به گزارش ایرنا، جمعی از هنرمندان شهرستان های بهشهر و نکا، چهارشنبه شب در نشست یک روزه با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و معاونان این اداره کل، خواهان رسیدگی به وضعیت هنرمندان شرق مازندران و توسعه فضاهای فرهنگی و هنری و رفع مشکلات مختلف از جمله مشکلات بیمه ای شدند.
هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر شهرستان های بهشهر و نکا از نبود بیمه و نداشتن سالن مناسب برای تمرین، به عنوان دغدغه اصلی خود یاد کردند و از متولیان فرهنگی استان خواستند تا این مشکل را با ارائه راهکار قانونی حل کنند.
یکی از هنرمندان و کارشناسان عرصه نمایش و سینما با اعلام اینکه 50 فارغ التحصیل سینما در بهشهر داریم که همگی بیکار هستند و با حداقل ها زندگی می کنند و باید نگاه ویژه به آنان اعمال شود.
علی کشاورزیان با بیان اینکه بهشهر دارای 30 هنرمند شاخص کشوری در تئاتر و نمایش است، خاطر نشان کرد: به دلیل عدم حمایت از این هنرمندان و فراهم نبودن شرایط کار بسیاری از هنرمندان ما در استانها دیگر و پایتخت مشغول فعالیت هستند.
وی گفت: از انجمن های برتر استان در تئاتر و نمایش هستیم اما هنوز اتاقی برای تمرین نداریم و باید این مشکلات با چاره اندیشی دقیق برطرف شود.
کشاورزیان بیان داشت: اگر فضا و مکانی برای تمرین نداریم حداقل اجازه داده شود تا با فضاسازی مناسب در فضای آزاد فعالیت کنیم و تئاتر و نمایش شهرستان را به جایگاه واقعی برسانیم.
علیرضا صداقتی از اساتید هنرهای تجسمی و استاد خوشنویسی به نام شهرستان بهشهر هم با اعلام اینکه تنها مجتمع فرهنگی و هنری بهشهر بعنوان اداره در اختیار ارشاد است و توسط این اداره استفاده می شود؛ افزود: هنرمندان فاقد مکانی برای تمرین و فعالیت در انجمن ها هستند و باید در این راستا چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: حدود 7 انجمن در بهشهر داریم که همگی مستاجر هستند و صاحب خانه و مکانی برای فعالیت نیستند و تنها مجتمع فرهنگی و هنری بهشهر بعنوان اداره در اختیار ارشاد است.
الهیارهزارجریبی از دیگر هنرمندان شرق مازندران هم با تاکید بر انجام کار به صورت ساختاری و زیربنایی خاطر نشان کرد: کارهای فراوانی در طول سال های مختلف انجام شده است اما چون زیربنایی نبوده است ماندگاری نداشته و لذا باید تلاش شود تا زیرساختها جان گرفته و نیازمندی ها برطرف شود.
وی با اعلام اینکه بیمه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از دغدغه های مهم هنرمندان ماست، بر کارهای کلان هنری تاکید کرد و ادامه داد: در حوزه و مقوله فرهنگ و هنر باید کلان فکر کنیم و تنها به خودمان فکر نکنیم بلکه جایگاه واقعی شهرستان را شناخته و براساس آن گام برداریم.
هزارجریبی با تاکید بر دیده شدن هنرمند و کار هنری افزود: هنرمندان باید بالاتر از ظرفیت شهرستانی تلاش کنند و جایگاه واقعی خود را به جامعه بشناسانند.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهشهر هم خواستار توجه بیشتر مسوولان استان به حوزه فرهنگ و هنر شد و تاکید کرد فضای فرهنگی و هنری موجود در شهرستان باید در شان مردم فرهنگی بهشهر باشد
مسعود فلاح گفت: مردم بهشهر مردمی هنر دوست و هنرمند هستند که علاوه بر فعالیت در حوزه های مختلف نمایشی، هنرهای تجسمی، نمایش و ...، هنر موسیقی شرق مازندران و گرجی محله بهشهر زبانزد است که باید برای گسترش و زنده نگه داشتن این هنر تلاش شود.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا هم در این دیدار با بیان اینکه تعامل و همدلی بهترین راه برای پیشبرد کارهای فرهنگی و هنری در جامعه است، افزود: ظرفیت های هنری فرهنگی بسیار بالایی در شهرستان نکا وجود دارد که باید بدرستی از آن استفاده شود.
مهدی روحی گفت: تعامل هنرمندان با مسئولان و مردم می تواند برای پیشرفت و اعتلای هنر ، هنرمند و شهرستان موثر باشد و هنرمندان باید در این حوزه تلاش کنند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این نشست با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت های فرهنگی لازمه کار هنرمند است؛ افزود: توسعه استان، مستلزم توسعه فرهنگ و هنر است و لذا باید هنرمندان با استفاده از خلاقیت، بینش و آگاهی عمیق در این راستا گام بردارند.
احد جاودانی ادامه داد: همانطور که بارها اعلام شده است بودجه فرهنگی کشور بسیار ناچیز است و سهم ارشاد از کل بودجه فرهنگی کشور تنها 13 درصد است و از بسیاری از سازمان ها و نهادها کمتر است و این مقدار بودجه فرهنگی، جوابگوی اهالی فرهنگ و هنر نیست.
وی با اعلام اینکه 54 بنیاد از بودجه فرهنگی کشور سهم بری دارند، خاطر نشان کرد: مطالبه گری در عرصه فرهنگ و هنر و تلاش برای جذب بودجه فرهنگی مناسب در این بخش را در طول سال های مختلف انجام داده ایم اما هر سال بودجه کمتری نسبت به گذشته سهم حوزه فرهنگ و هنر شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: مطالبات در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه مازندران از غرب تا شرق وجود دارد و به جا است اما در کنار مطالبه گری به عنوان یک حق اصلی و اساسی باید هم افزایی ها را افزایش دهیم.
جاودانی ادامه داد: هم افزایی میان تشکل ها، انجمن ها و سازمان هایی همچون شهرداری و شورای شهر از مسائل مهم برای رفع مشکلات فرهنگ و هنر است که باید در این بخش تلاش شود.
وی گفت: همه ما باید دغدغه هنر و هنرمندان را داشته و برای رفع مشکلات اقدام کنیم و در این بخش همه نقدها و البته نقد سازنده را پذیرا هستیم.
خبرنگار: مریم نظری**انتشا ردهنده: محسن حسن نیا
/1899/ 7332
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.