به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا ، ابراهیم غلامی رئیس اداره پارک ملی بوجاق کیاشهر گفت: امروز صبح طی گشت و کنترل منطقه در منطقه ساحلی روستای امیرکیاسر لاشه یک قلاده فک خزری توسط کارشناسان و محیط بانان این اداره کشف و مشاهده شد.
وی افزود: از آنجایی که گزارش و رویت و مرگ و میر این پستاندار دریایی از جهت بررسی وضعیت آن حائز اهمیت است، پس از معاینات اولیه و بدلیل پوسیده بودن لاشه دفن بهداشتی شد.
به گفته غلامی، با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب جمعیتی این تنها پستاندار دریای خزر ، از علاقمندان و دوستداران حیات وحش می خواهیم تا در صورت مشاهده این حیوان زیبا بصورت مجروح ، مراتب را به سرعت به پاسگاه های محیط زیست اطلاع دهند و از جابجایی حیوان به شدت پرهیز کنند چرا که بروز شوک حاصل از خشکی پوست و جابجایی، ممکن است باعث تلف شدن حیوان شود.
فک خزر (Caspian seal) تنها پستاندار دریای خزر است، فک در آب زندگی می کند و برای زادآوری و گاهی برای استراحت به ساحل می آید. در خشکی بسیار کم‌تحرک ولی در آب بسیار فعال است و با کمک پاهای خود به سرعت شنا می کند، فک ها از دست‌هایشان برای حفظ تعادل استفاده می کنند.
در گذشته تعداد زیادی از فک ها برای استفاده از پوست و گوشتشان شکار می شدند، در حال حاضر هم هر سال تعداد زیادی از آن‌ها در تورهای ماهیگیران گرفتار و توسط صیادان کشته می شوند.
به نظر کارشناسان حیات وحش شکار بی رویه و کم شدن منابع مهم غذایی این حیوان، از عمده دلایل کاهش شدید جمعیت آن است. از عوامل دیگر کاهش شدید جمعیت این گونه، آلودگی های دریایی و نوعی بیماری ویروسی است که از سگ‌سانان به فک منتقل و در سال‌های گذشته موجب تلفات زیادی در این گونه شده‌ است.
پارک ملی بوجاق کیاشهر با سه هزار و 250 هکتار مساحت اولین بار در سال 1377 با عنوان منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت قرار گرفت و هم اکنون جزو مجموعه پارک های ملی کشور محسوب می شود.
این پارک ملی که تالاب بوجاق کیاشهر را به عنوان یک منطقه بین المللی به مجامع جهانی معرفی کرده و دلتای رودخانه سفیدرود را در خود جای داده، یکی از زیستگاه های مهم پرندگان و آبزیان بشمار می رود.
بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در شرق استان گیلان واقع است.
خبرنگار : ابراهیمی **انتشاردهنده:کبیری
6070 / 2007
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.