به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم نمادین آغاز به کار این طرح در سالن اهل بیت (ع) شهر ساری با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان و جمعی از دانش آموزان عضو با برپائی جشن و سخنرانی توجیهی برگزار شد.
سیدعلی ساداتی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش مازندران در این مراسم با اشاره به عضویت 13 هزار دانش آموز مازندرانی در طرح سفیران سلامت در سال تحصیلی گذشته ، گفت که امسال 60 هزار دانش آموز استان به صورت داوطلب سفیر سلامت شدند .
طرح سفیران سلامت در چهار دوره تحصیلی اول و دوم ابتدایی و اول و دوم متوسطه در مدارس شهری و روستائی با همکاری دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس و دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اجرا می شود.
اجرای برنامه های ارتقای سلامت و آگاهی بخشی به عموم با انجام راهکارهای خودمراقبتی مهم ترین هدف اجرای این طرح در مدارس است .
سفیران سلامت به دانش آموزان علاقه مند و داوطلبی گفته می شود که به صورت گروهی در حیطه های مختلف سلامت جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی فعالیت و نکات بهداشتی خود مراقبتی را به جامعه پیرامونی خود اطلاع رسانی می کنند.
فلسفه طرح سفیران سلامت در مدارس این است که اگر دانش آموزان به صورت جدی اطلاعات و نکات بهداشتی را فرا بگیرند و آن را در زندگی روزمره خود به کار ببندند ، قادرند با انتقال آنها به دوستان ، خانواده و جامعه از بروز حوادث ، بیماری ها ، اختلالات جسمی –روانی و حتی معضلات اجتماعی جلوگیری کنند.
** آموزش برای سفیران سلامت
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت که در این طرح تعدادی از دانش آموزان که به عنوان سفیر سلامت در مدارس خود فعالیت دارند پس از گذراندن 16 ساعت آموزش در حیطه سلامت ، آموخته های خود را به همکلاسی های خود در مدرسه منتقل می کنند.
وی افزود : این دانش آموزان که مجریان طرح سفیران سلامت هستند ، آموزش های لازم را بیشتر درباره مفاهیم خود مراقبتی ، تغذیه و زندگی سالم ، خواب خوب ، حل مساله ، تفکر سالم ، مدیریت خشم ، استرس و سلامتی ، سلامت و روان دانش آموزان فرا می گیرند.
ساداتی ارتقای سلامت از طریق بهره گیری از ظرفیت آموزش همسالان ، تقویت مدیریت سلامت محور در مدارس ، آموزش مفاهیم سلامت و توانمندسازی ، تقویت روحیه مسئولیت پذیری ، تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در دانش آموزان ، استفاده از نظر دانش آموزان و ایجاد رابطه ای مستحکم بین خانواده و مدرسه در امر سلامت را از جمله اهداف طرح سفیران سلامت برشمرد.
** وضعیت بغرنج سلامت در مازندران
سفیران سلامت در صورت ایفای نقششان در انتقال پیام های بهداشتی و سلامتی به همکلاسی ها و دیگر دانش آموزان می توانند تاثیر زیادی بر بهبود وضعیت سلامتی مردم مازندران داشته باشند.
مازندران در سال تحصیلی جاری حدود 530 هزار جمعیت دانش آموزی دارد که در حدود چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.
بر اساس آمار رسمی نزدیک به دو سوم از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران اضافه وزن دارند و بیشترین مشکل در این بخش مربوط به زبان و کودکان است .
گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم نشان می دهد که علت 44 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری در این استان عارضه قلبی و عروقی است که از چاقی بر اثر مصرف مصرف غذاهای پرچرب و کم تحرکی ناشی می شوند.
آمارهای رسمی نشان می هد که شیوع انواع سرطان بر اثر عواملی چون رفتار افراد شامل اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی، حجم غذای سنگین و چرب و سرخ کردنی، مصرف سیگار و الکل در مازندران به تبع کشور در حال افزایش است .
مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی مازندران معتقدند تغییر رفتار و سبک زندگی بیش از 50 درصد بروز سرطان را کاهش می دهد.
خبرنگار : فاطمه رحمتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.