به گزارش خبرنگار ایرنا ، روزانه بیش از 2 هزار و 800 تن زباله در استان مازندران تولید و در 27مرکز تخلیه و دفن می شود.
طرح ساماندهی پسماند مازندران در قالب ایجاد کارخانه زباله سوز و کمپوست در 9 شهرستان مازندران در دست اجرا است .
هر چند در سال های اخیر با استفاده از ماشین آلات پیشرفته جمع آوری و حمل زباله مازندران بهداشتی شده است ، اما همچنان دفن و دفع زباله در استان علاوه بر اینکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری ها را به خود اختصاص می دهد ، با تبعات اجتماعی و بهداشتی همره است .
کارشناسان منابع طبیعی از جنگل های شمال بویژه استان مازندران به عنوان ریه تنفسی کشور یاد می کنند و بر این نکته تاکید دارند که برای خروج از معضل دفع زباله ها در جنگل های شمال باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.
سید محمد محمدی تاکامی روز شنبه در جلسه ساماندهی مراکز دفن زباله شهرداری های استان مازندران در ساری گفت که مراکز دفن زباله شهرداری های استان به صورت مستمر پایش می شوند.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه این برنامه بصورت جدی پیگیری می شود، خاطر نشان کرد : همه نواحی 9 گانه در حال تعیین تکلیف هستند و با ساماندهی این مراکز، مشکلات مراکز دفن زباله رفع و گام مهمی در راستای ساماندهی پسماند برداشته خواهد شد.
محمدی تاکامی بر ضرورت بهره گیری از مشارکت مردمی در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا تاکید کرد و افزود: باید برای اجرای مطلوب این طرح و تداوم آن فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت : استان های شمالی بخاطر دارا بودن سرمایه های طبیعی، خدادادی و زیستی، همواره باید مورد مراقبت قرار بگیرند و مقوله زباله و حل معضلات زیست محیطی ناشی از دفن زباله با هدف صیانت از محیط زیست است.
هر چند در سه دهه گذشته طرح ها و برنامه های مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان تهیه و بخشی از آن نیز در حال اجراست ، اما هنوز این مشکل حل و فصل نشده و هر روز شاهد نفوذ بیشتر پیامد های زیست محیطی پسماند مازندران بر پیکر طبیعت استان هستیم.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.