به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا؛ عارف شادکام گفت: با شروع فصل مهاجرت ماهیان آزاد دریای خزر به رودخانه های تالش جهت تخم ریزی، افراد سود جو با نصب سد کلهام به صید آنها اقدام می کنند.
وی افزود: رودخانه لمیر تالش از رودخانه های مهم برای مهاجرت ماهی های آزاد است و در سایر رودخانه های شهرستان این روش صید مشاهده نمی شود.
وی اظهار کرد: ماهی آزاد از با ارزش ترین گونه های آبزی است و در اغلب نقاط جهان پراکندگی دارد و ماهی آزاد دریای خزر نیز در ساحل جنوبی آن مشاهده می شود و در فصل پاییز جهت تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می کند.
دام یا سد کلهام در زبان محلی به 'جر' موسوم است و با چوب یا نی ساخته می شود و در انتهای آن قفسی تعبیه شده که ماهی ها در زمان مهاجرت به بالادست رودخانه، در آن گرفتار می شوند.
این روش صید در آستارا و تالش به صورت سنتی رواج دارد اما از نظر زیست محیطی غیرمجاز است و باعث کاهش زادآوری، قطع نسل ماهی های استخوانی، مانداب و آلوده شدن روخانه ها، تکثیر حشرات و بروز بیماری های خطرناک نظیر مالاریا می شود.
شهرستان تالش با 200 هزار نفر جمعیت در 110 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد و دارای 94 کیلومتر نوار ساحلی و 9 رشته رودخانه اصلی است.
دریافت خبر: یوسف هدایتی**انتشار دهنده: بابایی
7105 / 7124 / 6030
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.