آن افتخار کنند. خطای رونالدو بر روی پورعلی گنجی مدافع بابلی تیم ملی از جمله نکاتی بود که دهان به دهان گشت تا جایگاه مازندران را در ورزش تیمی کشور یادآور شود.
مازندران سه بازیکن در تیم ملی جام جهانی 2018 دارد .
سوت پایان بازی با نتیجه مساوی 1 بر 1 و حذف ایران از جام جهانی اما موضوعی نبود که بتواند شور و نشاط دیدن یک بازی حرفه ای و غرورآفرین را برای مازنی ها کم کند و از این پس بود که قدردانی از یوزهای ایرانی در فضای مجازی و حقیقی مانند بمب منفجر شد و تحلیل های سرشار از غرور و افتخار به تیم ملی وارد جمع های دوستانه و خانوادگی شد.
رد و بدل کردن نوشته های کوتاه و ابراز مراتب سپاسگزاری از یوزهای ایرانی همراه با عکس دستجمعی بازیکنان تیم ملی به همراه پرچم ایران پایان بخش حدود سه ساعت دور هم نشینی پراسترس و در عین حال شادی بخش بود ، عباراتی چون :
' شما ثابت کردین میشه برنده نبود ، اما شجاع بود ، بهترین بود، غرور آفرین بود، و با تمام جان برای پیروزی جنگید ،ممنون بچه ها '.
' خوش غیرتای ایرانی خدا قوت ' ، ' قهرمان اروپا به سختی از سد یوزها گذشت ، نام شاگردان کی‌روش جاودانه شد ' ، ' سربلند و بدشانس ؛ جنگجویان ایران بزرگان جهان را دق دادند ' ، ' ما نباختیم! قهرمان آفریقا را بردیم، با اختلاف یک گل به قهرمان جهان باختیم و در آخر با قهرمان اروپا مساوی کردیم '
' زنده باشید بچه ها، زنده باد ایران ' ، ' متوقف کردن قهرمان اروپا برای صعود کافی نبود ' ، ' حذف یوزهای پرغرور ایران با سرهای برافراشته ' ، ' از جام رفتیم ؛ اما در یادها ماندیم...' ، ' تبریک به خاطر بازی غرورآفرین بازیکنان تیم ملی فوتبالمون ' .
جام جهانی 2018 برای ایران و ایرانی پایان یافت ، ولی شادی هایمان پایانی ندارد ، سعی کنیم همیشه شادی هایمان را همانند دور هم نشینی ها جام جهانی با دیگران تقسیم کنیم و با هم مهربان باشیم .
پاینده باد ایران
گزارش از حسین فلاحتی
8269/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.