به گزارش خبرنگار ایرنا ، عبدالله مهاجر روز سه شنبه در نشست سفیر نروژ در تهران با مدیران دستگاههای اجرایی و بنگاههای اقتصادی مازندران در ساری گفت که در شرایط فعلی این استان مبادلات تجاری با کشور نروژ ندارد ، ولی سفر سفیر می تواند سرآغاز برقراری مبادلات تجاری مازندران با نروژ باشد.
وی افزود : استان مازندران در تولید 12 محصول کشاورزی از جمله آبزیان و دامپروری در سطح کشور رتبه برتر را دارد و با توانمندی که نروژ در این زمینه دارد، امیدوارم بتوانیم در جهت منافع مشترک با بهره مندی از این ظرفیت ها استارت روابط تجاری دو جانبه را بزنیم.
براساس آمار جمهوری اسلامی در 6 ماهه سال جاری حدود 6 میلیون دلار کالا از نروژ وارد و کمتر از یک میلیون دلار کالا هم به آن کشور صادر کرد.
ایران از حدود یکصد سال پیش روابط خود را با نروژ در قالب دریانوردی شروع کرد و تاکنون این ارتباط ادامه دارد.
** رفع موانع مبادلات تجاری مازندران - نروژ
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران هم در این نشست گفت که این استان دارای ظرفیت های زیادی برای همکاری با کشور نروژ است و باید از این قابلیت ها برای گسترش روابط استفاده شود.
حسن خیریانپور افزود : در شرایط فعلی مبادلات تجاری دو کشور در سطح رضایت بخشی قرار ندارد و این در حالیست که ظرفیت ها برای همکاری بیشتر وجود دارد.
وی زمینه های همکاری مازندران با نروژ را شیلات، دام و طیور و سایر محصولات کشاورزی بیان کرد و خواهان فراهم کردن بستری همکاری دو جانبه از سوی سفیر نروژ در تهران شد.
در این نشست تعدادی از شرکت های خصوصی با بیان ظرفیت های همکاری با کشور نروژ از سرمایه گذاری مشترک بین تجار و بازرگانان مازنی و نروژی استقبال کردند.
' لارش نوردروم ' سفیر نروژ در ایران هم در این نشست با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری در دریای خزر ، ابراز تمایل کرد تا شرکت های صیادی نروژی در این زمینه با صیادان و شرکت های خصوصی فعال در مازندران در این بخش نیز همکاری کنند.
نروژ یکی از چهار کشور ثروتمند جهان در اروپا محسوب می شود که با 5 میلیون جمعیت دارای 282 میلیارد دلار تولید ناخالص ملی است که سرانه هر شهروند نروژی به 55 هزار دلار در سال می رسد.
ایران از حدود یک قرن گذشته تاکنون روابط اقتصادی و تجاری را به خصوص در حوزه دریانوردی با کشور نروژ داشت.
نوردروم که اواخر شهریور ماه سال جاری به عنوان سفیر نروژ در تهران فعالیتش را شروع کرد ، روز گذشته با دعوت رسمی استاندار و اتاق بازرگانی به مازندران سفر کرد.
وی در آغاز سفرش با ورود به غرب مازندران ، ابتدا با ظرفیت های بندر نوشهر آشنا شد و از تعدادی از شرکت های بخش خصوصی در زمینه آبزی پروری در این منطقه هم بازدید کرد.
نشست با استاندار مازندران از دیگر برنامه های سفیر نروژ در ایران به این استان است .
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.