به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شیلات مازندران ، ' بی آرنه' و 'اولا سوین ' کارشناسان نروژی و مشاور تخصصی سازمان خواربار کشاورزی فائو در جریان بازید از پروژه بهبود ژنتیکی ماهی قزل الای رنکین کمان( TCP) ، گفتند که با وجود اینکه ایران در تولید ماهیان قزل آلا در جایگاه بالایی قرار دارد ولی تخم چشم زده ماهی قزل الا را از خارج وارد می کند.
آنان با اشاره به شرایط ویژه این مرکز در کلاردشت در بخش شیلات گفتند: این منطقه ازلحاظ منابع آبی و نیز کیفیت آب مورد نیاز پرورش ماهی قزل آلا ازوضعیت مطلوبی برخوردار است و این بازدید در واقع به منظور اراﺋه خدمات و توسعه طرح برای اصلاح نژاد این ماهی است.
مدیرکل دفتربازسازی ذخایرآبزیان سازمان شیلات ایران هم در جریان این بازدید با اشاره به ظرفیت بالای این مرکز در تولید و رهاسازی بچه ماهی آزاد دریای خزر گفت : براساس ارزیابی های کارشناسان سازمان خواروبارکشاورزی (Fao) از جمله کارشناسان نروژی، درصددیم تا با توسعه اجرای طرح بهبود نژاد ماهی قزل آلای رنگین کمان دراین مرکز، درتولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا به خودکفایی داخلی برسیم.
ناصر کرمی راد افزود : در همین راستا قرار است کارگاه های آموزشی در زمینه اصلاح نژاد ماهی قزل آلا برای آبزی پروران ماهیان سردآبی برگزار شود.
به گفته وی، این پروژه برای اولین بار با همکاری فائو در مرکز کلاردشت در حال اجراست.
مرکز تکثیر و پرورش آزاد ماهیان شهید باهنر کلاردشت ، یکی از مراکز متعلق به سازمان مرکزی شیلات کشور که در زمینه تکثیر ، پرورش و رهاسازی بچه ماهی آزاد دریای خزر در کلاردشت فعالیت دارد.
این مرکز در سال 1362 فعالیت خود را آغاز کرده است و در مسیر رودخانه سردابرود یکی از رودخانه های حفاظت شده شمال کشور است که از کوههای تخت سلیمان و علم کوه کلاردشت سرچشمه می گیرد و پس از طی مسیر در شهرستان های کلاردشت و چالوس به دریا می ریزد.
سردآبرود که در سال 1346 در شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان رودخانه حفاظت شده به ثبت رسید ، درگذشته زیستگاه گونه های ارزشمندی نظیر قزل آلای خال قرمز ، قزل آلای رنگین کمان ، ماهی خیاطه (لپه)، سس ماهی (لب پهن یا برزم) و ماهی سر مخروطی سیاه فلس (سگ ماهی، عروس ماهی یا مار ماهی) بود.
خبرنگار : مهدی ابراهیم پور **انتشا دهنده: محسن حسن نیا
/1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.