به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان مازندران بیش از 10 هزار و 400شهید در طول انقلاب و دفاع مقدس تقدیم انقلاب و اسلام کرده است که از این تعداد، 32 شهید از شهدای آزادسازی سوسنگرد هستند.
26 آبان 1359 سوسنگرد ازدست اشغالگران آزاد شد.
عملیات آزاد سازی سوسنگرد با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان نماینده حضرت امام(ره) و عزم و همت و اراده استوار شهید دکتر چمران و جانفشانی بهترین مردان خدا آغاز شد و 26آبان سال 59لحظه های شیرین و به یاد ماندنی پیروزی با دستان پرتلاش رزمندگان غیور ایران اسلامی رقم خورد.
سردارعبدالله ملکی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران در این همایش گفت که از شروع مقاومت تا آزاد سازی ، 32 نفر از سربازان مازندرانی شهید شدند.
وی با بیان اینکه آزاد سازی و شکستن حصر سوسنگرد با فرمان تاریخی امام و با همت غیور مردان آغاز شده است، بیان داشت: مازندرانی ها پس از آزاد سازی در آن زمان با جمع آوری کمک های نقدی مردمی به مبلغ حدود سه میلیارد ریال و با همیاری 13هزار نیروی کار ، طی 16ماه سوسنگرد را از نو ساختند.
سردار ملکی با اشاره به اینکه در این مدت یکهزارو 668دستگاه ساختمان احداثی و مرمتی توسط مازندرانی ها در سوسنگرد ایجاد شده است، خاطر نشان کرد:مازندرانی ها طی سالهای 1359 تا 1361 اقدامات موثر و قابل توجهی را در بازسازی این شهر جنگ زده داشته اند .
وی با بیان اینکه کتاب 'بازسازی سوسنگرد؛ چیزی مثل جنگ' را یکی از اسناد گویای نقش مازندران در بازسازی سوسنگرد عنوان کرد و گفت: این کتاب توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با همکاری ستاد بزرگداشت کنگره شهدای استان مازندران توسط انتشارات سرو سرخ به چاپ رسید.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.